Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  7 / 32 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 7 / 32 Next Page
Page Background

7

EKSPERT PODPOWIADA

zatrudniona kadra, która ma wiele pomysłów, jednak braku-

je jej skuteczności w procesie aplikowania o unijne środki.

W tym obszarze warto rozważyć nawiązanie współpracy

między kadrą pedagogiczną posiadającą wiele nowatorskich

propozycji a organami, które są profesjonalnie przygotowa-

ne do obsługi projektowej.

Edukacja najmłodszych w województwie śląskim jest

prowadzona na wysokim poziomie w porównaniu z inny-

mi krajami europejskimi. Jednak nadal istnieją placówki,

w których widoczne są braki organizacyjne, sprzętowe oraz

kadrowe. Warto zwrócić uwagę na wyrównywanie szans

edukacyjnych dzieci mieszkających w małych miejscowoś-

ciach. Szczególnie widoczny jest zróżnicowany poziom

funkcjonowania szkół pod względem posiadania odpowied-

niej sali gimnastycznej, świetlicy, biblioteki czy infrastruktury

otoczenia szkoły. Te elementy wpływają na skuteczność

procesu edukacyjnego.

Reasumując, największe potrzeby edukacyjne w procesie

wspierania rozwoju edukacji wczesnoszkolnej istnieją w na-

stępujących obszarach:

• wzbogacania i unowocześnienia bazy umożliwiającej

kształcenie z wykorzystaniem narzędzi informacyjno-

komunikacyjnych;

• zorganizowania praktycznych warsztatów szkolenio-

wych dla nauczycieli w zakresie technologii informa-

cyjno-komunikacyjnych (TIK), języków obcych oraz

treningu z zakresu kompetencji miękkich;

• tworzenia warunków inspirujących nauczycieli do ze-

społowego opracowywania innowacji pedagogicznych

oraz programów autorskich;

• pomocy w zakresie opracowywania projektów eduka-

cyjnych;

• wyrównywania szans edukacyjnych dzieci z obszarów

wiejskich i mniejszych miejscowości.

Ważna integracja

Od kilku już lat w wielu placówkach przedszkolnych i szko-

łach podstawowych funkcjonują grupy integracyjne i klasy

integracyjne. Na przestrzeni lat odchodziło się od nadmier-

nego tworzenia szkół specjalnych na korzyść tworzenia

placówek o charakterze integracyjnym, co miało ogromne

znaczenie dla wszystkich uczestników procesu wycho-

wawczo-dydaktycznego, środowisk rodzinnych i lokalnych.

Istnieje ogromne zapotrzebowanie na organizowanie odpo-

wiednich warunków dla uczniów o specjalnych potrzebach

edukacyjnych. Ważne jest również opracowywanie i wdra-

żanie indywidualnych metod nauczania wobec uczniów

wolniej rozwijających się, o nieharmonijnym rozwoju, a także

dla osób szczególnie uzdolnionych, które często wykazują

znudzenie pobytem w szkole.

Kompetencje społeczne

W ostatnim czasie coraz częściej wskazuje się też na pewne

braki w sferze rozwoju społecznego polskich uczniów

w porównaniu z uczniami innych krajów europejskich.

Temu obszarowi z pewnością warto poświęcić więcej czasu

w ramach szkoleń nauczycieli. Problematyka diagnozowa-

nia i rozwijania kompetencji miękkich jest zagadnieniem

ogromnie ważnym, a zarazem trudnym. Zasadne wydaje

się w pierwszej kolejności zorganizowanie specjalistycz-

nych szkoleń dla nauczycieli, którzy często sami mają

braki w tym zakresie. Ważne jest też, aby w toku studiów

studenci kierunków pedagogicznych częściej mieli okazję do

uczestnictwa w zajęciach dotyczących zdolności osobistych

i interpersonalnych. Umiejętności interpersonalne należą do

kompetencji uniwersalnych, dlatego ważne jest, by wiedzę

z tego zakresu zdobywać od profesjonalistów. Sama jednak

teoria nie da oczekiwanych rezultatów, konieczne są zajęcia

praktyczne. Aby skutecznie móc rozwijać kompetencje

społeczne polskich uczniów, niezbędne wydaje się zwróce-

nie uwagi na liczebność uczniów w klasie. Mając na uwadze

indywidualne potrzeby każdego ucznia, jego zróżnicowa-

ny poziom rozwoju w poszczególnych sferach, warunki

środowiskowe, możliwości psychofizyczne oraz oczekiwania

rodziców, współczesnemu nauczycielowi w przepełnionej

klasie coraz trudniej sprostać tym wymogom.

Obecnie coraz większa liczba rodziców ma świadomość

znaczenia wczesnej edukacji dla pomyślnego rozwoju dzie-

cka. Zarówno rodzice, jak i władze podkreślają, że bardzo

ważne jest wykorzystanie wszystkich szans na poprawę

warunków startu w dorosłe życie. Dobrą perspektywą na

życiowy sukces dziecka z pewnością jest możliwość uczęsz-

czania od najmłodszych lat do prawidłowo funkcjonującego

przedszkola i szkoły. Dziś już nikogo nie trzeba przekony-

wać, że edukacja wczesnoszkolna stanowi dobrą podstawę

dalszego kształcenia, zaś  dobry start szkolny decyduje o lo-

sach edukacyjnych dziecka i sukcesie szkolnym. Fundusze

Europejskie mogą w tym pomóc, unowocześniając polskie

przedszkola i szkoły.

Anna Watoła

Anna Watoła

Doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, adiunkt Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach,

Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej oraz Śląskiej Wyższej Szkoły Zarządzania im. gen J. Ziętka

w Katowicach. Wieloletni nauczyciel wychowania przedszkolnego, oligofrenopedagog oraz dyrektor przed-

szkola. Rzeczoznawca do spraw podręczników z dziedziny edukacji wczesnoszkolnej Ministerstwa Edukacji

Narodowej. Członek Kapituły Założycielskiej Uniwersytetu Śląskiego Dzieci. Kierownik Kwalifikacyjnych

Studiów Podyplomowych „Edukacja Wczesnoszkolna i Wychowanie Przedszkolne” Uniwersytetu Śląskiego

w Katowicach. Członek Stowarzyszenia Nauczycieli Edukacji Początkowej, Stowarzyszenia Zastępczego Ro-

dzicielstwa. Autorka wielu publikacji naukowych z zakresu edukacji dziecka oraz dotyczących wykorzystania

technologii informacyjnej w procesie nauczania – uczenia się, zarządzania i kierowania placówką oświatową.

fot. archiwum prywatne