30
PIFE
Jeśli pracodawcy, zgodnie z zapisem o refundacji
w Regulaminie Konkursu, sami będą kupować wyposa-
żenie stanowisk pracy dla stażystów i praktykantów, to
w wypadku, jeśli są to firmy prywatne, czy obowiązuje je
PZP i zasada konkurencyjności?
Kwestię ponoszenia i rozliczania wydatków ponoszonych
na zapewnienie odpowiednich warunków odbywania
praktyki/stażu powinna regulować zawarta z pracodawcą
umowa. Pracodawca (o ile nie jest partnerem/realizatorem)
nie jest zobligowany do stosowania warunków i procedur
określonych w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności
wydatków.
Źródło: Regulamin Konkursu, Szczegółowy Opis Osi Priorytetowych
Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego
Pytanie dotyczy refundacji wynagrodzenia opiekunów
staży i praktyk zawodowych – właściciel jednej z firm
zdecydowanie wolałby, aby dodatek dla opiekunów
staży był wypłacany na podstawie zawartej umowy
trójstronnej przez Wnioskodawcę bezpośrednio na
konto pracownika – opiekuna. Czy takie rozwiązanie jest
możliwe?
Nie jest możliwe. Beneficjent, działając na podstawie po-
rozumienia z danym podmiotem przyjmującym uczniów na
staż lub praktykę, refunduje Pracodawcy koszty związane
z wynagrodzeniem pracownika wyznaczonego na opiekuna
stażysty w projekcie.
Źródło: Regulamin Konkursu, Szczegółowy Opis Osi Priorytetowych
Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego
Czy personel zatrudniany w ramach kosztów pośred-
nich wykazywany jest w bazie personelu? Jeśli tak, to
czy uzupełniać należy okresy zatrudnienia?
Wmodule Baza personelu należy uwzględnić dane wyłącz-
nie personelu zaangażowanego w kosztach bezpośrednich
projektu z wyłączeniem osób zaangażowanych w realiza-
cję działań/zadań rozliczanych za pomocą uproszczonych
metod. Niemniej w sytuacji, gdy pracownik ujęty w ramach
kosztów pośrednich wykonuje dodatkowo zadania mery-
toryczne w ramach projektu (np. udziela wsparcia), to jego
wynagrodzenie za wsparcie merytoryczne jest wykazywane
w ramach kosztów bezpośrednich, a więc jego zaangażo-
wanie w zadania merytoryczne powinno być wykazane
w Bazie personelu.
Źródło: Regulamin Konkursu, Szczegółowy Opis Osi Priorytetowych
Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego,
Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach EFRR, EFS
oraz Funduszu Spójności 2014-2020
Czy w ramach konkursu bezwzględnie konieczne jest
zastosowanie wraz z działaniami z typu 1 także działań
z typu 2, czyli doposażenia?
Typ 1 projektu może być realizowany samodzielnie nato-
miast realizacja typu 2 projektu jest możliwa jedynie łącznie
z typem 1 projektu.
Źródło: Regulamin Konkursu, Szczegółowy Opis Osi Priorytetowych
Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego
Proszę o wyjaśnienie pojęcia, iż realizacja wsparcia
na rzecz nauczycieli zawodu instruktorów praktycznej
nauki zawodu powinna być prowadzona z wykorzy-
staniem doświadczenia wojewódzkich i lokalnych
placówek doskonalenia nauczycieli. Jaki jest zakres
tego doświadczenia, które winno być wykorzystane?
Zważywszy na bogatą ofertę placówek kształcenia na-
uczycieli, doświadczenie można rozumieć bardzo szeroko.
Wykorzystanie wsparcia placówek powinno przyczyniać
się do zwiększenia jakości, kompleksowości, innowacyjności
oferowanego wsparcia. Należy mieć na uwadze, iż wspar-
cie kierowane w ramach projektu do nauczycieli powinno
wynikać z przeprowadzonej diagnozy, a udział nauczy-
cieli w projekcie będzie możliwy jedynie jako dodatkowe,
uzupełniające działanie względem działań skierowanych do
uczniów.
Źródło: Regulamin Konkursu, Szczegółowy Opis Osi Priorytetowych
Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego
Czy warunek 5% partycypacji finansowej pracodawcy
dotyczy łącznie wszystkich staży w ramach projektu,
czy w przypadku organizacji staży/praktyk zawodowych
u kilku pracodawców (w ramach jednego projektu) jeden
z pracodawców zgodzi się na partycypację kosztów to
powyższy warunek uznaje się za spełniony?
Kryterium może zostać uznane za spełnione przy wnie-
sieniu co najmniej 5% wkładu przez każdego z przedsię-
biorców/pracodawców zaangażowanych w organizację
staży/praktyk zawodowych. Alternatywnie istnieje również
możliwość wniesienia wkładu rzeczowego przedsiębiorcy.
W takim przypadku realizator projektu powinien każdorazo-
wo zweryfikować, czy koszty wykazane przez pracodawcę
nie odbiegają od cen rynkowych. Udział 5% należy odnieść
do całości środków przewidzianych w budżecie projektu
na realizację wszystkich działań związanych z organizacją
staży/praktyk zawodowych.
Źródło: Regulamin Konkursu, Szczegółowy Opis Osi Priorytetowych
Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego
Czy zakup licencji na program Auto Cad mogę zakwali-
fikować we wniosku jako środek trwały?
Nie, zakup licencji oprogramowania nie należy do kategorii
środków trwałych.
Źródło: Regulamin Konkursu, Wytyczne w zakresie kwalifikowalności
wydatków w ramach EFRR, EFS oraz Funduszu Spójności 2014-2020
odpowiada
Łukasz Tofilski
konsultant PIFE
Działanie 11.1 Ograniczenie przedwczesnego kończenia nauki szkol-
nej oraz zapewnienie równego dostępu do dobrej jakości edukacji
elementarnej, kształcenia podstawowego i średniego
Działanie 11.2 Dostosowanie oferty kształcenia zawodowego do po-
trzeb lokalnego rynku pracy – kształcenie zawodowe uczniów