Na raz, na dwa… świat za uszy złap

Chcemy otaczać swoje dzieci jak najlepszą opieką. Nim poślemy je do przedszkola, często długo szukamy najlepszego. Pytamy znajomych, czytamy w sieci, a nawet organizujemy rodzinne narady. Bo decyzja o wyborze placówki jest ważna i bywa trudna. Świetne publiczne przedszkole działa w Siewierzu. Dzięki unijnej dotacji od dwóch lat ma też nową siedzibę.

Na zdjęciu widoczna jest kobieta o blond włosach i szarym swetrze.

Joanna Trzcionka
zastępca kierownika ds. pozyskiwania środków zewnętrznych w Wydziale Rozwoju, Inwestycji, Funduszy i Zamówień Publicznych Urzędu Miasta i Gminy Siewierz

Nowy budynek publicznego przedszkola w Siewierzu to odpowiedź na potrzeby mieszkańców i zachodzące w naszej gminie zmiany demograficzne. Zależało nam, aby dzieci miały zapewnioną opiekę w jak najlepszych warunkach. Niestety, budynek, w którym przez lata mieściło się publiczne przedszkole, nie był własnością gminy. Nie mogliśmy go między innymi rozbudować, przez co dla wielu dzieci brakowało miejsc i rodzice zmuszeni byli szukać innych opcji opieki. Obiekt nie spełniał też obowiązujących wymogów przeciwpożarowych. Właśnie z tych powodów gmina podjęła decyzję o budowie nowego przedszkola. We wrześniu 2019 roku, dzięki unijnej dotacji, ruszyliśmy z inwestycją.

W ciągu dwóch lat powstała nowoczesna placówka, a w niej osiem przestronnych sal dydaktycznych, każda z pełnym zapleczem sanitarnym i schowkiem na zabawki. Dodatkowo powstały dwie sale do leżakowania, sala korekcyjna i rytmiczna, sala integracji sensorycznej oraz zaplecze kuchenne ze stołówką. W budynku mieści się też sala audytoryjna, która służy nie tylko przedszkolakom, ale jest również wykorzystywana do organizacji spotkań i uroczystości środowiskowych dla mieszkańców Siewierza. W części administracyjnej znajdują się sekretariat, pokój nauczycielski, gabinet lekarski, logopedyczny, pedagogiczny, sala do konsultacji z rodzicami, a także część techniczna. Zagospodarowaliśmy również teren wokół przedszkola oraz wybudowaliśmy ogólnodostępny, integracyjny plac zabaw. Mogą z niego korzystać wszystkie dzieci, nie tylko te uczęszczające do naszej placówki.

Budynek jest nie tylko nowoczesny, ale i energooszczędny. Dostosowany został do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami. Warto podkreślić, że równocześnie z budową przedszkola powstawał żłobek publiczny, w którym całodzienną opieką objęte są dzieci, które ukończyły 12. miesiąc życia. Nowa infrastruktura edukacyjno-opiekuńcza sprawia, że rodzice mogą dużo łatwiej niż wcześniej godzić życie rodzinne z zawodowym.

Jesteśmy dumni ze zrealizowanej inwestycji. Powstał obiekt, który będzie służył mieszkańcom przez wiele lat.

Na zdjęciu widzimy uśmiechniętą kobietę z włosami spiętymi w kok, ubraną na czarno.

Joanna Kupczyk
dyrektor Publicznego Przedszkola w Siewierzu

Edukacja przedszkolna pozwala dzieciom odnaleźć się w grupie rówieśników, kształtuje ważne umiejętności społeczne, które będą potrzebne w przyszłości, również w szkole, uczy empatii i wspierania innych. W naszej placówce dbamy o społeczny, emocjonalny, intelektualny, językowy, a także motoryczny rozwój dzieci. Dzięki unijnej dotacji mogliśmy nie tylko utworzyć jeszcze jedną grupę przedszkolną, ale również zorganizować cykl atrakcyjnych zajęć dodatkowych.

Do naszej placówki uczęszcza ponad dwieście dzieci w wieku od trzech do sześciu lat. Oprócz zajęć opiekuńczych, przedszkolaki korzystają z konsultacji logopedycznych, uczą się języka angielskiego, biorą udział w zajęciach plastycznych, ruchowych. Organizujemy też zajęcia z psychologiem i pedagogiem specjalnym. Program uzupełniają warsztaty z zakresu profilaktyki dysleksji, integracji sensorycznej oraz artreterapii. Zauważyliśmy bowiem, że coraz więcej dzieci ma problemy w zakresie koordynacji ruchowej. Dzieci miewają kłopoty z samoobsługą, zapinaniem guzików, wiązaniem sznurowadeł czy wykonywaniem prostych czynności manualnych, takich jak wycinanie nożyczkami czy rysowanie. Niektórzy z naszych podopiecznych silnie reagują na bodźce, mają problemy z koncentracją. Są też dzieci o odmiennym, nieneurotypowym wzorcu rozwoju, które inaczej niż większość budują relacje z otoczeniem. Staramy się jak najlepiej wspierać tę grupę. Nasi specjaliści tak układają zajęcia, aby były ciekawe dla przedszkolaków i jednocześnie pomagały niwelować zdiagnozowane problemy. Nasza oferta jest naprawdę bogata, dzieci lubią przedszkole.

