W Gliwicach już w korkach nie stoisz

Zakorkowane ulice to problem nie tylko siadających za kółkiem, ale też pozostałych mieszkańców, którzy muszą mierzyć się z coraz większym zanieczyszczeniem powietrza, rosnącym hałasem i brakiem miejsc parkingowych. Gminy szukają skutecznych rozwiązań, sięgając po sprawdzone w innych krajach wzorce. Prym wiedzie budowa inteligentnych systemów sterowania ruchem. Jeden z najnowocześniejszych w kraju powstał i świetnie sprawdza się w Gliwicach.

– Czarno-biała fotografia przedstawia fragment drogi. Na poboczu, za barierkami energochłonnymi widać betonową płytę z wypuszczonymi rurami na kable. To prawdopodobnie początki budowy systemu detekcji w Gliwicach. Fotografia przedstawia trasę, nad którą znajduje się bramka z tablicą i napisem „Życzymy miłej podróży”. W razie wystąpienia sytuacji nieprzewidzianej, na tablicy pojawiają się ważne informacje dla kierowców.

Fotografia przedstawia Pawła Pluszke z Referatu Centrum Sterowania Ruchem Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach.

Rosnąca liczba samochodów, korki, szczyty komunikacyjne, wąskie gardła, utrudniają życie kierowcom chyba wszystkich polskich miast. W Gliwicach od lat pracujemy nad rozwiązaniami usprawniającymi miejski ruch. Istniejący inteligentny system sterowania ruchem w ostatnim czasie rozbudowaliśmy o innowacyjne w skali kraju rozwiązania. Jedną z nowości jest nadanie priorytetu zielonego światła autobusom i uprzywilejowanym służbom ratowniczym. Specjalne nadajniki umożliwiają im szybszy oraz bezpieczniejszy przejazd przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną.

Autobusom system – w zależności od opóźnienia – przydziela także dodatkowe sekundy zielonego światła potrzebne do opuszczenia skrzyżowania. Natomiast w przypadku policji, pogotowia ratunkowego czy straży pożarnej sygnalizacja w razie potrzeby przełącza się w tryb, w którym wszyscy pozostali użytkownicy drogi otrzymują czerwone światło. W ten sposób skraca się czas dojazdu służb do miejsca zgłoszenia czy wypadku. W mieście ustawiliśmy też nowe znaki o zmieniającej się treści, które przekazują kierowcom najważniejsze informacje na temat ruchu ulicznego, wypadków i możliwych alternatywnych trasach przejazdu. Rozbudowaliśmy też system identyfikacji wolnych miejsc parkingowych, dzięki czemu kierowcy mogą szybciej znaleźć miejsce postojowe i zaparkować. Dodatkowo stworzyliśmy dla mieszkańców mobilną aplikację, dzięki której można łatwo zaplanować najkorzystniejszą trasę przejazdu przez miasto. Aplikacja działa w sposób intuicyjny i jest bardzo łatwa w obsłudze.

Po wybraniu dowolnej opcji w menu otwiera się mapa Gliwic, na której znajdziemy m.in. informacje dotyczące czasu przejazdu na wybranych trasach, dane o warunkach meteorologicznych i wiele innych. Dane są na bieżąco aktualizowane na podstawie informacji zbieranych z czujników i urządzeń zainstalowanych w rejonie wszystkich skrzyżowań z sygnalizacją świetlną, głównych dróg miejskich, a także w autobusach. Dziś możemy już potwierdzić, że aplikacja cieszy się dużą popularnością. Wdrożony system jest otwarty, co oznacza, że w dalszym ciągu możemy go poszerzać o nowe funkcje.

Paweł Pluszke, Referat Centrum Sterowania Ruchem Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach

Fotografia przedstawia młode małżeństwo - Anię i Mateusza Jędrzejewskich, którzy pozują do fotografii z dwójką swoich małych dzieci oraz zegarem ściennym, na jednym z przystanków autobusowych.

O tym, że w Gliwicach wprowadzono najnowocześniejszy w Polsce system sterowania ruchem, dowiedziałam się z telewizji. Wtedy zapamiętałam tylko tyle, że w mieście nie będzie już takich korków jak wcześniej. Pomyślałam: uf, jaka ulga. To była informacja, której nie można zlekceważyć, bo kiedy jest się rodzicami dwójki, często zmęczonych i płaczących, maluchów, a prawie każdego dnia trzeba gdzieś z nimi jechać, to każda dodatkowa minuta spędzona w aucie potęguje napięcie i sprzyja frustracji. Mniejsze korki oznaczają dla nas mniejszy stres. Cieszę się, że miasto myśli o zmotoryzowanych, tworząc systemy, które pomagają płynniej i szybciej poruszać się. To jest również to, czym kierują się rodziny, wybierając miejsce, gdzie będą mieszkać. Dziś liczy się nie tylko dobra praca, ale też to, w jakim czasie do niej dojadę, ile czasu spędzę w aucie, jadąc do i ze żłobka, do lekarza czy po większe zakupy.

