22 elektryczne autobusy dla Jaworzna
Jaworzno od lat prowadzi konsekwentną politykę regularnej wymiany autobusów na coraz bardziej przystępne, pro-ekologiczne i nowoczesne pojazdy. Miasto stara się w ten sposób zwalczać wysoki poziom zanieczyszczenia powietrza. Od 2011 r. eksploatuje się tam wyłącznie autobusy niskopodłogowe i spełniające wygórowane normy czystości spalin. W 2015 r. po Jaworznie jeździło 59 niskopodłogowych i przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych autobusów, których średni wiek wynosił ledwie 7,5 roku. W 2017 r. Jaworzno uczyniło kolejny duży krok w modernizacji komunikacji miejskiej, wprowadzając do stałego użytku 22 autobusy elektryczne, które w dłuższej perspektywie gwarantują wymierne korzyści środowiskowe w zakresie redukcji emisji zanieczyszczeń, istotne zmiany w strukturze kosztów realizacji przewozów, a także znaczący wzrost komfortu podróżowania (praktycznie całkowite wyeliminowanie emisji hałasu).
Tytuł projektu
Zakup elektrycznego taboru autobusowego wraz z systemem inteligentnego zarządzania flotą, wraz z budową centralnej stacji ładowania i wymiany baterii oraz rozproszonych stacji szybkiego ładowania baterii w mieście Jaworzno
Nazwa beneficjenta
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Spółka z o.o. w Jaworznie
Oś priorytetowa / Działanie / Poddziałanie
Oś priorytetowa: 4. Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna
Działanie: 4.5 Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie
Poddziałanie: 4.5.1 Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie - ZIT
Finanse
Wartość projektu: 67 155 632,30 zł
Dofinansowanie projektu z UE: 41 437 500,00 zł
Dlaczego podjęto się realizacji projektu?
Naturalny rozwój branży komunikacyjnej – z pojazdów „ekologicznych” i techniczne przestarzałych w kierunku autobusów przyjaznych środowisku, nowoczesnych i pełnych udogodnień dla podróżnych (także dla tych z trudnościami w poruszaniu się).
Co udało się zrealizować?
Odebrano i wprowadzono do stałego użytku 22 autobusy elektryczne (9 x 18m, 9 x 12m, 4 x ok. 9m). Zapewniono pełne zaplecze techniczne wraz z infrastrukturą zapewniająca ładowanie baterii pojazdów. Centralna stacja ładowania i utrzymania autobusów to pierwszy obiekt tego typu w Polsce.
Kto skorzysta z efektów projektu?
Pasażerowie, ale także jaworznianie mieszkający przy pętlach, którzy nie będą już narażani na hałas wynikający z prawie całodobowej pracy silników dieslowskich.
Jakie są główne korzyści projektu?
Nowoczesność, komfort przejazdu, ekologiczność.
Korzystanie z galerii za pomocą skrótów klawiszowych:
- Escape: zamyka galerie.
- Spacja: uruchamia/zatrzymuje automatyczny slaidshow (play/pause).
- Lewa strzałka: poprzedni slaid.
- Prawa strzałka: następny slaid.