Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  8 / 32 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 8 / 32 Next Page
Page Background

8

EKSPERT PODPOWIADA

W 2012 roku Polska ratyfikowała Konwencję ONZ o Pra-

wach Osób Niepełnosprawnych. Celem tego dokumentu

jest ochrona i zapewnienie pełnego i równego korzystania

z praw człowieka i podstawowych wolności przez osoby

z niepełnosprawnościami na równi ze wszystkimi innymi

obywatelami. Jednym z tych praw jest prawo do edukacji,

a jednym z narzędzi realizacji Konwencji są Fundusze Eu-

ropejskie, w tym również nasz Program Regionalny.

EDUKACJA

DOSTĘPNA

DLA WSZYSTKICH

Społeczny MODEL

NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI

Konwencja wprowadziła nowy sposób postrzegania nie-

pełnosprawności, który nie skupia się na ograniczeniach

organizmu (jak w modelu medycznym), lecz jest wynikiem

interakcji między osobą a otoczeniem. To bariery, które

uniemożliwiają bądź utrudniają tę interakcję, są przy-

czynami niepełnosprawności. Bariery mogą być różne:

architektoniczne, komunikacyjne, związane z dostępem

do informacji lub postawą otoczenia. Naszym zadaniem

jest eliminacja tych przeszkód, dostosowanie otoczenia,

stworzenie warunków do pełnego włączenia osoby z nie-

pełnosprawnością w każdy aspekt życia. To nie jednostka

ma się dostosować do reszty świata, lecz reszta świata ma

być urządzona w sposób umożliwiający jednostce nieogra-

niczone funkcjonowanie w społeczeństwie i korzystanie

z pełni praw.

Edukacjawłączająca

Jednym z tych praw jest prawo do edukacji. Aby

je w pełni zrealizować, konieczna jest integracja na

wszystkich poziomach nauki i w kształceniu usta-

wicznym. To z kolei zapewnia edukacja włączająca.

Jej celem jest wspieranie procesu rozwoju każdego

dziecka i sprostanie jego indywidualnym potrzebom.

Te potrzeby mogą wynikać z niepełnosprawności bądź

z trudności w uczeniu, które towarzyszą ok. 1/5 dzieci

w całym kraju. Są spowodowane m.in. nadpobudliwoś-

cią, różnymi rodzajami dysleksji, chorobami przewle-

kłymi, często towarzyszą dzieciom pochodzącym ze

środowisk zmarginalizowanych oraz dzieciom emigran-

tów i mniejszości narodowych. Wszystkie dzieci mają

prawo (na równi z pozostałymi uczniami) do rozwijania

osobowości, talentów, kreatywności oraz całej gamy

swoich zdolności umysłowych i fizycznych.

MODELE NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI

>

>

niepełnosprawność jest problemem,

>

>

niepełnosprawność definiuje osobę,

>

>

osoba z niepełnosprawnością jest biernym

odbiorcą wsparcia i leczenia,

>

>

najważniejsza jest rehabilitacja

>

>

bariery są problemem,

>

>

niepełnosprawność to tylko jedna z cech

osoby,

>

>

osoby z niepełnosprawnością są

równoprawnymi członkami społeczeństwa,

>

>

najważniejsza jest likwidacja barier

MEDYCZNY

SPOŁECZNY