Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  9 / 32 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 9 / 32 Next Page
Page Background

9

EKSPERT PODPOWIADA

dotyczy rozwoju usług e-zdrowia). Jednocześnie, co warte

podkreślenia, zdrowie nie funkcjonuje w RPO jako odrębna

kategoria, ale zawsze pozostaje w powiązaniu z innymi prob-

lemami regionu. Sprzyja to przyjęciu holistycznego podej-

ścia zarówno do zagadnienia rozwoju regionalnego, którego

istotną determinantą jest stan zdrowia mieszkańców, jak i do

samej problematyki zdrowotnej jako wypadkowej oddzia-

ływań społecznych, środowiskowych, gospodarczych czy

politycznych.

Bliższe spojrzenie na trzy zarysowane uprzednio obsza-

ry działań nakazuje szukać możliwości ich rozwiązania

w oparciu o wyraźnie odmienne metody działania. Prob-

lemu ujemnego przyrostu naturalnego i niskiej dzietno-

ści nie sposób rozwiązać wyłącznie poprzez inwestycje

w oferowane usługi medyczne, ponieważ nie one stanowią

przyczynę rezygnacji z posiadania dzieci. Główny nacisk

musi zostać położony na poprawę warunków socjalnych

rodzin. Zagadnienia nie należy jednak sprowadzać wyłącz-

nie do kwestii wypłacania świadczeń pieniężnych, a należa-

łoby je rozszerzyć o budowanie kompleksowego systemu

wsparcia, łączącego różne formy świadczeń z działaniami

na rzecz aktywizacji zawodowej. Dopiero w tej perspekty-

wie umiejscawiać należy działania prowadzone w obszarze

zdrowia, takie jak zapewnienie dostępu do wysokiej jakości

świadczeń położniczych i opieki okołoporodowej, świad-

czeń neonatologicznych, pediatrycznych czy w obszarze

edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia. W tym kontekście

zdecydowanie pozytywnie należy ocenić uwzględnienie

powyższych założeń w RPO, co znalazło swoje odzwier-

ciedlenie w zainicjowaniu programu dotyczącego opieki nad

matką i dzieckiem.

Drugi ze wskazanych kierunków działań – tj. poprawa stanu

zdrowia pracującej populacji – stanowi obszar o krytycznym

znaczeniu w perspektywie najbliższych 15-20 lat. Wobec

niekorzystnych trendów demograficznych obserwowanych

w regionie niemal w całym okresie transformacji systemo-

wej, konieczne jest wypracowanie rozwiązań pozwalających

optymalnie wykorzystać dostępny potencjał ludzki. Obec-

nie województwo śląskie na tle kraju cechuje się jednym

z najniższych współczynników aktywności zawodowej,

a jednocześnie to właśnie w naszym regionie żyje najwięk-

sza liczba osób (ponad 140 tys. mieszkańców) pobierających

renty z tytułu niezdolności do pracy. Ograniczenie liczby

przypadków rezygnacji z podejmowania pracy ze względów

zdrowotnych leży zatem w żywotnym interesie wojewódz-

twa, pozwalając na zachowanie konkurencyjności regionu.

Jak wskazują badania epidemiologiczne, główne wyzwania

zdrowotne w populacji osób w wieku produkcyjnym nie

różnią się od obserwowanych w skali kraju i dotyczą zapa-

dalności i umieralności w wyniku chorób układu krążenia,

nowotworów oraz urazów. O ile w przypadku pierwszej

z wymienionych grup chorób wskazać można istotne

osiągnięcia polskiego systemu ochrony zdrowia, przekłada-

jące się na zahamowanie przyrostu odsetka zgonów, o tyle

w obszarze chorób nowotworowych rezultaty dotychcza-

sowych działań nie są tak spektakularne. Liczba zachorowań

na nowotwory złośliwe w Polsce w ciągu ostatnich trzech

dekad wzrosła ponad dwukrotnie. Nawet jeżeli przyjąć, że

województwo śląskie nie jest pod tym względem w sy-

tuacji diametralnie gorszej od reszty kraju, należy mieć na

uwadze, iż według przewidywań Narodowego Instytutu

Zdrowia Publicznego, do końca dekady choroby nowotwo-

rowe staną się główną przyczyną zgonów w Polsce. W tym

względzie już teraz konieczne jest poszukiwanie wszelkich

instrumentów wsparcia dotychczasowej działalności profi-

laktycznej.

Nie należy również zapominać, że starzejące się społe-

czeństwo zgłasza zapotrzebowanie na odmienne świad-

czenia zdrowotne, których zaspokojenie wymaga większej

elastyczności i zdolności adaptacyjnych systemu ochrony

zdrowia. Musi to prowadzić do przebudowania zarówno

oferty świadczeń, jak i zmiany filozofii działania placówek

ochrony zdrowia. Pacjent w wieku podeszłym cierpi zwy-

kle na kilka schorzeń, co skutkuje koniecznością korzy-

stania z usług kilku specjalistów. W następstwie pacjent

zmuszony jest najczęściej do odwiedzenia kilku placówek

ochrony zdrowia, a sprawowana nad nim opieka nie jest

właściwie koordynowana. Budowanie kompleksowej ofer-

ty powinno stać się naturalnym trendem, praktykowanym

przez jak największą liczbę świadczeniodawców. Nie bez

znaczenia pozostaje również kwestia zasobów kadro-

wych dedykowanych opiece nad starszym pacjentem. Już

w tej chwili odczuwalny jest dramatyczny brak specjali-

stów geriatrii, a także osób przygotowanych do realizacji

świadczeń opiekuńczych. W tym kontekście proponowa-

ne w RPO wsparcie finansowe świadczeń na rzecz osób

starszych i niesamodzielnych jest krokiem w dobrym kie-

runku, jednak nie zastąpi szerszych zmian systemowych,

wprowadzanych na poziomie centralnym.

Krzysztof Kaczmarek

Dr Krzysztof Kaczmarek

Socjolog, doktor nauk medycznych. Od 2005 roku związany z Wydziałem Zdrowia Publicz-

nego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, gdzie pracuje w Zakładzie Polityki

Zdrowotnej. Członek krajowych i międzynarodowych zespołów badawczych realizujących

m.in. granty Komisji Europejskiej. Autor podręczników akademickich oraz publikacji w krajo-

wych i międzynarodowych czasopismach naukowych. Specjalizuje się w tematyce nierówności

w zdrowiu oraz lokalnej i regionalnej promocji zdrowia.

fot. Dominik Wójcik