W Gliwicach już w korkach nie stoisz
Zakorkowane ulice to problem nie tylko siadających za kółkiem, ale też pozostałych mieszkańców, którzy muszą mierzyć się z coraz większym zanieczyszczeniem powietrza, rosnącym hałasem i brakiem miejsc parkingowych. Gminy szukają skutecznych rozwiązań, sięgając po sprawdzone w innych krajach wzorce. Prym wiedzie budowa inteligentnych systemów sterowania ruchem. Jeden z najnowocześniejszych w kraju powstał i świetnie sprawdza się w Gliwicach.
![– Czarno-biała fotografia przedstawia fragment drogi. Na poboczu, za barierkami energochłonnymi widać betonową płytę z wypuszczonymi rurami na kable. To prawdopodobnie początki budowy systemu detekcji w Gliwicach.](images/w-gliwicach-juz-w-korkach-nie-stoisz-3.jpg)
![Fotografia przedstawia trasę, nad którą znajduje się bramka z tablicą i napisem „Życzymy miłej podróży”. W razie wystąpienia sytuacji nieprzewidzianej, na tablicy pojawiają się ważne informacje dla kierowców.](images/w-gliwicach-juz-w-korkach-nie-stoisz-4.jpg)
Rosnąca liczba samochodów, korki, szczyty komunikacyjne, wąskie gardła, utrudniają życie kierowcom chyba wszystkich polskich miast. W Gliwicach od lat pracujemy nad rozwiązaniami usprawniającymi miejski ruch. Istniejący inteligentny system sterowania ruchem w ostatnim czasie rozbudowaliśmy o innowacyjne w skali kraju rozwiązania. Jedną z nowości jest nadanie priorytetu zielonego światła autobusom i uprzywilejowanym służbom ratowniczym. Specjalne nadajniki umożliwiają im szybszy oraz bezpieczniejszy przejazd przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną.
Autobusom system – w zależności od opóźnienia – przydziela także dodatkowe sekundy zielonego światła potrzebne do opuszczenia skrzyżowania. Natomiast w przypadku policji, pogotowia ratunkowego czy straży pożarnej sygnalizacja w razie potrzeby przełącza się w tryb, w którym wszyscy pozostali użytkownicy drogi otrzymują czerwone światło. W ten sposób skraca się czas dojazdu służb do miejsca zgłoszenia czy wypadku. W mieście ustawiliśmy też nowe znaki o zmieniającej się treści, które przekazują kierowcom najważniejsze informacje na temat ruchu ulicznego, wypadków i możliwych alternatywnych trasach przejazdu. Rozbudowaliśmy też system identyfikacji wolnych miejsc parkingowych, dzięki czemu kierowcy mogą szybciej znaleźć miejsce postojowe i zaparkować. Dodatkowo stworzyliśmy dla mieszkańców mobilną aplikację, dzięki której można łatwo zaplanować najkorzystniejszą trasę przejazdu przez miasto. Aplikacja działa w sposób intuicyjny i jest bardzo łatwa w obsłudze.
Po wybraniu dowolnej opcji w menu otwiera się mapa Gliwic, na której znajdziemy m.in. informacje dotyczące czasu przejazdu na wybranych trasach, dane o warunkach meteorologicznych i wiele innych. Dane są na bieżąco aktualizowane na podstawie informacji zbieranych z czujników i urządzeń zainstalowanych w rejonie wszystkich skrzyżowań z sygnalizacją świetlną, głównych dróg miejskich, a także w autobusach. Dziś możemy już potwierdzić, że aplikacja cieszy się dużą popularnością. Wdrożony system jest otwarty, co oznacza, że w dalszym ciągu możemy go poszerzać o nowe funkcje.
Paweł Pluszke, Referat Centrum Sterowania Ruchem Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach
O tym, że w Gliwicach wprowadzono najnowocześniejszy w Polsce system sterowania ruchem, dowiedziałam się z telewizji. Wtedy zapamiętałam tylko tyle, że w mieście nie będzie już takich korków jak wcześniej. Pomyślałam: uf, jaka ulga. To była informacja, której nie można zlekceważyć, bo kiedy jest się rodzicami dwójki, często zmęczonych i płaczących, maluchów, a prawie każdego dnia trzeba gdzieś z nimi jechać, to każda dodatkowa minuta spędzona w aucie potęguje napięcie i sprzyja frustracji. Mniejsze korki oznaczają dla nas mniejszy stres. Cieszę się, że miasto myśli o zmotoryzowanych, tworząc systemy, które pomagają płynniej i szybciej poruszać się. To jest również to, czym kierują się rodziny, wybierając miejsce, gdzie będą mieszkać. Dziś liczy się nie tylko dobra praca, ale też to, w jakim czasie do niej dojadę, ile czasu spędzę w aucie, jadąc do i ze żłobka, do lekarza czy po większe zakupy.
