Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  14 / 32 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 14 / 32 Next Page
Page Background

14

Nowoczesna szkoła tworzy warunki do rozwoju

kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku

pracy. Uczy kreatywności, innowacyjnego my-

ślenia i pracy zespołowej. Fundusze na działania

w tym zakresie pozyskać można w ramach Pod-

działania 11.1.4

Poprawa efektywności kształcenia

ogólnego

RPO WSL 2014-2020.

Kompetencje

to podstawa!

WIELE możliwości

W ramach konkursów Wnioskodawcy – organy pro-

wadzące szkołę/placówkę systemu oświaty, do której

kierowane jest wsparcie, mogą składać wnioski na cztery

typy projektów. Pierwszy z nich dotyczy kształtowania

i rozwijania u uczniów (w tym z orzeczeniem o potrzebie

kształcenia specjalnego) kreatywności, innowacyjności

i pracy zespołowej, a także kompetencji kluczowych

niezbędnych na rynku pracy. Należą do nich: porozumie-

wanie się w językach obcych, kompetencje matematycz-

ne, naukowo-techniczne, informatyczne, umiejętność

uczenia się, kompetencje społeczne, inicjatywność

i przedsiębiorczość. W ramach dotacji możliwa jest

realizacja projektów edukacyjnych, dodatkowych zajęć

dydaktyczno-wyrównawczych służących zmniejszaniu

dysproporcji edukacyjnych, a także prowadzenie różnych

form rozwijających uzdolnienia uczniów. Wsparcie

obejmuje też organizację kółek zainteresowań, warszta-

tów, laboratoriów, doradztwo edukacyjno-zawodowe

i realizację zajęć organizowanych poza lekcjami lub poza

szkołą.

Drugi typ projektów dotyczy tworzenia w szkołach

warunków do nauczania opartego na metodzie ekspe-

rymentu (w powiązaniu z zaplanowanymi w projekcie

zajęciami). Celem interwencji EFS jest podniesienie efek-

tywności kształcenia uczniów lub słuchaczy w zakresie

przedmiotów przyrodniczych oraz matematyki, w tym

stworzenie w szkołach lub placówkach systemu oświaty

warunków dla nauczania opartego na metodzie ekspe-

rymentu. Wsparcie obejmuje wyposażenie szkolnych

pracowni w narzędzia do nauczania przedmiotów przy-

rodniczych lub matematyki, doskonalenie umiejętności,

kompetencji lub kwalifikacji zawodowych nauczycieli,

niezbędnych do prowadzenia procesu nauczania opar-

tego na metodzie eksperymentu, a także kształtowanie

i rozwijanie kompetencji uczniów.

W ramach Poddziałania 11.1.4 możliwa jest też realizacja

kompleksowych programów wspomagających szkołę lub

placówki systemu oświaty w procesie indywidualizacji

pracy z uczniem. Celem podejmowanych działań jest

przygotowanie systemu oświaty do pracy z dziećmi ze

specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepeł-

nosprawnością oraz bezpośrednie wsparcie uczniów,

którzy mają trudności w spełnieniu wymagań edukacyj-

nych, ale także wsparcie najzdolniejszych dzieci. Pomoc

ma na celu również działania wspomagające rozwój

ucznia młodszego w procesie przekraczania tzw. progu

szkolnego (edukacyjnego).

Zakres udzielanego wsparcia obejmuje w szczególno-

ści doposażenie szkół lub placówek systemu oświaty

w pomoce dydaktyczne oraz specjalistyczny sprzęt do

rozpoznawania potrzeb rozwojowych, edukacyjnych

i możliwości psychofizycznych oraz wspomagania rozwo-

ju i prowadzenia terapii uczniów ze specjalnymi potrze-

bami edukacyjnymi. Pieniądze będzie można przeznaczyć

również na podręczniki szkolne i materiały dydaktyczne

dostosowane do potrzeb uczniów z niepełnosprawnoś-

cią, przygotowanie nauczycieli do prowadzenia procesu

indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrze-

bami edukacyjnymi (w tym wsparcia ucznia młodszego),

rozpoznawanie potrzeb rozwojowych, edukacyjnych

i możliwości psychofizycznych uczniów i efektywnego

stosowania pomocy dydaktycznych w pracy, jak również

wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojo-

wymi i edukacyjnymi (w tym uczniów młodszych) w ra-

mach zajęć uzupełniających ofertę szkoły lub placówki

systemu oświaty.

Ostatni typ projektów przewidziany do dofinansowania

Aktualności