Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  9 / 32 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 9 / 32 Next Page
Page Background

9

EKSPERT PODPOWIADA

fot. archiwum UM WSL

Bariery mogą być różne: architektonicz-

ne, komunikacyjne, związane z dostę-

pem do informacji lub postawą otocze-

nia. Naszym zadaniem jest eliminacja

tych przeszkód.

Dostępna infrastruktura

Uwzględnianie różnorodności uczniów i w związku

z tym całej gamy ich różnych potrzeb edukacyjnych jest

zadaniem szkoły w takim samym stopniu, jak likwidacja

barier architektonicznych. Najlepszym sposobem na

zapewnienie dostępności jest uniwersalne projektowa-

nie, a w przypadku budynków już istniejących należy

zastosować racjonalne usprawnienia. Zaadaptowanie

budynku do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (nie

tylko dzieci, ale również nauczycieli) może wydać się

kosztochłonne, jednak pamiętajmy, że działania takie za-

pewnią dostępność budynku na całe lata. Podczas takich

prac bardzo ważne jest, aby wszelkie udogodnienia były

częścią przestrzeni wspólnej, a nie rozwiązaniami wpro-

wadzanymi specjalnie dla osób z niepełnosprawnością.

Należy zatem dostosować wejście, którym wchodzą

wszyscy uczniowie, a przestrzeń klasy zorganizować

w ten sposób, aby uczeń z niepełnosprawnością nie był

odizolowany przestrzennie. Elementami obowiązkowymi

będą też kontrastowe oznaczenia w ciągach komunika-

cyjnych dla uczniów słabowidzących oraz zastosowanie

powierzchni o innej fakturze dla dzieci niewidomych.

Ściany wewnątrz budynku powinny być pomalowane

matowymi farbami w wyrazistych kolorach, a w klasach

zastosowane odpowiednie oświetlenie. Numery i na-

zwy sal powinny być oznaczone w sposób kontrastowy,

odpowiednio dużą czcionką o kroju bezszeryfowym,

dodatkowo można obok umieścić ten sam komunikat

w alfabecie Braille’a.

Konieczne też jest zaopatrzenie szkoły w sprzęt

współpracujący z aparatem słuchowym oraz zatrud-

nianie odpowiednich specjalistów – asystentów ucznia

z niepełnosprawnością, tłumaczy języka migowego

itp. Zgodnie z zapisami Konwencji, mamy obowiązek

zapewnienia, że edukacja osób, w szczególności dzieci,

które są niewidome, głuche lub głucho-niewidome,

będzie prowadzona w najodpowiedniejszych językach

i przy pomocy sposobów i środków komunikacji najod-

powiedniejszych dla jednostki, a także w środowisku,

które maksymalizuje rozwój edukacyjny i społeczny.

Wiąże się to z ułatwianiem nauki alfabetu Braille’a,

alternatywnego pisma, języka migowego i popieranie

tożsamości językowej społeczności osób głuchych.

Szczegółowe wskazówki dotyczące dostosowania szkoły

do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami znaleźć moż-

na w publikacji Fundacji Instytutu Rozwoju Regionalnego

„Dostępna edukacja. Samorząd równych szans”

.

Agata Woźniak

Koordynatorka równości szans i niedyskryminacji

w RPOWSL

agatawozniak@slaskie.pl