Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  18 / 32 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 18 / 32 Next Page
Page Background

18

Do tej pory polskie szkolnictwo nie zaspokajało w pełni

potrzeb rynku pracy często kształcąc fachowców, których

pracodawcy nie potrzebują. Nadszedł czas zmian – czas

zawodowców. Na zwiększanie atrakcyjności, jakości i pre-

stiżu placówek kształcenia zawodowego w regionie zare-

zerwowano specjalną pulę środków w ramach Poddziałania

11.2.3

Wsparcie szkolnictwa zawodowego

RPO WSL 2014-

2020. Do rozdysponowania jest ponad 23 mln zł.

CZAS ZMIAN,

CZAS FACHOWCÓW

Odczarować zawodówki

Eksperci rynku pracy od lat biją na alarm, że oprócz

absolwentów wyższych uczelni, polska gospodarka pilnie

potrzebuje fachowców. Niestety, młodzi ludzie, kończąc

naukę w gimnazjum, nadal chętniej wybierają licea ogól-

nokształcące. Nie zdają sobie sprawy, że w dzisiejszych

czasach konkretny fach w ręku, znacznie bardziej niż

ogólne wykształcenie, otwiera drzwi do kariery zawodo-

wej. Pośredni wpływ na negatywne postrzeganie przez

młodych ludzi szkolnictwa zawodowego mają m.in. takie

czynniki jak: niedopasowanie oferty edukacyjnej do ryn-

ku pracy, kształcenie w zawodach nadwyżkowych, brak

nowoczesnych programów nauczania, a także niedosto-

sowanie szkół do postępu technologicznego.

– Poprawy jakości kształcenia zawodowego, a przez to

zwiększenie jego atrakcyjności w oczach młodych, trze-

ba dokonać uwzględniając potrzeby regionalnego rynku

pracy. W tym celu należy zwiększyć udział podmiotów

z otoczenia społeczno-gospodarczego szkół w przy-

gotowywaniu programów nauczania oraz organizacji

kształcenia praktycznego w zakładach pracy. Niezbędne

jest też wyposażenie placówek w nowoczesny sprzęt –

podkreśla

Anna Cekiera

, zastępca dyrektora Wydziału

Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszał-

kowskiego Województwa Śląskiego. – Wpływ na jakość

kształcenia zawodowego mają też nauczyciele, dlatego

powinno się zapewnić im możliwość aktualizowania wie-

dzy – także poprzez bezpośredni kontakt z pracodaw-

cami. Sukces szkolnictwa zawodowego w dużej mierze

zależeć będzie również od pozytywnego postrzegania go

w społeczeństwie, dlatego należy zniwelować nega-

tywny stereotyp „zawodówki” jako szkoły tzw. drugiego

wyboru, mniej prestiżowej – dodaje.

Działania na rzecz podnoszenia jakości kształcenia zawo-

dowego w regionie znalazły się w założeniach

Programu

Rozwoju Szkolnictwa Zawodowego Województwa

Śląskiego na lata 2014-2020.

W dokumencie zapisano,

że „nowoczesne i dopasowane do potrzeb rynku pracy

wykształcenie zawodowe jest kluczowym elementem

dynamicznego rozwoju społeczno-gospodarczego wo-

jewództwa śląskiego, Polski i Europy”. Do zarysowanej

wizji przybliżać region będą m.in. działania na rzecz tego

sektora realizowane w ramach RPO WSL 2014-2020.

– Unijne pieniądze chcemy przeznaczyć przede wszyst-

kim na dopasowanie placówek kształcenia zawodowego

do współczesnych wymagań. Zależy nam, aby szkoły

i programy nauczania były bardziej elastyczne, tzn.

umożliwiały sprawne dostosowanie wiedzy, kompeten-

cji i umiejętności do potrzeb konkretnego pracodawcy,

a także nie zamykały drogi do dalszego rozwoju lub

przekwalifikowania się – zaznacza Anna Cekiera.

Obecnie w regionie prowadzony jest nabór wniosków na

konkurs w ramach Poddziałania 11.2.3, którego celem

jest wybór projektów, które przyczynią się do wzrostu

zatrudnienia wśród absolwentów szkół branżowych

I stopnia i techników. O wsparcie mogą ubiegać się or-

gany prowadzące tego typu placówki, a także wszystkie

podmioty, wyłącznie w partnerstwie z organem prowa-

dzącym szkołę lub placówkę kształcenia zawodowego

(osoby fizyczne mogą aplikować jedynie w przypadku,

gdy prowadzą działalność gospodarczą lub oświatową).

Unijne dotacje przeznaczone zostaną na dwa typy

projektów. Pierwszy z nich koncentruje się na poprawie

jakości edukacji zawodowej we współpracy z pracodaw-

cami. Premiowane będą przedsięwzięcia zakładające

Aktualności