Mieszkamy z rodziną na Trynku. Odkąd system zaczął działać, rzeczywiście jest mniej korków, a ruch przebiega płynniej. Zmiana jest wyraźnie odczuwalna. Kiedy jedziemy odwiedzić rodziców nad morze, często w nocy stoimy na skrzyżowaniach, czekając na zielone światło, choć drogi są puste i wcale nie musielibyśmy stać. A kiedy wracamy, przez Gliwice przejeżdżamy płynnie, bo jeśli nie ma na skrzyżowaniu samochodów – od razu mamy zielone. Odwiedzając krewnych w Zabrzu, a nawet w dużo mniejszych Tarnowskich Górach, też widzę różnice – nawet małe miasta się korkują, a w Gliwicach, choć ruch duży, przejazd jest znacznie szybszy.
Ponieważ mamy dzieci, bardzo rzadko korzystamy z komunikacji publicznej. Jednak część znajomych nadal jeździ autobusami i chwali sobie aplikację, która pokazuje, za ile minut autobus przyjedzie na przystanek. Wiedzą, czy muszą się spieszyć, czy nie.
Chwalimy sobie też inne wprowadzone udogodnienia. Przede wszystkim tablice informujące o wolnych miejscach parkingowych i informacje o korkach, bo przecież nikt nie chce znaleźć się w miejscu, z którego trudno wyjechać. Wszystko to pozwala zaoszczędzić trochę cennego czasu, zwłaszcza że prawie zawsze wszyscy się spieszymy.
Ania i Mateusz Jędrzejewscy z Gliwic
Po naszymu
krziżok - skrzyżowanie
cesta – droga
rajza – podróż
![Fotografia przedstawia jedną z głównych ulic w Gliwicach. Na drodze widoczny jest żółty autobus, a nieco dalej – czerwony samochód osobowy. Chodnikiem idą piesi. Są też drogowskazy, wskazujące możliwości dojazdu do Tychów, Katowic, Chałupek i Kędzierzyna-Koźla, na najbliższym skrzyżowaniu. Po prawej znajduje się wielka tablica z napisem „Zamknięty most na ulicy Wrocławskiej”. To element systemu sterowania ruchem.](images/w-gliwicach-juz-w-korkach-nie-stoisz-13.jpg)
![Fotografia przedstawia trzy sygnalizatory zawieszone na poprzeczce, na tle nieba. Wskazują zielone światło. Pomiędzy nimi znajduje się kamera, która jest częścią systemu sterowania ruchem.](images/w-gliwicach-juz-w-korkach-nie-stoisz-7.jpg)
![Fotografia przedstawia elektroniczne tablice, wskazujące liczbę wolnych miejsc parkingowych. Pierwsza wskazuje miejsca na ulicy Studziennej i Placu Inwalidów Wojennych, druga przy Urzędzie Miejskim. System osobno wskazuje miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami.](images/w-gliwicach-juz-w-korkach-nie-stoisz-8.jpg)
![Fotografia przedstawia rodzinę Jędrzejewskich, przechodzących przez przejście dla pieszych. Pierwsza idzie Ania z córką na rękach. Za nią Mateusz, pchający wózek z synem. W tle widoczna jest tablica informująca o dostępności miejsc parkingowych – element systemu sterowania ruchem.](images/w-gliwicach-juz-w-korkach-nie-stoisz-9.jpg)
![Fotografia przedstawia smartfona z uruchomioną aplikacją systemu sterowania ruchem. Wskazuje mapę miasta oraz komunikat „Zamknięty most na ul. Wrocławskiej”.](images/w-gliwicach-juz-w-korkach-nie-stoisz-10.jpg)
![Fotografia przedstawia czarną elektroniczną tablicę z napisem „Zamknięty most na ulicy Wrocławskiej”.](images/w-gliwicach-juz-w-korkach-nie-stoisz-11.jpg)
![Fotografia przedstawia dwupasmową ulicę, po której w jednym kierunku porusza się sznur samochodów osobowych. Na prawym pasie widoczny jest także autobus.](images/w-gliwicach-juz-w-korkach-nie-stoisz-12.jpg)
Projekt
"Rozbudowa systemu detekcji na terenie miasta Gliwice wraz z modernizacją wybranych sygnalizacji świetlnych, etap II"
Beneficjent: Miasto Gliwice
Wartość projektu: ok. 29,9 mln zł
Dofinansowanie RPO WSL: ok. 25,4 mln zł
Okres realizacji: 23.11.2015 – 30.06.2019
Autor: Łukasz Karkoszka
Fot. Tomasz Jodłowski, Maciej Motylewski, archiwum beneficjenta