11
DOBRA PRAKTYKA
JAK POWSTAŁO „AKUKU”
– W 2010 roku stworzyłem placówkę przedszkolną
w Węgierskiej Górce i już wtedy myślałem o dalszym
rozwoju. Otwarcie nowej jednostki było naturalną konty-
nuacją moich działań. Wykorzystanie unijnych funduszy
wydało mi się ciekawym rozwiązaniem, które miało mnie
wspomóc w realizacji tak kosztownej inwestycji – mówi
Benedykt Biegun
, dyrektor Przedszkola Niepublicznego
„Akuku” w Żywcu.
Unijne dotacje umożliwiły m.in. adaptację parterowego
budynku, w którym dziś mieści się „Akuku”. Placówka ru-
szyła w 2016 roku. Dzięki wsparciu środków z Europej-
skiego Funduszu Społecznego możliwe było stworzenie
w niej bezpłatnych miejsc dla 45 dzieci, w tym czterech
z niepełnosprawnościami.
W bezpiecznych, nowocześnie wyposażonych salach,
odbywają się ciekawe zajęcia, również te umożliwiające
integrację sensoryczną.
– Dla naszych wychowanków posiadających orzecze-
nie o stopniu niepełnosprawności prowadzimy zajęcia
wyrównawcze wspierające ich w codziennym funkcjo-
nowaniu. Ciekawą opcją, rzadko spotykaną w innych
przedszkolach, są zajęcia ruchu rozwijającego Weroniki
Sherborn. To metoda polegająca na posługiwaniu się
ruchem jako narzędziem wspomagania rozwoju psycho-
ruchowego. W odróżnieniu od metod rehabilitacji ru-
chowej – koncentruje się przede wszystkim na kontakcie
z innymi, komunikacji pozawerbalnej oraz aspekcie tera-
peutycznym, którego podstawą jest ruch. Wykorzystuje
się ją, między innymi, w terapii dzieci mających trudności
w pisaniu i czytaniu, a także jąkających się. Nasza pla-
cówka oferuje też trening umiejętności prospołecznych,
dzięki któremu najmłodsi uczą się schematów zachowań
w różnych sytuacjach – cierpliwości w oczekiwaniu na
swoją kolejkę do zabawki, używania zwrotów grzecznoś-
ciowych czy uspokajania się i radzenia sobie w trudnych
sytuacjach. Regularnie odbywają się także zajęcia z psy-
chologiem i logopedą – mówi Benedykt Biegun.
Obecnie żywieckie przedszkole prowadzi zajęcia aż dla
63 dzieci – 45 w ramach projektu i 18 poza nim. Zatrud-
nia 13 nauczycieli, psychologa, logopedę, pedagoga spe-
cjalnego, terapeutę integracji sensorycznej oraz nauczy-
cieli gimnastyki, rytmiki, języka angielskiego i ruchu.
***
Projekt „Przebudowa oraz adaptacja wraz ze zmianą
sposobu użytkowania istniejącego lokalu użytkowego na
potrzeby Przedszkola Niepublicznego AKUKU w Żywcu”
realizowany był w ramach Działania 11.1
Wzrost upo-
wszechniania wysokiej jakości edukacji przedszkolnej
. Całko-
wita wartość projektu wyniosła ponad 420 tys. zł, z czego
dofinansowanie z UE to kwota prawie 350 tys. zł.
Projekt „AKUKU! Rośnij z nami!” realizowany jest w ra-
mach Europejskiego Funduszu Społecznego. Całkowita
wartość projektu wynosi ponad 870 tys. zł, z czego
dofinansowanie z UE to kwota prawie 750 tys. zł.
DW
O TYM MARZY KAŻDY RODZIC
Żywieckie przedszkole „Akuku” to miejsce, gdzie dzieci nie tylko poznają świat, ale także
odkrywają swoje zdolności, rozwijając osobowość. To przedszkole, o jakim marzy każdy
rodzic, który z troską myśli o przyszłości swoich dzieci.
fot;. Dominik Wójcik