Aby jakość oferowanego wsparcia była na jak najwyższym poziomie, zadbaliśmy również o nauczycieli. Jedenastu naszych pedagogów podniosło swoje kwalifikacje w ramach studiów podyplomowych oraz kursów, przede wszystkimi w zakresie pracy z dziećmi ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi. Nauczyciele są w stanie wychwytywać pewne nieprawidłowości w rozwoju dzieci i odpowiednio wcześnie zareagować. W tym celu prowadzimy też systematyczne konsultacje z rodzicami.

Fotografia przedstawia matkę z dzieckiem w basenie z kolorowymi kulami. Kilka kul jest w powietrzu.

Od dziewięciu lat pracuję jako nauczycielka wychowania przedszkolnego w naszym siewierskim przedszkolu. Stara siedziba była ciasna, nie mieliśmy miejsca na zajęcia ruchowe czy prowadzenie specjalistycznych zajęć rozwojowych. Nie mogliśmy też przyjąć wszystkich chętnych dzieci z powodu braku miejsc. Nowa siedziba jest przepiękna. Jest nowocześnie, funkcjonalnie i przestronnie. Cieszę się, że zadbano o komfort najmłodszych. Dużym udogodnieniem są łazienki w każdej sali. Nie tworzą się kolejki, dzieci nie muszą przechodzić przez kolejne sale. Jest dużo wygodniej. Bardzo ważne jest również to, że cała placówka jest w pełni przystosowana dla osób z niepełnosprawnościami.

Przedszkole bardzo podoba się także moim synom. Arek chodził tu przez rok, teraz zaczął już naukę w szkole. Olek cały czas korzysta z możliwości, jakie oferuje placówka. A te są naprawdę spore. Jako mama szczególnie doceniam wprowadzenie do grafiku zajęć rozwijających umiejętności społeczno-emocjonalne. Mój młodszy syn był dzieckiem nadpobudliwym i z trudnościami koncentracji uwagi, cały czas poszukiwał dodatkowych bodźców. Na zajęciach z integracji sensorycznej poprzez zabawę i zastosowanie odpowiednich technik terapeuta starał się wyeliminować i wyhamować niepożądane zachowania. Po roku terapii Olek zrobił duże postępy. Potrafi się skupić na zadaniu, nie szuka dodatkowych doznań, jest spokojniejszy. Co ważne, zajęcia z integracji sensorycznej odbywają się w naszym przedszkolu w sali specjalnie do tego przystosowanej i wyposażonej w specjalistyczny sprzęt terapeutyczny. To duże udogodnienie. Dodam, że rodzice dzieci, u których zdiagnozowano problemy rozwojowe, mogą przez cały czas edukacji przedszkolnej korzystać z konsultacji ze specjalistami, którzy doradzą, jak pracować z maluchem w domu, omówią postępy. Nasze dzieci mają dobrą opiekę, czują się tu bezpieczne i szczęśliwe.

Furorę wśród przedszkolaków robi nasza bawialnia. To miejsce, w którym w przerwach między zajęciami dzieciaki mogą się wyszaleć. Pracując w przedszkolu, dużą satysfakcję sprawia mi obserwowanie postępów w rozwoju dzieci. Aktualna oferta nowej placówki pozwala nam prowadzić interesujące i rozwijające zajęcia.

Wideo



Godej po naszymu:

Po naszymu

rojber:
psotnik

Po naszymu

sebuć sie:
zdjąć buty

Po naszymu

abecodlorz:
abecadło

Projekt:

Zapewnienie pełnej dostępności do edukacji przedszkolnej w Gminie Siewierz poprzez budowę nowoczesnego przedszkola z oddziałami integracyjnymi w Siewierzu

Beneficjent: Gmina Siewierz
Wartość projektu: ok. 15,8 mln zł
Dofinansowanie z RPO WSL: ok. 9,2 mln zł
Okres realizacji: IX 2019 - VII 2021

Projekt:

Rozwój edukacji przedszkolnej w Gminie Siewierz poprzez upowszechnianie i podniesienie jakości edukacji przedszkolnej

Beneficjent: Gmina Siewierz
Wartość projektu: ok. 494 tys. zł
Dofinansowanie z RPO WSL: ok. 420 tys. zł
Okres realizacji: VII 2021 – VIII 2022