Wsiądź do pociągu i jedź do Wisły
Wisła – rodzinne miasto Adama Małysza. Zimą popularne wśród narciarzy, latem szturmem zdobywane przez miłośników górskich wycieczek. Tę niewielką miejscowość co roku odwiedzają tysiące turystów. Nasilony ruch samochodowy to uciążliwy problem nie tylko dla przyjezdnych, ale też mieszkańców. Częściowo udało się go rozwiązać dzięki wybudowaniu nowoczesnego węzła przesiadkowego w centrum miasta.
Integracja przystanków autobusowych i kolejowych oraz łączenie komunikacji miejskiej z regionalną to dziś najszybciej rozwijający się trend komunikacyjny i coraz skuteczniejsze remedium na zwiększający się z roku na rok ruch samochodowy. Zachęcamy mieszkańców, by zamiast spędzać czas w korkach przesiedli się na transport publiczny. Dlatego w Wiśle wybudowaliśmy węzeł przesiadkowy. W pierwszej kolejności musieliśmy wyremontować budynek dworca kolejowego, który od lat nie spełniał swojej funkcji. Poczekalnia i kasa biletowa były nieczynne. Stan techniczny obiektu pozostawiał wiele do życzenia, a jego lokalizacja w centrum miasta źle wpływała na estetykę całej okolicy. Chcieliśmy to zmienić, a jednocześnie zachęcić podróżnych do korzystania z transportu kolejowego.
Niedługo po przejęciu budynku dworca przez gminę rozpoczęły się prace projektowe i poszukiwanie możliwych źródeł finansowania całej inwestycji. Jeszcze w 2016 roku zleciliśmy opracowanie dokumentacji obejmującej powstanie węzła przesiadkowego w rejonie istniejącego budynku PKP. Rok później otrzymaliśmy pozwolenie na prace. Do modernizacji dworca mogliśmy przystąpić, gdy udało nam się pozyskać unijną dotację.
Inwestycja była skomplikowana już na etapie projektowania. Zabytkowy charakter obiektu wymagał uzgodnień z konserwatorem zabytków, a bliskość terenów należących do PKP – stałego kontaktu z zarządcą nieruchomości kolejowych. W ramach projektu odrestaurowaliśmy dworzec PKP z zewnątrz i część wnętrza budynku, w którym powstało centrum przesiadkowe. Udało się połączyć ciekawe elementy architektoniczne z początku XX wieku z nowoczesną funkcją tego typu obiektu. Rewitalizacji poddano także otoczenie dworca. W pobliżu powstały miejsca dla busów oraz postój taksówek. Pojawiła się też mała architektura: ławki, kosze, parking rowerowy. Nasadzono drzewa i krzewy.
Podróżni mają dziś dostęp do poczekalni, kasy biletowej, toalet i przechowalni bagażu. Obiekt jest wielofunkcyjny i dostępny dla osób z niepełnosprawnościami. Inwestycja znacząco wpłynęła na wzrost liczby podróżnych w naszym mieście. Dziś z węzła przesiadkowego chętnie korzystają mieszkańcy, ale również turyści, doceniając korzyści płynące z integracji różnych form transportu publicznego.
Tomasz Bujok, Burmistrz Miasta Wisła
Budynek dworca kolejowego, oddany do użytku w 1929 roku, to jeden z najważniejszych obiektów naszej miejscowości. Niestety w ostatnich latach systematycznie niszczał. Ze względu na usytuowanie w samym centrum, nie był najlepszą wizytówką Wisły, nazywanej przecież Perłą Beskidów i odwiedzanej przez tysiące turystów. Żal było patrzeć, jak – piękny kiedyś dworzec – popadał w coraz większa ruinę i szpecił nasze miasto.
Dzięki renowacji stary budynek odzyskał dawny blask. Gazety piszą, że to jest dziś najpiękniejszy zabytkowy dworzec w regionie. Obecnie spełnia wiele funkcji, nie tylko związanych z komunikacją. Warto go zobaczyć, ponieważ wewnątrz zachowane zostały dawne zabytkowe elementy.
Często korzystam ze środków komunikacji publicznej. Bezpośrednio przy dworcu jest postój busa i taksówek. To duża wygoda. Najczęściej podróżuję pociągiem do Katowic. W pociągu jest spokojnie, czysto i wygodnie. To bardzo dobre warunki do podróżowania. Zabieram też czasem wnuki na wycieczki kolejowe, by mogły pooglądać zabytkowe wiadukty w Wiśle Dziechcince i Łabajowie. Jestem przekonana, że jeśli w rozkładzie jazdy pojawi się więcej pociągów, to mieszkańcy, jak i turyści jeszcze chętniej będą korzystać z tej formy transportu.
Mam nadzieję, że stworzenie węzła przesiadkowego przyczyni się również do zmniejszenia liczby samochodów wjeżdżających do Wisły w sezonie letnim i zimowym, zwłaszcza po przeprowadzeniu niezbędnego remontu linii kolejowej. Pozwoli to choć w części rozwiązać problemy komunikacyjne trawiące nasze miasto od lat. Jeśli więcej turystów wybierze podróż koleją, to będzie to wielki sukces projektu. Mniej samochodów na wiślańskich drogach to korzyści dla środowiska i naszego zdrowia. Zmniejszy się też, tak uciążliwy zimą, smog. Przy obecnym zanieczyszczeniu powietrza, eliminacja nawet najmniejszej ilości pyłów ma dla nas istotne znaczenie.
Cieszę się, że budynek centrum przesiadkowego oraz jego otoczenie zyskały nową jakość nie tylko estetyczną, ale przede wszystkim funkcjonalną. Wyremontowany dworzec jest wreszcie dobrą wizytówką Wisły.
Danuta Szczypka, mieszkanka Wisły
Po naszymu
banhof – dworzec kolejowy
sznelcug – pociąg pośpieszny
glajzy – szyny
Projekt
"Budowa węzła przesiadkowego w rejonie dworca kolejowego w Wiśle Centrum – etap I"
Beneficjent: Gmina Wisła
Wartość projektu: ok. 3,1 mln zł
Dofinansowanie RPO WSL: ok. 1,7 mln zł
Okres realizacji: 28.06.2016 – 28.02.2019
Autor: Łukasz Karkoszka
Fot. Tomasz Jodłowski, Maciej Motylewski, archiwum beneficjenta