Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  4 / 32 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 4 / 32 Next Page
Page Background

4

Rozmowa

We wrześniu uczniowie w całej Polsce rozpoczną rok

szkolny w nowej rzeczywistości. Czy śląskie placówki

szkolne są przygotowane do zmian?

Jestem przekonana, że organy prowadzące, dyrektorzy

szkół i placówek województwa śląskiego dołożyli i dołożą

starań, aby tak było. Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że

w zaproponowanej przez Ministerstwo Edukacji reformie

jest wiele niewiadomych. To czas pokaże czy te zmiany

mają sens i jakie będą ich efekty. Nie mam wątpliwości,

że dyrektorzy i nauczyciele zrobią wszystko, aby w sytu-

acji, gdy pojawią się jakieś niedociągnięcia, nie odczuli ich

i uczniowie, i rodzice. Zdaję sobie sprawę, że nie będzie to

jednak łatwe.

Reforma edukacji wprowadza w miejsce zawodówek

dwustopniowe szkoły branżowe. Czy Pani zdaniem to

dobra zmiana?

Na efekty trzeba będzie poczekać parę lat. Pierwszym syg-

nałem będą wyniki rekrutacji do szkół branżowych. Zmiana

nazwy miała przyczynić się do zmiany nastawienia uczniów

i rodziców do tych szkół. Szkoły zawodowe nie cieszyły

się popularnością ani wśród uczniów, ani wśród rodziców.

Niejednokrotnie młodzież słyszała:

„jak nie będziesz się uczył,

pójdziesz do zawodówki”.

Bardzo ważne jest więc, żeby mło-

dzież chciała do tych szkół przyjść i aby tak się stało, trzeba

do nich przekonać przede wszystkim rodziców. Przypo-

minam, że szkoły zawodowe zostały zastąpione dwustop-

niowym i szkołami branżowymi. Od września uczniowie

rozpoczną naukę w trzyletniej branżowej szkole pierwszego

stopnia, którą od 2020 roku będą mogli kontynuować

w dwuletniej szkole branżowej drugiego stopnia. Niezwykle

ważne, a w mojej ocenie najważniejsze, są jednak zmiany

programowe. Oferta edukacyjna musi być dostosowana do

rynku pracy. Założenia reformy w szkolnictwie zawodowym

przewidują, że co najmniej 50% zajęć będzie przeznaczo-

nych na kształcenie zawodowe. Czy tak się stanie? Mam

wątpliwości. Od 1 września wydaje się być to niezmienione.

Reasumując, zapowiadane założenia wydają się być sensow-

ne, jednak należy pamiętać, że to tylko założenia. Ciągle

brak konkretnych rozwiązań, jak chociażby, w jaki sposób

reforma wprowadzi dualne kształcenie, czy też kto będzie

prowadził zajęcia z doradztwa zawodowego, bez którego

młodzież nie jest w stanie zdecydować o dalszej drodze

kształcenia.

Czy aktualne kierunki kształcenia zawodowego w na-

szym regionie odpowiadają na potrzeby pracodawców?

Problem jest złożony, a dyskusja nad jego rozwiązaniem

trwa od wielu lat. Przede wszystkim brakuje dobrej,

szerokiej diagnozy rynku pracy. Szkoły nie mają pełnego

obrazu tego rynku, miarodajnych prognoz jego rozwoju.

Często nowe kierunki kształcenia są otwierane na pod-

stawie intuicji bądź ogólnej popularności. Aby szkolnictwo

zawodowe rozwijało się we właściwie, potrzebna jest jego

spójna wizja, tworzona wspólnie z pracodawcami, samorzą-

dami odpowiedzialnymi za szkoły, urzędami pracy, instytu-

cjami kształcącymi nauczycieli. Samorząd wojewódzki jest

organem prowadzącym ośrodki doskonalenia nauczycieli.

W tych właśnie ośrodkach organizowane są konferencje,

szkolenia, seminaria dla kadry ze szkół zawodowych. Pre-

zentowane są nowe trendy, omawiane programy naucza-

nia, nauczyciele dzielą się dobrymi praktykami i wspólnie

rozwiązują nurtujące ich problemy. Odbywają się także

spotkania z pracodawcami, przedstawicielami urzędów

pracy, ochotniczych hufców pracy, poradni psychologiczno

-pedagogicznych.

Dyskusja o różnych aspektach szkolnictwa zawodowego,

jak i wspomniane różnorodne formy doskonalenia na-

uczycieli, stanowią ważny element w tworzeniu strategii

właściwego rozwoju szkolnictwa zawodowego.

Jak przekonać ludzi, by wybierali szkoły, które dadzą

im zawód, na który jest zapotrzebowanie rynku pracy?

Jakie działania w zakresie promocji kształcenia zawo-

dowego podejmowane są w naszym regionie?

Tak jak powiedziałam wcześniej, to najważniejsze ogni-

wo w tej reformie. To przede wszystkim ciągła i szeroka

kampania promocji kształcenia zawodowego. Marszałek

Województwa podejmuje szereg działań zmierzających do

tego, aby przekonać dzisiejszych gimnazjalistów, a tak-

że i ich rodziców, że szkoła zawodowa to dobry wybór.

Robimy to wielotorowo. Przykładem jest wydawany

przez Dziennik Zachodni we współpracy z Regionalnym

Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli WOM w Katowi-

cach i Urzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego

„Kursor zawodowy”, który dociera do uczniów i rodziców

dzisiejszych gimnazjalistów. Można dzięki niemu zapoznać

się z atrakcyjnymi szkołami z terenu naszego województwa

i poznać nowe zawody. Uczeń dowiaduje się, w jaki sposób

planować swoją zawodową przyszłość. Organizowane

są również liczne przedsięwzięcia dotyczące kształcenia

zawodowego skierowane nie tylko do nauczycieli, ale i do

uczniów. Przykładem jest „Forum Szkolnictwa Zawodo-

wego” zorganizowane przez Centrum Kształcenia Zawo-

dowego i Ustawicznego w Katowicach. Również szkoły

zawodowe organizują szereg spotkań, dni otwartych,

promocję i szeroką bazę informacji na temat danej szkoły,

jak i kierunków kształcenia.

BRANŻOWE -

- LEPSZE NIŻ ZAWODOWE

Rozmowa z Danutą Rosą,

Dyrektorem Wydziału Edukacji i Nauki

Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego