18
Do tej pory polskie szkolnictwo nie zaspokajało w pełni
potrzeb rynku pracy często kształcąc fachowców, których
pracodawcy nie potrzebują. Nadszedł czas zmian – czas
zawodowców. Na zwiększanie atrakcyjności, jakości i pre-
stiżu placówek kształcenia zawodowego w regionie zare-
zerwowano specjalną pulę środków w ramach Poddziałania
11.2.3
Wsparcie szkolnictwa zawodowego
RPO WSL 2014-
2020. Do rozdysponowania jest ponad 23 mln zł.
CZAS ZMIAN,
CZAS FACHOWCÓW
Odczarować zawodówki
Eksperci rynku pracy od lat biją na alarm, że oprócz
absolwentów wyższych uczelni, polska gospodarka pilnie
potrzebuje fachowców. Niestety, młodzi ludzie, kończąc
naukę w gimnazjum, nadal chętniej wybierają licea ogól-
nokształcące. Nie zdają sobie sprawy, że w dzisiejszych
czasach konkretny fach w ręku, znacznie bardziej niż
ogólne wykształcenie, otwiera drzwi do kariery zawodo-
wej. Pośredni wpływ na negatywne postrzeganie przez
młodych ludzi szkolnictwa zawodowego mają m.in. takie
czynniki jak: niedopasowanie oferty edukacyjnej do ryn-
ku pracy, kształcenie w zawodach nadwyżkowych, brak
nowoczesnych programów nauczania, a także niedosto-
sowanie szkół do postępu technologicznego.
– Poprawy jakości kształcenia zawodowego, a przez to
zwiększenie jego atrakcyjności w oczach młodych, trze-
ba dokonać uwzględniając potrzeby regionalnego rynku
pracy. W tym celu należy zwiększyć udział podmiotów
z otoczenia społeczno-gospodarczego szkół w przy-
gotowywaniu programów nauczania oraz organizacji
kształcenia praktycznego w zakładach pracy. Niezbędne
jest też wyposażenie placówek w nowoczesny sprzęt –
podkreśla
Anna Cekiera
, zastępca dyrektora Wydziału
Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszał-
kowskiego Województwa Śląskiego. – Wpływ na jakość
kształcenia zawodowego mają też nauczyciele, dlatego
powinno się zapewnić im możliwość aktualizowania wie-
dzy – także poprzez bezpośredni kontakt z pracodaw-
cami. Sukces szkolnictwa zawodowego w dużej mierze
zależeć będzie również od pozytywnego postrzegania go
w społeczeństwie, dlatego należy zniwelować nega-
tywny stereotyp „zawodówki” jako szkoły tzw. drugiego
wyboru, mniej prestiżowej – dodaje.
Działania na rzecz podnoszenia jakości kształcenia zawo-
dowego w regionie znalazły się w założeniach
Programu
Rozwoju Szkolnictwa Zawodowego Województwa
Śląskiego na lata 2014-2020.
W dokumencie zapisano,
że „nowoczesne i dopasowane do potrzeb rynku pracy
wykształcenie zawodowe jest kluczowym elementem
dynamicznego rozwoju społeczno-gospodarczego wo-
jewództwa śląskiego, Polski i Europy”. Do zarysowanej
wizji przybliżać region będą m.in. działania na rzecz tego
sektora realizowane w ramach RPO WSL 2014-2020.
– Unijne pieniądze chcemy przeznaczyć przede wszyst-
kim na dopasowanie placówek kształcenia zawodowego
do współczesnych wymagań. Zależy nam, aby szkoły
i programy nauczania były bardziej elastyczne, tzn.
umożliwiały sprawne dostosowanie wiedzy, kompeten-
cji i umiejętności do potrzeb konkretnego pracodawcy,
a także nie zamykały drogi do dalszego rozwoju lub
przekwalifikowania się – zaznacza Anna Cekiera.
Obecnie w regionie prowadzony jest nabór wniosków na
konkurs w ramach Poddziałania 11.2.3, którego celem
jest wybór projektów, które przyczynią się do wzrostu
zatrudnienia wśród absolwentów szkół branżowych
I stopnia i techników. O wsparcie mogą ubiegać się or-
gany prowadzące tego typu placówki, a także wszystkie
podmioty, wyłącznie w partnerstwie z organem prowa-
dzącym szkołę lub placówkę kształcenia zawodowego
(osoby fizyczne mogą aplikować jedynie w przypadku,
gdy prowadzą działalność gospodarczą lub oświatową).
Unijne dotacje przeznaczone zostaną na dwa typy
projektów. Pierwszy z nich koncentruje się na poprawie
jakości edukacji zawodowej we współpracy z pracodaw-
cami. Premiowane będą przedsięwzięcia zakładające
Aktualności