Nową drogą na lotnisko

Chyba w żadnej dziedzinie unijna pomoc nie daje tak spektakularnych efektów, jak w rozwoju infrastruktury komunikacyjnej. Kolejne kilometry nowych dróg są tematem newsów, debat publicznych i emocjonujących rozmów przy stole. To wiadomości, na które czekają tak kierowcy, jak i pasażerowie. Nowy fragment drogi wojewódzkiej jeszcze lepiej integruje lotnisko w Pyrzowicach z regionem.

Fotografia przedstawia uśmiechniętego mężczyznę o prostych włosach, w koszuli.

Lesław Dworzyński
Kierownik projektu w Zarządzie Dróg Wojewódzkich w Katowicach

Fragment drogi wojewódzkiej nr 913, który zmodernizowaliśmy dzięki unijnemu wsparciu, to ważny odcinek łączący lotnisko w Pyrzowicach z terenami inwestycyjnymi i głównymi ciągami komunikacyjnymi, przebiegającymi przez północną część województwa – autostradą A1 i drogą ekspresową S1. Do tej pory stan techniczny drogi pozostawiał wiele do życzenia. Powodem był głównie intensywny ruch ciężkich pojazdów, do których droga zwyczajnie nie była przystosowana. Poza tym, brakowało infrastruktury umożliwiającej bezpieczny ruch pieszych i rowerzystów. Problemem był również hałas, szczególnie uciążliwy dla mieszkańców domów sąsiadujących z tą trasą.

Przebudowa polegała na całkowitej rozbiórce istniejącej konstrukcji drogi i budowie nowej. Trasa zyskała nawierzchnię o bezpieczniejszym profilu i ujednoliconej szerokości siedmiu metrów, która przystosowana jest do ruchu pojazdów o nacisku osi 11,5 tony. Zastosowaliśmy najnowszą dostępną technologię asfaltów wysokomodyfikowanych, co zapewnia nie tylko najwyższą trwałość jezdni, ale także redukuje hałas powodowany przez ruch pojazdów. Oznakowanie poziome ulicy wykonaliśmy z wytrzymałych, prefabrykowanych taśm z wbudowaną siatką wzmacniającą. Wybudowaliśmy także nowe chodniki, ciągi pieszo-rowerowe i pobocza, zdecydowanie poprawiając bezpieczeństwo pieszych. Pojawiły się również zatoki autobusowe. Dodatkowo przebudowaliśmy również przepusty i przejścia dla zwierząt, powstała nowa kanalizacja deszczowa, sieci wodociągowe i gazowe. Zmodernizowaliśmy również oświetlenie uliczne.

Podczas robót budowlanych natknęliśmy się na pewne utrudnienia, których nie przewidziano na etapie opracowania dokumentacji projektowej. Chodzi głównie o lokalnie występujące trudne warunki gruntowe, co wymagało dodatkowych prac przy stabilizowaniu nawierzchni. Było to ważne z punktu widzenia trwałości drogi, która będzie docelowo obciążona ruchem ciężkich pojazdów. W trakcie prac natrafiliśmy też na niewybuchy i niewypały, które wymagały wstrzymania robót i wezwania specjalistycznej jednostki saperskiej, która zabezpieczyła amunicję. Roboty rozpoczęliśmy latem 2019 roku, zakończyliśmy zaś w październiku 2021 roku.

Na zdjęciu widzimy mężczyznę w ciemnej marynarce, z dłońmi w kieszeniach, opierającego się plecami o drzwi samochodu zaparkowanego wzdłuż drogi.

Można powiedzieć, że 913-kę znam jak własną kieszeń. Męczyła mnie stara trasa, a dziś wreszcie mogę cieszyć się nową. Pracuję w Międzynarodowym Porcie Lotniczym w Pyrzowicach na stanowisku samodzielnego agenta do spraw obsługi pasażerskiej. Mieszkam w Siemoni, niewielkiej miejscowości w pobliżu lotniska. Ta trasa więc jest częścią mojej codziennej drogi do pracy.

Jak tu było wcześniej? Nierówno. Sporo dziur i pęknięć, brak chodników czy ścieżek rowerowych przy długich fragmentach jezdni sprawiały, że odcinek był niebezpieczny. Dodatkowo dawna droga była wąska. Mijanie się z ciężarówkami czy autobusami wymagało od kierowców dużych umiejętności. Bywało, że kończyło się otarciami karoserii, a nawet poważniejszymi incydentami. Ubytki w drodze były co jakiś czas doraźnie łatane, ale takie tymczasowe rozwiązania sprawdzały się na chwilę, bo już po kilku tygodniach dziury znów się pojawiały – w tych samych lub innych miejscach. Sam byłem świadkiem groźnie wyglądającego wypadku. Kierowca samochodu osobowego nie zaważył ostrzeżenia o remoncie, wpadł w dziurę i dachował. Szczęśliwie, skończyło się tylko na zniszczeniu auta, a żaden z podróżujących nie odniósł obrażeń.

Dzięki unijnemu dofinansowaniu trasa zmieniła się niemal nie do poznania. Wreszcie czuję, że jestem w Europie. Do pracy jeżdżę z przyjemnością, bo teraz jest znacznie bezpiecznej i wygodniej. Jezdnię poszerzono, dzięki czemu mijanie się przestało być wyzwaniem. Nie zawsze jeżdżę samochodem, dlatego doceniam także ciąg pieszo-rowerowy, który powstał wzdłuż całego odcinka.

Dobrze by było jeszcze zmodernizować skrzyżowanie drogi wojewódzkiej z drogą krajową 78 i wykorzystać w tym celu wiadukt, dzięki czemu włączanie się do ruchu i przejazd w kierunku lotniska byłyby łatwiejsze. Obecny system ma swoje wady, skręty bywają kolizyjne, przez co dochodzi czasem do stłuczek. Z natury jestem optymistą i liczę, że z biegiem czasu wszystkie nasze drogi, nawet te lokalne, będą wyremontowane i bezpieczne.

Wideo



Godej po naszymu:

Po naszymu

rolwaga:
walec drogowy

Po naszymu

winkiel:
zakręt

Po naszymu

bager:
koparka

Po naszymu

kiper:
wywrotka

Po naszymu

kran:
dźwig

Projekt:

Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 913, etap II odcinek od skrzyżowania z DK 78 w miejscowości Celiny do skrzyżowania z DK 86

Beneficjent: Województwo Śląskie
Wartość projektu: ok. 120 mln zł
Dofinansowanie z RPO WSL: ok. 95 mln zł
Okres realizacji: VIII 2019 – X 2021