Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  5 / 32 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 5 / 32 Next Page
Page Background

5

Rozmowa

Agnieszka Kister

Dyrektor

Departamentu Funduszy Europejskich i e-Zdrowia

w Ministerstwie Zdrowia

fot. archiwum MZ

sto są znaczącymi pracodawcami w okolicy, zwłaszcza

jeśli są duże i położone w małych miejscowościach lub

na odległych terenach, gdzie wybór ofert pracy bywa

dużo mniejszy. Jednak w tym kontekście ważne jest, aby

potencjalne bariery dla deinstytucjonalizacji przekształcić

w szanse. Jednym z możliwych rozwiązań jest przeszkole-

nie specjalistów w zakresie udzielania tożsamych świad-

czeń, ale w innych warunkach, nie instytucjonalnych, lecz

środowiskowych.

Wwielu regionach nacisk położono na wspieranie usług

medyczno-opiekuńczych służących osobom niesamo-

dzielnym. Dlaczego ten obszar wymaga interwencji?

Wynika to z niezaprzeczalnego faktu starzenia się spo-

łeczeństwa i wzrostu współczynnika obciążenia demo-

graficznego, czyli malejącej liczby osób w wieku przed-

produkcyjnym oraz produkcyjnym, a rosnącej – w wieku

poprodukcyjnym. To zjawisko powoduje wzrost liczby

osób niesamodzielnych, co wymaga wsparcia rozwiązań

systemowych, które mają wspomagać takie osoby. Demo-

grafia zmusza nas do pracy nad nowym systemem opieki

nad osobami niesamodzielnymi. Eksperci apelują również

o wsparcie dla opiekunów. Skutki braku rozwiązań syste-

mowych w tym przypadku mogą być opłakane. Jeśli teraz

nie wypracujemy odpowiednich mechanizmów, w przyszło-

ści państwo może mieć problem z udźwignięciem kosztów

opieki nad osobami starszymi oraz niesamodzielnymi.

W tym miejscu należy wyrazić słowa uznania dla Samorzą-

du Województwa Śląskiego, który w obecnym roku planuje

cztery nabory konkursowe w zakresie deinstytucjonalizacji

usług zdrowotnych na łączną kwotę ponad 36 mln złotych.

W ramach tego wsparcia objętych usługami zdrowotnymi

ma zostać ponad dziewięć tysięcy osób.

Sukcesywnie wdrażane mają być też programy zdrowot-

ne ułatwiające powroty do pracy i utrzymanie zatrud-

nienia. Na jakie usługi jest największe zapotrzebowanie

w tym zakresie?

Ministerstwo Zdrowia uczestniczy w koordynacji wsparcia

obszaru zdrowia z Funduszy Europejskich, na bieżąco gro-

madzi dane dotyczące zarówno dotychczas zrealizowanych,

jak i planowanych naborów wniosków o dofinansowanie

projektów. Widać duże zainteresowanie wykrywaniem wad

rozwojowych u dzieci oraz rehabilitacją. Dużo środków jest

również przeznaczonych na profilaktykę chorób odstre-

sowych, często związanych z pracą. Uwagę poświęca się

także otyłości i cukrzycy, które stały się w ostatnich latach

chorobami cywilizacyjnymi. W tym obszarze Urząd Mar-

szałkowski Województwa Śląskiego również jest bardzo

aktywny. W 2016 r. zrealizowano dwa konkursy w zakresie

wczesnego wykrywania nowotworów szyjki macicy, piersi

i jelita grubego. Na drugi kwartał tego roku planowany

jest kolejny nabór z alokacją ponad 23 mln zł. Zakładamy,

że dzięki temu działaniu wsparcie otrzyma ponad 30 tys.

mieszkańców województwa śląskiego.

W ramach Regionalnych Programów Operacyjnych

część środków będzie przeznaczona także na inwestycje

w infrastrukturę ochrony zdrowia. Na co powinny być te

pieniądze wydane?

W przypadku inwestycji infrastrukturalnych potrzeby są

analogiczne, jak w przypadku pozostałych obszarów wspar-

cia. Po pierwsze – grupy chorób, które powodują dezakty-

wizację zawodową (pięć grup chorób, o których mówiłam

wcześniej), po drugie – matka i dziecko i po trzecie – osoby

starsze. Warto podkreślić, że poszczególne województwa

mogą we własnym zakresie decydować, jaki obszar szcze-

gólnie wesprzeć. Urząd Marszałkowski Województwa Ślą-

skiego prowadzi obecnie nabór projektów inwestycyjnych,

które są ukierunkowane na poprawę jakości i dostępności

do świadczeń ochrony zdrowia i dotyczą prac remontowo

-budowlanych, zakupu aparatury, sprzętu medycznego

i wyposażenia. Na realizację tych projektów przeznaczono

aż 150 mln zł. To ogromna kwota. Miejmy nadzieję, że

przełoży się na lepszy dostęp mieszkańców regionu do

świadczeń zdrowotnych.

Czy i w jaki sposób unijne środki zarezerwowane na

usługi zdrowotne będą powiązane ze świadczeniami

Narodowego Funduszu Zdrowia? Czy dotacje będą uzu-

pełniać ofertę NFZ w zakresie usług zdrowotnych?

W odniesieniu do usług zdrowotnych, współfinansowa-

nych ze środków europejskich, przyjmujemy, że mogą one

wspierać usługi widniejące w katalogu świadczeń gwaran-

towanych jako podstawowe, jednak muszą wnosić pewną

wartość dodaną – poprzez wprowadzenie nowych rozwią-

zań systemowych zwiększających efektywność udziela-

nych świadczeń. Należy podkreślić, że zgodnie z zakazem

podwójnego finansowania – nie ma możliwości sfinansowa-

nia usługi, za którą standardowo płaci NFZ. Z kolei wspar-

cie infrastruktury wymaga, aby dany podmiot posiadał

lub zdobył kontrakt z płatnikiem na udzielanie świadczeń

zdrowotnych w zakresie, w którym będzie wykorzystywał

zakupiony sprzęt. Celem takiego ograniczenia jest zapew-

nienie zwiększenia dostępu do świadczeń, a przez to m.in.

ograniczenie kolejek.

pytania zadawał:

Łukasz Karkoszka