9
EKSPERT PODPOWIADA
fot. archiwum UM WSL
Bariery mogą być różne: architektonicz-
ne, komunikacyjne, związane z dostę-
pem do informacji lub postawą otocze-
nia. Naszym zadaniem jest eliminacja
tych przeszkód.
Dostępna infrastruktura
Uwzględnianie różnorodności uczniów i w związku
z tym całej gamy ich różnych potrzeb edukacyjnych jest
zadaniem szkoły w takim samym stopniu, jak likwidacja
barier architektonicznych. Najlepszym sposobem na
zapewnienie dostępności jest uniwersalne projektowa-
nie, a w przypadku budynków już istniejących należy
zastosować racjonalne usprawnienia. Zaadaptowanie
budynku do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (nie
tylko dzieci, ale również nauczycieli) może wydać się
kosztochłonne, jednak pamiętajmy, że działania takie za-
pewnią dostępność budynku na całe lata. Podczas takich
prac bardzo ważne jest, aby wszelkie udogodnienia były
częścią przestrzeni wspólnej, a nie rozwiązaniami wpro-
wadzanymi specjalnie dla osób z niepełnosprawnością.
Należy zatem dostosować wejście, którym wchodzą
wszyscy uczniowie, a przestrzeń klasy zorganizować
w ten sposób, aby uczeń z niepełnosprawnością nie był
odizolowany przestrzennie. Elementami obowiązkowymi
będą też kontrastowe oznaczenia w ciągach komunika-
cyjnych dla uczniów słabowidzących oraz zastosowanie
powierzchni o innej fakturze dla dzieci niewidomych.
Ściany wewnątrz budynku powinny być pomalowane
matowymi farbami w wyrazistych kolorach, a w klasach
zastosowane odpowiednie oświetlenie. Numery i na-
zwy sal powinny być oznaczone w sposób kontrastowy,
odpowiednio dużą czcionką o kroju bezszeryfowym,
dodatkowo można obok umieścić ten sam komunikat
w alfabecie Braille’a.
Konieczne też jest zaopatrzenie szkoły w sprzęt
współpracujący z aparatem słuchowym oraz zatrud-
nianie odpowiednich specjalistów – asystentów ucznia
z niepełnosprawnością, tłumaczy języka migowego
itp. Zgodnie z zapisami Konwencji, mamy obowiązek
zapewnienia, że edukacja osób, w szczególności dzieci,
które są niewidome, głuche lub głucho-niewidome,
będzie prowadzona w najodpowiedniejszych językach
i przy pomocy sposobów i środków komunikacji najod-
powiedniejszych dla jednostki, a także w środowisku,
które maksymalizuje rozwój edukacyjny i społeczny.
Wiąże się to z ułatwianiem nauki alfabetu Braille’a,
alternatywnego pisma, języka migowego i popieranie
tożsamości językowej społeczności osób głuchych.
Szczegółowe wskazówki dotyczące dostosowania szkoły
do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami znaleźć moż-
na w publikacji Fundacji Instytutu Rozwoju Regionalnego
„Dostępna edukacja. Samorząd równych szans”
.
Agata Woźniak
Koordynatorka równości szans i niedyskryminacji
w RPOWSL
agatawozniak@slaskie.pl