Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  8 / 32 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 8 / 32 Next Page
Page Background

8

EKSPERT PODPOWIADA

Od co najmniej trzech dekad na poziomie

instytucji europejskich zaobserwować moż-

na rosnące zainteresowanie problematyką

zdrowotną. Przyczyn doszukiwać się można

w dwóch zjawiskach. Pierwsze to wysokie

znaczenie, jakie społeczeństwa państw eu-

ropejskich przypisują bezpośrednio wartości

zdrowia (co znajduje swoje odzwierciedlenie

w badaniach opinii). Drugie to wartość, jaką

zdrowi obywatele (zdolni m.in. do pełnienia

ról pracowniczych) mają dla dalszego rozwo-

ju gospodarczego.

DZIŚ LICZY SIĘ

ZDROWIE

Jakkolwiek powyższa obserwacja może rodzić naturalne

obiekcje dotyczące sprowadzania człowieka wyłącznie do

jego roli w gospodarce, jest ona potwierdzana przez prze-

glądy międzynarodowe, wyraźnie wskazujące, iż państwa,

których obywatele cieszą się dobrym stanem zdrowia, to

w głównej mierze kraje wysoko rozwinięte. Związek rozwoju

gospodarczego ze stanem zdrowia ma zresztą charakter

relacji dwukierunkowej. Z jednej strony zdrowe społeczeń-

stwo stymuluje gospodarkę, z drugiej rozwinięta gospodar-

ka daje większe możliwości zachowania potencjału zdrowia.

W tym drugim przypadku mówimy raczej o tworzeniu

dogodnych warunków niż o automatycznym przełożeniu

poziomu rozwoju gospodarczego na zdrowie obywateli.

Wydaje się, że do zaistnienia realnych korzyści zdrowotnych

wynikających z wysokiego poziomu rozwoju gospodarcze-

go, konieczne jest także wsparcie w postaci odpowiednich

rozwiązań socjalnych i ochrony obywateli, oferowanych

przez państwo. Dobitnie świadczy o tym porównanie

państw zachodnioeuropejskich i Stanów Zjednoczonych,

gdzie przy zbliżonym poziomie rozwoju gospodarczego, kra-

je europejskie cechuje wyraźnie lepszy stan zdrowia popu-

lacji. Wystarczy wspomnieć, że zgodnie z szacunkami Banku

Światowego, w 2015 roku przewidywano, iż noworodek

urodzony w USA ma przed sobą średnio ok. 79 lat życia,

podczas gdy dla całej Unii Europejskiej, z uwzględnieniem

słabiej rozwiniętych państw Europy Środkowo-Wschodniej,

wartość wskaźnika była o blisko dwa lata wyższa. Jeśli zaś

wziąć pod uwagę wyłącznie kraje strefy euro, wówczas róż-

nica na korzyść starego kontynentu wzrastała do trzech lat.

Mając na uwadze powyższe obserwacje, warto przyjrzeć się

sytuacji w województwie śląskim. Czynnikiem o znaczeniu

wiodącym jest tu zmiana struktury demograficznej. Według

danych Głównego Urzędu Statystycznego, województwo

cechuje się trzecią najwyższą wartością udziału populacji

w wieku poprodukcyjnym w ogólnej liczbie mieszkańców

regionu (21,4%). Jednocześnie, w przypadku grupy osób

w wieku przedprodukcyjnym (tj. do 17 lat), Śląskie odnoto-

wało w 2016 roku trzecią najniższą wartość w kraju (16,8%).

W tym względzie gorsze wskaźniki odnotowano jedynie

w województwach opolskim i świętokrzyskim, a zbliżony

odsetek zaobserwowano w dolnośląskim i łódzkim. Dane

te, w połączeniu z notowanym od lat ujemnym przyrostem

naturalnym i niską dzietnością, każą wprost zadawać pytania

o zdolność regionu do utrzymania i rozwoju jego potencjału

gospodarczego. Jednocześnie rosnąca liczba osób starszych

w ogólnej populacji zwiększa zapotrzebowanie na świad-

czenia medyczne i usługi opiekuńcze. Z tej perspektywy

wyraźnie rysują się trzy kluczowe zadania, z jakimi mierzyć

się będzie region w najbliższych latach. Po pierwsze, jest to

podejmowanie działań, które sprzyjać będą podnoszeniu

poziomu dzietności i przyrostu naturalnego. Drugi obszar

to działania koncentrujące się na poprawie stanu zdrowia

populacji znajdującej się w wieku produkcyjnym tak, by

ograniczyć liczbę osób nieaktywnych zawodowo ze wzglę-

du na stan zdrowia. Wreszcie trzecim naturalnym obszarem

aktywności powinno być jak najdłuższe utrzymanie zdrowia

w starzejącej się populacji i zapewnienie dostępu do sku-

tecznej oraz bezpiecznej opieki zdrowotnej.

Mając na uwadze skalę przedstawionych wyzwań, zasadne

staje się stawianie pytań o możliwości wsparcia, jakie dają

w tej dziedzinie Fundusze Europejskie. Obecnie realizowany

Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego

na lata 2014-2020 zawiera jednoznaczne odniesienia do

obszaru zdrowia w ramach czterech osi priorytetowych,

z czego w trzech przypadkach nawiązania odnoszą się

stricte do realizacji usług medycznych (czwarte z odniesień

Obrazy licencjonowane przez Depositphotos.com/Drukarnia Chroma