Mieszkamy z rodziną na Trynku. Odkąd system zaczął działać, rzeczywiście jest mniej korków, a ruch przebiega płynniej. Zmiana jest wyraźnie odczuwalna. Kiedy jedziemy odwiedzić rodziców nad morze, często w nocy stoimy na skrzyżowaniach, czekając na zielone światło, choć drogi są puste i wcale nie musielibyśmy stać. A kiedy wracamy, przez Gliwice przejeżdżamy płynnie, bo jeśli nie ma na skrzyżowaniu samochodów – od razu mamy zielone. Odwiedzając krewnych w Zabrzu, a nawet w dużo mniejszych Tarnowskich Górach, też widzę różnice – nawet małe miasta się korkują, a w Gliwicach, choć ruch duży, przejazd jest znacznie szybszy.

Ponieważ mamy dzieci, bardzo rzadko korzystamy z komunikacji publicznej. Jednak część znajomych nadal jeździ autobusami i chwali sobie aplikację, która pokazuje, za ile minut autobus przyjedzie na przystanek. Wiedzą, czy muszą się spieszyć, czy nie.

Chwalimy sobie też inne wprowadzone udogodnienia. Przede wszystkim tablice informujące o wolnych miejscach parkingowych i informacje o korkach, bo przecież nikt nie chce znaleźć się w miejscu, z którego trudno wyjechać. Wszystko to pozwala zaoszczędzić trochę cennego czasu, zwłaszcza że prawie zawsze wszyscy się spieszymy.

Ania i Mateusz Jędrzejewscy z Gliwic

Po naszymu

krziżok - skrzyżowanie
cesta – droga
rajza – podróż

Fotografia przedstawia jedną z głównych ulic w Gliwicach. Na drodze widoczny jest żółty autobus, a nieco dalej – czerwony samochód osobowy. Chodnikiem idą piesi. Są też drogowskazy, wskazujące możliwości dojazdu do Tychów, Katowic, Chałupek i Kędzierzyna-Koźla, na najbliższym skrzyżowaniu. Po prawej znajduje się wielka tablica z napisem „Zamknięty most na ulicy Wrocławskiej”. To element systemu sterowania ruchem. Fotografia przedstawia trzy sygnalizatory zawieszone na poprzeczce, na tle nieba. Wskazują zielone światło. Pomiędzy nimi znajduje się kamera, która jest częścią systemu sterowania ruchem. Fotografia przedstawia elektroniczne tablice, wskazujące liczbę wolnych miejsc parkingowych. Pierwsza wskazuje miejsca na ulicy Studziennej i Placu Inwalidów Wojennych, druga przy Urzędzie Miejskim. System osobno wskazuje miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami. Fotografia przedstawia rodzinę Jędrzejewskich, przechodzących przez przejście dla pieszych. Pierwsza idzie Ania z córką na rękach. Za nią Mateusz, pchający wózek z synem. W tle widoczna jest tablica informująca o dostępności miejsc parkingowych – element systemu sterowania ruchem. Fotografia przedstawia smartfona z uruchomioną aplikacją systemu sterowania ruchem. Wskazuje mapę miasta oraz komunikat „Zamknięty most na ul. Wrocławskiej”. Fotografia przedstawia czarną elektroniczną tablicę z napisem „Zamknięty most na ulicy Wrocławskiej”. Fotografia przedstawia dwupasmową ulicę, po której w jednym kierunku porusza się sznur samochodów osobowych. Na prawym pasie widoczny jest także autobus.

Projekt

"Rozbudowa systemu detekcji na terenie miasta Gliwice wraz z modernizacją wybranych sygnalizacji świetlnych, etap II"
Beneficjent: Miasto Gliwice


Wartość projektu: ok. 29,9 mln zł
Dofinansowanie RPO WSL: ok. 25,4 mln zł
Okres realizacji: 23.11.2015 – 30.06.2019

Autor: Łukasz Karkoszka
Fot. Tomasz Jodłowski, Maciej Motylewski, archiwum beneficjenta