Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  5 / 32 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 5 / 32 Next Page
Page Background

5

Rozmowa

Danuta Rosa

Dyrektor

Wydziału Edukacji i Nauki

Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego

fot. archiwum UM WSL

Silnie podkreśla się dziś potrzebę systemu dualnego,

łączącego wiedzę teoretyczną z praktyką w zakładach

pracy. Czy takie rozwiązanie pozwoli dostosować umie-

jętności absolwentów do rynku pracy?

Wszystkim powinno zależeć, żeby pracodawcy włączyli się

w system kształcenia zawodowego. Aby byli współtwórca-

mi podstawy programowej, ale także recenzentami i egza-

minatorami tej podstawy. W przepisach brakuje szczegóło-

wych regulacji dotyczących edukacji dualnej, w praktyce ten

rodzaj kształcenia istnieje. Dzisiaj problemem szkolnictwa

zawodowego jest to, że zawodu nie zdobywa się w prak-

tyce, a jeżeli już, to stanowczo liczba godzin tzw. zajęć

praktycznych jest za mała. Doświadczenie zawodowe jest

wysoko cenione przez przedsiębiorstwa, a niestety stanowi

główną przeszkodę dla poszukujących pierwszej pracy. Wie-

le młodych osób wpada w błędne koło, nie mogąc znaleźć

pierwszej pracy bez żadnego doświadczenia zawodowego.

Dualny sposób kształcenia zaistnieje w naszym systemie, je-

żeli powstanie współodpowiedzialność za realizowanie szko-

lenia teoretycznego i praktycznego. Szkoły, jako organizato-

rzy kształcenia i szkolenia zawodowego, a przedsiębiorstwa,

jako prowadzący szkolenia. Odpowiedzialność rozłożona na

dwie strony. Dwoistość podmiotów: publiczny i prywatny.

Wspólnie odpowiadający za politykę i praktykę w zakre-

sie kształcenia i szkolenia w danym zawodzie. Edukację

zawodową należy dopasować do rynku pracy. Priorytetem

w szkołach zawodowych powinno być kształcenie młodych

fachowców pod konkretne zapotrzebowania pracodawcy.

Taką możliwość daje kształcenie dualne.

Jak nasze województwo, pod względem kształcenia

zawodowego, wypada na tle innych regionów Polski?

„Śląskie stawia na Zawodowców – szkolnictwo zawodowe

szansą na rynku pracy” to jedno z wielu haseł, które stają się

priorytetem w naszym województwie. Należy się również

pochwalić faktem, że nasze województwo zajęło IV miejsce

w rankingu podsumowującym wykorzystanie dotacji unij-

nych na oświatę w latach 2007-2015 w Polsce w kategorii

województwo. Również i w nowej perspektywie odbywa

się wiele inicjatyw dotyczących wdrażania nowoczesnych

programów nauczania oraz wysokiej jakości kształcenia, re-

alizowanych również dzięki środkom, jakie są przeznaczone

na ten cel w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego

Województwa Śląskiego na lata 2014-2020. Zdecydowa-

na większość miast i powiatów wprowadza kompleksowe

programy rozwoju szkolnictwa zawodowego dla uczniów

ponadgimnazjalnych szkół zawodowych.

To przede wszystkim poprzez wzmocnienie potencjału edu-

kacyjnego, dostosowanie oferty kształcenia zawodowego

do potrzeb lokalnego rynku pracy oraz szeroko rozumiane

wsparcie szkolnictwa zawodowego. Dotyczy to wszystkich

subregionów naszego województwa. Celem jest zwiększe-

nie szans na rynku pracy uczniów, ale również sprostanie

oczekiwaniom pracodawców. Nie zapomniano też o dodat-

kowym wyposażeniu pracowni zawodowych, podniesieniu

kwalifikacji nauczycieli, umożliwieniu uczniom i uczennicom

odbycia staży/praktyk u pracodawców, zdobycia dodatko-

wych kwalifikacji po ukończeniu specjalistycznych kursów.

Dodatkowo projekty mają na celu wzmocnienie współpracy

z otoczeniem społeczno-gospodarczym, tj. z pracodawcami,

uczelniami wyższymi i innymi podmiotami.

Wydział Edukacji i Nauki UMWSL zajmuje się też

współorganizowaniem wymiany i współpracy między-

narodowej w zakresie oświaty. Czy możemy pokusić się

o porównanie naszych placówek z zagranicznymi?

Województwo jest organem prowadzącym dla 28 szkół

i placówek edukacyjnych w tym m.in. sześciu Centrów

Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego województwa,

kształcących na poziomie policealnym w tzw. zawodach

medycznych. Nasi uczniowie i słuchacze odbywają sta-

że zawodowe w ramach projektu „Staże zagraniczne dla

uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz mobilność

kadry kształcenia zawodowego” finansowanego ze środków

Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyj-

ny Wiedza Edukacja Rozwój (POWER), realizowanego na

zasadach programu Erasmus+.

Celem wyjazdu jest poznanie i porównanie systemów

kształcenia, kompetencji zawodowych oraz przybliżenie

specyfiki pracy w wymienionych zawodach. Okazuje się, że

na tym etapie kształcenia nie mamy czego się wstydzić. Nasi

europejscy partnerzy wysoko ocenili przygotowanie me-

rytoryczne i kompetencje w zawodach technik masażysta,

technik usług kosmetycznych i technik farmaceutyczny.

Obecnie Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy w Radzion-

kowie realizuje projekt pn. „Europa nasz wspólny dom: toż-

samość regionalna we wspólnej historii” w ramach programu

Erasmus+. Partnerami projektu, oprócz Polski, są Francja,

Grecja i Portugalia, na terenie której odbyło się spotkanie

ewaluacyjne. Projekt przeznaczony jest dla uczniów szkół

europejskich. Dwie placówki, w tym z Radzionkowa – to

szkoły dla dzieci z problemami. Celem przedsięwzięcia jest

zachęcenie młodych uczestników do poznawania kultury

i historii krajów biorących udział w projekcie. Oczywiście to

nie jedyne w ostatnim czasie wyjazdy młodzieży zorganizo-

wane dzięki środkom unijnym.

Nasze placówki (w szczególności jakość nauczania i ich

wyposażenie w potrzebne pomoce dydaktyczne) są wysoko

oceniane przez zagranicznych partnerów. Jest to atut, który

młodzież stara się wykorzystywać. Potwierdzeniem niech

będzie fakt, iż wielu absolwentów naszych szkół police-

alnych znajduje zatrudnienie w krajach Unii Europejskiej

(opiekunka dziecięca, technik masażysta, technik usług

kosmetycznych).

pytania zadawał:

Dominik Wójcik