15
to doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych
nauczycieli w zakresie zgodnym z zaplanowanymi dzia-
łaniami. Dopuszczalne formy wsparcia w tym zakresie to
m.in. kursy i szkolenia doskonalące oraz studia pody-
plomowe; staże i praktyki nauczycieli realizowane we
współpracy z podmiotami z otoczenia szkoły; współ-
praca ze specjalistycznymi ośrodkami edukacyjnymi
(np. szkołami kształcącymi dzieci i młodzież z niepełno-
sprawnościami, młodzieżowymi ośrodkami socjoterapii,
poradniami psychologiczno-pedagogicznymi).
Należy pamiętać, że kluczowe jest indywidualnie zdiag-
nozowane zapotrzebowanie szkół lub placówek systemu
oświaty, a wnioski z diagnozy powinny stanowić element
wniosku o dofinansowanie.
Grupą docelową realizowanych przedsięwzięć powinny
być: szkoły oraz placówki realizujące kształcenie ogólne
(w tym szkoły artystyczne i zawodowe, które realizują
podstawę programową kształcenia ogólnego z wyłącze-
niem szkół dla dorosłych, a także szkoły specjalne), ucz-
niowie (w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi),
rodzice i opiekunowie prawni, nauczyciele i pracownicy
pedagogiczni szkół i placówek oświatowych, pracodawcy
oraz partnerzy społeczno-gospodarczy. Udział nauczy-
cieli i kadry pedagogicznej jest możliwy jedynie jako
dodatkowy, uzupełniający element względem działań
skierowanych do uczniów.
Na działania wspierające równy dostęp do dobrej
jakości edukacji elementarnej, kształcenia podstawo-
wego i średniego w ramach zakończonego konkursu
przeznaczonych zostało ponad
60 mln zł
(środki zostały
podzielone między cztery subregiony województwa
śląskiego z uwzględnieniem liczby uczniów, PKB/docho-
dów na jednego mieszkańca oraz wyników egzaminów
szkolnych), natomiast w ramach konkursu obejmującego
Obszary Strategicznej Interwencji – Obszary wiejskie
przeznaczonych zostało ponad
40 mln zł
. Do dofinanso-
wania wybrano
67 projektów
.
– Pieniądze zostały rozdzielone tak, aby niwelować wy-
stępujące jeszcze dysproporcje w dostępie do wysokiej
jakości kształcenia. Jest to ważne, ponieważ dziś wiedza
i kwalifikacje zdobywane na każdym szczeblu edukacji
należą do najważniejszych czynników budowania silnej
pozycji zawodowej. Pozwalają też z łatwością przysto-
sować się do szybko zmieniającego się świata i odpowia-
dać na potrzeby rynku pracy. Poza tym bez rozwijania
własnych umiejętności nie ma też mowy o samorealizacji
i pełnym uczestnictwie w życiu społeczno-zawodowym
– mówi
Anna Cekiera,
zastępca dyrektora Wydziału
Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszał-
kowskiego Województwa Śląskiego.
Kolejne konkursy w ramach Poddziałania 11.1.4 ogłoszone
zostaną w listopadzie br. Na ich realizację zarezerwowano
kwotę ponad
44 mln zł
. Więcej informacji w tym zakresie
dostępnych jest na stronie
www.rposlaskie.plw zakładce
Zobacz ogłoszenia i wyniki naborów wniosków. Na stro-
nie dostępny jest też harmonogram spotkań informacyj-
nych poświęconych poszczególnym naborom.
SG
Aktualności
Podział środków na subregiony
w ramach Poddziałania 11.1.4
9 818 233,82 zł
subregion
północny
subregion
centralny
subregion
południowy
subregion
zachodni
11 291 754,80 zł
11 143 542,52 zł
28 159 733,86 zł
Dziś o zawodowej przyszłości myślimy już od najmłodszych lat
Obrazy licencjonowane
przez Depositphotos.com/Drukarnia Chroma