14
Nowoczesna szkoła tworzy warunki do rozwoju
kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku
pracy. Uczy kreatywności, innowacyjnego my-
ślenia i pracy zespołowej. Fundusze na działania
w tym zakresie pozyskać można w ramach Pod-
działania 11.1.4
Poprawa efektywności kształcenia
ogólnego
RPO WSL 2014-2020.
Kompetencje
to podstawa!
WIELE możliwości
W ramach konkursów Wnioskodawcy – organy pro-
wadzące szkołę/placówkę systemu oświaty, do której
kierowane jest wsparcie, mogą składać wnioski na cztery
typy projektów. Pierwszy z nich dotyczy kształtowania
i rozwijania u uczniów (w tym z orzeczeniem o potrzebie
kształcenia specjalnego) kreatywności, innowacyjności
i pracy zespołowej, a także kompetencji kluczowych
niezbędnych na rynku pracy. Należą do nich: porozumie-
wanie się w językach obcych, kompetencje matematycz-
ne, naukowo-techniczne, informatyczne, umiejętność
uczenia się, kompetencje społeczne, inicjatywność
i przedsiębiorczość. W ramach dotacji możliwa jest
realizacja projektów edukacyjnych, dodatkowych zajęć
dydaktyczno-wyrównawczych służących zmniejszaniu
dysproporcji edukacyjnych, a także prowadzenie różnych
form rozwijających uzdolnienia uczniów. Wsparcie
obejmuje też organizację kółek zainteresowań, warszta-
tów, laboratoriów, doradztwo edukacyjno-zawodowe
i realizację zajęć organizowanych poza lekcjami lub poza
szkołą.
Drugi typ projektów dotyczy tworzenia w szkołach
warunków do nauczania opartego na metodzie ekspe-
rymentu (w powiązaniu z zaplanowanymi w projekcie
zajęciami). Celem interwencji EFS jest podniesienie efek-
tywności kształcenia uczniów lub słuchaczy w zakresie
przedmiotów przyrodniczych oraz matematyki, w tym
stworzenie w szkołach lub placówkach systemu oświaty
warunków dla nauczania opartego na metodzie ekspe-
rymentu. Wsparcie obejmuje wyposażenie szkolnych
pracowni w narzędzia do nauczania przedmiotów przy-
rodniczych lub matematyki, doskonalenie umiejętności,
kompetencji lub kwalifikacji zawodowych nauczycieli,
niezbędnych do prowadzenia procesu nauczania opar-
tego na metodzie eksperymentu, a także kształtowanie
i rozwijanie kompetencji uczniów.
W ramach Poddziałania 11.1.4 możliwa jest też realizacja
kompleksowych programów wspomagających szkołę lub
placówki systemu oświaty w procesie indywidualizacji
pracy z uczniem. Celem podejmowanych działań jest
przygotowanie systemu oświaty do pracy z dziećmi ze
specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepeł-
nosprawnością oraz bezpośrednie wsparcie uczniów,
którzy mają trudności w spełnieniu wymagań edukacyj-
nych, ale także wsparcie najzdolniejszych dzieci. Pomoc
ma na celu również działania wspomagające rozwój
ucznia młodszego w procesie przekraczania tzw. progu
szkolnego (edukacyjnego).
Zakres udzielanego wsparcia obejmuje w szczególno-
ści doposażenie szkół lub placówek systemu oświaty
w pomoce dydaktyczne oraz specjalistyczny sprzęt do
rozpoznawania potrzeb rozwojowych, edukacyjnych
i możliwości psychofizycznych oraz wspomagania rozwo-
ju i prowadzenia terapii uczniów ze specjalnymi potrze-
bami edukacyjnymi. Pieniądze będzie można przeznaczyć
również na podręczniki szkolne i materiały dydaktyczne
dostosowane do potrzeb uczniów z niepełnosprawnoś-
cią, przygotowanie nauczycieli do prowadzenia procesu
indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrze-
bami edukacyjnymi (w tym wsparcia ucznia młodszego),
rozpoznawanie potrzeb rozwojowych, edukacyjnych
i możliwości psychofizycznych uczniów i efektywnego
stosowania pomocy dydaktycznych w pracy, jak również
wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojo-
wymi i edukacyjnymi (w tym uczniów młodszych) w ra-
mach zajęć uzupełniających ofertę szkoły lub placówki
systemu oświaty.
Ostatni typ projektów przewidziany do dofinansowania
Aktualności