Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  6 / 32 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 6 / 32 Next Page
Page Background

6

EKSPERT PODPOWIADA

Edukacja i wychowanie dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym na przestrzeni wielu wie-

ków stanowiły istotny obszar działalności człowieka. Pierwsze lata życia dziecka są bowiem najbardziej

znaczące dla jego samodzielności, dojrzałości i efektywności nauki w szkole, a także dla sprawności

funkcjonowania jako człowieka dorosłego w przyszłości.

WYZWANIA

I BARIERY

Pierwsze lata życia dziecka to złoty okres w jego rozwoju.

Większość umiejętności dziecko nabywa właśnie w tym

wieku. Dlatego działania edukacyjne, pobudzanie rozwoju

intelektualnego i społecznego dziecka, przynoszą najlepsze

rezultaty właśnie w tym okresie. To wiek, kiedy dziecko

wykazuje szczególnie duże zainteresowanie tym, co je

otacza. To czas, kiedy najlepiej rozpocząć naukę języków

obcych, wprowadzić dziecko w świat mediów poprzez udo-

stępnianie wyselekcjonowanych, edukacyjnych programów

komputerowych, które odpowiednio będą wpływały na

budzenie i doskonalenie kompetencji cyfrowych. To także

najbardziej odpowiednia chwila na zapobieganie ewentual-

nym późniejszym trudnościom w nauce – na niwelowanie

dysharmonii i zaburzeń, wyrównywanie zaniedbań środo-

wiskowych. Warto więc zadać pytanie: w jakim środowisku

dziecko w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym spotka

się z najbardziej korzystnymi warunkami rozwojowymi? Od-

powiedź jest jednoznaczna i prosta: w rodzinie, a następnie

w przedszkolu i w szkole.

Na dobry start

Rola opiekuńcza była – i jest nadal – jedną z najważniej-

szych funkcji, jakie odgrywa instytucja przedszkola. Jednak

z chwilą, kiedy badania naukowe wykazały rozpiętość,

złożoność i ważność doświadczeń zdobywanych przez

dziecko w przedszkolu, zaczęto kłaść większy nacisk na

funkcję wychowawczo-kształcącą. Jak pokazują wyniki

wielu badań, przy podobnych możliwościach intelektualnych

i społecznych, dzieci, które chodziły do przedszkoli, w życiu

dorosłym były lepiej wykształcone, osiągały wyższy stan-

dard życia, więcej zarabiały, rzadziej korzystały z pomocy

społecznej czy wchodziły w konflikty z prawem.

Obecnie, zgodnie z obowiązującym prawem oświatowym,

celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościo-

wego rozwoju dziecka. Zadanie to realizowane jest przez

proces opieki, wychowania i nauczania, co umożliwia dzie-

cku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz

gromadzenie doświadczeń. W efekcie dziecko osiąga dojrza-

łość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji. Proces

wychowania i kształcenia prowadzony w klasach I–III szkoły

podstawowej ukierunkowany jest z kolei na zaspokojenie

naturalnych potrzeb rozwojowych ucznia. Szkoła respektuje

podmiotowość ucznia w procesie budowania wiedzy oraz

przechodzenia z wieku dziecięcego do okresu dorastania.

Dzięki tego typu działaniom może podjąć naukę na II etapie

edukacyjnym. Kształcenie w szkole podstawowej stanowi

fundament wykształcenia. Zadaniem szkoły jest łagodne

wprowadzenie dziecka w świat wiedzy, przygotowanie do

wykonywania obowiązków ucznia oraz wdrażanie do samo-

rozwoju. Najważniejszym celem kształcenia w tym okresie

jest dbałość o integralny rozwój biologiczny, poznawczy,

emocjonalny, społeczny i moralny ucznia.

Potrzeby edukacyjne

W ostatnich latach placówki edukacji przedszkolnej i wczes-

noszkolnej mają możliwość ubiegania się o Fundusze Euro-

pejskie na działania związane z podnoszeniem jakości kształ-

cenia. Z badań wynika, że największe potrzeby edukacyjne

zdiagnozowane zostały w sferze informatycznej. W wielu

placówkach funkcjonują odpowiednie pracownie, sale, kąciki

wyposażone w sprzęt komputerowy, jednak wymagają one

unowocześnienia. Mimo wielu działań podjętych w ostat-

nich latach związanych z rozwojem cyfrowym polskiej edu-

kacji, w wielu szkołach – szczególnie w mniejszych jednost-

kach, nadal brakuje odpowiedniego sprzętu i dostępu do

nowoczesnych, multimedialnych pomocy dydaktycznych.

Choć nauczyciele mają dziś do wyboru liczne programy

komputerowe wspomagające proces nauczania, to jednak

nie zawsze mają możliwość zapoznania się z oferowanymi

rozwiązaniami, by móc świadomie wybrać te programy,

które będą zaspokajały indywidualne potrzeby i możliwości

uczniów. Dlatego warto wspierać nie tylko uczniów, ale

także pedagogów, organizując dla nich praktyczne warszta-

ty szkoleniowe w tym zakresie. Wielu z nich wykazuje duże

zainteresowanie udziałem w tego typu kursach.

Z opinii nauczycieli oraz organów prowadzących przed-

szkola i szkoły, a także, jak wynika z badań – środowisko wy-

chowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej nadal

boryka się z brakiem umiejętności organizacyjnych i meryto-

rycznych potrzebnych podczas opracowywania i składania

projektów o dofinansowanie z UE. W wielu placówkach jest