5
Rozmowa
Agnieszka Kister
Dyrektor
Departamentu Funduszy Europejskich i e-Zdrowia
w Ministerstwie Zdrowia
fot. archiwum MZ
sto są znaczącymi pracodawcami w okolicy, zwłaszcza
jeśli są duże i położone w małych miejscowościach lub
na odległych terenach, gdzie wybór ofert pracy bywa
dużo mniejszy. Jednak w tym kontekście ważne jest, aby
potencjalne bariery dla deinstytucjonalizacji przekształcić
w szanse. Jednym z możliwych rozwiązań jest przeszkole-
nie specjalistów w zakresie udzielania tożsamych świad-
czeń, ale w innych warunkach, nie instytucjonalnych, lecz
środowiskowych.
Wwielu regionach nacisk położono na wspieranie usług
medyczno-opiekuńczych służących osobom niesamo-
dzielnym. Dlaczego ten obszar wymaga interwencji?
Wynika to z niezaprzeczalnego faktu starzenia się spo-
łeczeństwa i wzrostu współczynnika obciążenia demo-
graficznego, czyli malejącej liczby osób w wieku przed-
produkcyjnym oraz produkcyjnym, a rosnącej – w wieku
poprodukcyjnym. To zjawisko powoduje wzrost liczby
osób niesamodzielnych, co wymaga wsparcia rozwiązań
systemowych, które mają wspomagać takie osoby. Demo-
grafia zmusza nas do pracy nad nowym systemem opieki
nad osobami niesamodzielnymi. Eksperci apelują również
o wsparcie dla opiekunów. Skutki braku rozwiązań syste-
mowych w tym przypadku mogą być opłakane. Jeśli teraz
nie wypracujemy odpowiednich mechanizmów, w przyszło-
ści państwo może mieć problem z udźwignięciem kosztów
opieki nad osobami starszymi oraz niesamodzielnymi.
W tym miejscu należy wyrazić słowa uznania dla Samorzą-
du Województwa Śląskiego, który w obecnym roku planuje
cztery nabory konkursowe w zakresie deinstytucjonalizacji
usług zdrowotnych na łączną kwotę ponad 36 mln złotych.
W ramach tego wsparcia objętych usługami zdrowotnymi
ma zostać ponad dziewięć tysięcy osób.
Sukcesywnie wdrażane mają być też programy zdrowot-
ne ułatwiające powroty do pracy i utrzymanie zatrud-
nienia. Na jakie usługi jest największe zapotrzebowanie
w tym zakresie?
Ministerstwo Zdrowia uczestniczy w koordynacji wsparcia
obszaru zdrowia z Funduszy Europejskich, na bieżąco gro-
madzi dane dotyczące zarówno dotychczas zrealizowanych,
jak i planowanych naborów wniosków o dofinansowanie
projektów. Widać duże zainteresowanie wykrywaniem wad
rozwojowych u dzieci oraz rehabilitacją. Dużo środków jest
również przeznaczonych na profilaktykę chorób odstre-
sowych, często związanych z pracą. Uwagę poświęca się
także otyłości i cukrzycy, które stały się w ostatnich latach
chorobami cywilizacyjnymi. W tym obszarze Urząd Mar-
szałkowski Województwa Śląskiego również jest bardzo
aktywny. W 2016 r. zrealizowano dwa konkursy w zakresie
wczesnego wykrywania nowotworów szyjki macicy, piersi
i jelita grubego. Na drugi kwartał tego roku planowany
jest kolejny nabór z alokacją ponad 23 mln zł. Zakładamy,
że dzięki temu działaniu wsparcie otrzyma ponad 30 tys.
mieszkańców województwa śląskiego.
W ramach Regionalnych Programów Operacyjnych
część środków będzie przeznaczona także na inwestycje
w infrastrukturę ochrony zdrowia. Na co powinny być te
pieniądze wydane?
W przypadku inwestycji infrastrukturalnych potrzeby są
analogiczne, jak w przypadku pozostałych obszarów wspar-
cia. Po pierwsze – grupy chorób, które powodują dezakty-
wizację zawodową (pięć grup chorób, o których mówiłam
wcześniej), po drugie – matka i dziecko i po trzecie – osoby
starsze. Warto podkreślić, że poszczególne województwa
mogą we własnym zakresie decydować, jaki obszar szcze-
gólnie wesprzeć. Urząd Marszałkowski Województwa Ślą-
skiego prowadzi obecnie nabór projektów inwestycyjnych,
które są ukierunkowane na poprawę jakości i dostępności
do świadczeń ochrony zdrowia i dotyczą prac remontowo
-budowlanych, zakupu aparatury, sprzętu medycznego
i wyposażenia. Na realizację tych projektów przeznaczono
aż 150 mln zł. To ogromna kwota. Miejmy nadzieję, że
przełoży się na lepszy dostęp mieszkańców regionu do
świadczeń zdrowotnych.
Czy i w jaki sposób unijne środki zarezerwowane na
usługi zdrowotne będą powiązane ze świadczeniami
Narodowego Funduszu Zdrowia? Czy dotacje będą uzu-
pełniać ofertę NFZ w zakresie usług zdrowotnych?
W odniesieniu do usług zdrowotnych, współfinansowa-
nych ze środków europejskich, przyjmujemy, że mogą one
wspierać usługi widniejące w katalogu świadczeń gwaran-
towanych jako podstawowe, jednak muszą wnosić pewną
wartość dodaną – poprzez wprowadzenie nowych rozwią-
zań systemowych zwiększających efektywność udziela-
nych świadczeń. Należy podkreślić, że zgodnie z zakazem
podwójnego finansowania – nie ma możliwości sfinansowa-
nia usługi, za którą standardowo płaci NFZ. Z kolei wspar-
cie infrastruktury wymaga, aby dany podmiot posiadał
lub zdobył kontrakt z płatnikiem na udzielanie świadczeń
zdrowotnych w zakresie, w którym będzie wykorzystywał
zakupiony sprzęt. Celem takiego ograniczenia jest zapew-
nienie zwiększenia dostępu do świadczeń, a przez to m.in.
ograniczenie kolejek.
pytania zadawał:
Łukasz Karkoszka