Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  4 / 32 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 4 / 32 Next Page
Page Background

4

Rozmowa

Jakie są wyzwania polityki zdrowotnej Polski na

najbliższe lata?

Analiza SWOT, przeprowadzona w dokumencie

Krajowe

Ramy Strategiczne. Policy paper dla ochrony zdrowia na

lata 2014-2020

, pozwoliła określić wyzwania w syste-

mie ochrony zdrowia. Zainteresowanych szczegółami

zachęcam do lektury. Najważniejsze wyzwania zostały

sformułowane jako cele, które chcemy osiągnąć m.in.

poprzez wykorzystanie środków z Funduszy Europej-

skich. Głównym celem jest wydłużenie życia w zdrowiu,

jako czynnika wpływającego na jakość życia i rozwój

gospodarczy w Polsce. W praktyce oznacza to, że celem

podejmowanych interwencji powinno być utrzymanie

Polaków w zdrowiu tak, aby nie opuszczali rynku pracy,

byli aktywni, zakładali rodziny i przy wsparciu państwa

troszczyli się o swoich bliskich.

W obecnej perspektywie finansowej Fundusze Euro-

pejskie w znacznie większym stopniu niż dotychczas

wspierają rozwój usług zdrowotnych. Na jakie działania

środki unijne są przeznaczane w pierwszej kolejności?

Dokument, o którym wcześniej rozmawialiśmy, definiuje

cztery główne obszary wspierane ze środków europej-

skich: profilaktykę, infrastrukturę zdrowotną, kształcenie

kadr medycznych i działania projakościowe w ochronie

zdrowia. Wszystkie te elementy są ściśle ze sobą zwią-

zane i wzajemnie na siebie oddziałują. Bo cóż z tego, że

wszystkie szpitale w Polsce wyposażymy w najnowocześ-

niejszy sprzęt, jeżeli nie będziemy mieli wykwalifikowane-

go personelu do jego obsługi ani lekarzy i pielęgniarek do

opieki nad pacjentem. Dlatego tak ważna jest ich komple-

mentarność i spójność w działaniu.

Przystępując do prac nad opracowaniem Policy paper, na

podstawie badań i analiz stwierdziliśmy, że występuje pięć

głównych grup chorób, które zabierają ludzi z rynku pracy.

Są to – co zapewne nikogo nie zdziwi: choroby układu

krążenia, choroby nowotworowe, zaburzenia psychiczne

i zaburzenia zachowania, choroby układu kostno-stawo-

wego i mięśniowego oraz choroby układu oddechowego.

To im w pierwszej kolejności chcemy przeciwdziałać.

Kolejne ważne tematy to matka i dziecko, czyli obszary

ginekologii, neonatologii, pediatrii, chorób dziecięcych itp.

Chcemy przede wszystkim wesprzeć oddziały szpitalne

i profilaktykę w kierunku wczesnego wykrywania wad

wrodzonych. Należną uwagę poświęcamy również oso-

bom starszym – chcemy właściwie dbać o nie zarówno

w szpitalach, jak i poza nimi – tworząc i finansując środo-

wiskowe formy opieki zdrowotnej.

Komisja Europejska rekomenduje wdrażanie usług

zdrowotnych na poziomie lokalnych społeczności.

Dlaczego tak duży nacisk kładzie się na rozwój tych

usług właśnie tam?

Polityka regionalna Komisji Europejskiej zaleca przejście od

opieki instytucjonalnej do opieki lokalnej (tzw. deinstytucjo-

nalizacja). Wynika to z tego, że duże, izolowane placówki nie

zaspokajają w pełni potrzeb ludności. Komisja podkreśla, że

zebrane przez lata dowody wskazują, że duże ośrodki nie

są w stanie zapewnić odpowiednio wysokiej jakości usług

skoncentrowanych na dobru podopiecznych ani wsparcia

gwarantującego pełne włączenie społeczne.

Unia Europejska zaleca, aby państwa członkowskie wyko-

rzystały europejskie fundusze strukturalne i inwestycyjne

do wspierania przejścia od opieki instytucjonalnej do opieki

świadczonej na poziomie społeczności lokalnych, rozwoju

usług socjalnych i zdrowotnych oraz szkolenia persone-

lu medycznego. Podkreśla się tam również, że wysokiej

jakości usługi opieki świadczone na poziomie lokalnym dają

lepsze wyniki pod względem jakości życia niż opieka insty-

tucjonalna. Prowadzą też do integracji społecznej.

Czy, Pani zdaniem, deinstytucjonalizacja to dobry kieru-

nek zmian?

Istnieją silne argumenty – oparte na prawach człowieka

i na dowodach teoretycznych oraz empirycznych – które

przemawiają za przejściem (w uzasadnionych przypadkach)

od opieki instytucjonalnej do alternatywnych rozwiązań

rodzinnych i środowiskowych. Takie rozwiązania mogą

poprawiać jakość życia osób objętych opieką i ich rodzin,

sprzyjać włączeniu społecznemu oraz poprawić warunki

pracy personelu. Co ważne, zgodnie z danymi Komisji Eu-

ropejskiej, koszt usług świadczonych na poziomie lokalnym

jest porównywalny z kosztem opieki instytucjonalnej – przy

założeniu, że potrzeby osób objętych opieką i jej jakość są

podobne.

Jakie dostrzega Pani największe bariery w procesie

wprowadzania usług zdrowotnych w środowiskach

lokalnych?

Jedną z najbardziej ewidentnych trudności jest likwidacja

bądź ograniczenie skali działania zakładów, które czę-

Fundusze

na usługach medycyny

Rozmowa z Agnieszką Kister,

Dyrektorem Departamentu Funduszy Europejskich

i e-Zdrowia w Ministerstwie Zdrowia