Stara Warzelnia w Tychach
Stara Warzelnia jest obiektem historycznym i wyjątkowym w skali całego regionu. Przeprowadzona ekspertyza wykazała jednak szereg problemów technicznych, które narażały zabytek na degradację. Tyska Fundacja Promocji Kultury i Turystyki Browar Obywatelski podjęła się wyzwania zmierzającego do rewitalizacji budynku i urządzeniu w jego wnętrzu nowoczesnej galerii sztuki, która przyciągnęłaby do Starej Warzelni nową grupę turystów. W realizacji tych zamierzeń pomogło wsparcie uzyskane z Funduszy Europejskich, dzięki którym Stara Warzelnia jest dziś jedynym w regionie obiektem łączącym nowe media, edukację i sztukę nieelitarną.
Tytuł projektu
Centrum Nieelitarnej Sztuki Multimedialnej – Stara Warzelnia
Nazwa beneficjenta
Tyska Fundacja Promocji Kultury i Turystyki Browar Obywatelski
Oś priorytetowa / Działanie / Poddziałanie
Oś priorytetowa: V. Ochrona środowiska i efektywne wykorzystanie zasobów,
Działanie: 5.3. Dziedzictwo kulturowe
Poddziałanie: 5.3.1. Dziedzictwo kulturowe – konkurs
Finanse
Wartość projektu: 17 350 232,44 zł
Dofinansowanie projektu z UE: 14 743 325,91 zł
Dlaczego podjęto się realizacji projektu?
Potrzeba realizacji projektu wynikała z bardzo wielu zróżnicowanych powodów, które prowadziły do konieczności ratowania, eksponowania i promowania spuścizny kulturowej Górnego Śląska:
- zły stan techniczny zabytku – Stara Warzelnia, znajdująca się na terenie Browaru Obywatelskiego w Tychach, przynależy do Szlaku Zabytków Techniki Województwa Śląskiego i jest unikatowym w skali regionu budynkiem o architekturze wieżowej, co było nieczęsto spotykane w obiektach zajmujących się produkcją piwa;
- kontynuacja procesu rewitalizacji Browaru Obywatelskiego – projekt, korzystając ze środków RPO WSL 2014-2020, był naturalną kontynuacją przemian zachodzących na terenie Browaru Obywatelskiego już od perspektywy finansowej 2007-2013 – wówczas w dawnej słodowni powstał park technologiczny "IT Loft Park", na terenie którego działa dziś ok. 30 firm zatrudniających 400 osób;
- urozmaicenie funkcji turystycznych i biznesowych Browaru Obywatelskiego oraz stworzenia miejsca, w którym sztuka będzie łączyć się z biznesem;
- wykreowanie nowego produktu turystyczno-kulturowego i wzmocnienie marki Browaru Obywatelskiego w ramach Szlaku Zabytków Techniki – galeria sztuki ma być kolejnym oczywistym miejscem obok restauracji, do którego zmierzać będą turyści przyjeżdżający na teren Browaru, docelowo w obiekcie znajdzie się punkt informacji turystycznej, a funkcja kulturalna urozmaici funkcje terenu oraz wzmocni ofertę Szlaku;
- zwiększenie liczby odwiedzin w odrestaurowanym obiekcie oraz w całym kompleksie zabytkowego Browaru.
Co udało się zrealizować?
Projekt udało się zrealizować w 100%, jednak efekty pracy Browaru i Fundacji przysłoniła pandemia COVID-19. Mimo przeciwności losu udało się:
- odrestaurować i zaadaptować piękny, duży zabytek o wyjątkowej i monumentalnej architekturze,
- tchnąć w obiekt nowe życie w postaci utworzonej wewnątrz galerii sztuki,
- do czasu lockdownu powodowanego pandemią COVID-19 zorganizowano 2 duże wystawy oraz 1 festiwal – łącznie odwiedzone przez ponad 4,5 tys. osób.
Z technicznego punktu widzenia:
- wyburzono dobudowane elementy, szpecące historyczną bryłę Starej Warzelni,
- zaadaptowano obiekt składający się z 4 segmentów o powierzchni ponad 2,2 tys. m2, w tym 4 sal wystawowych, 3 sal warsztatowych, biur Fundacji i sali konferencyjnej,
- osuszono fundamenty, ściany, zakonserwowano i odnowiono elewacje, wymieniono wszystkie instalacje wewnętrzne,
- wymieniono i ocieplono dachy, zamontowano nowe okna i drzwi,
- wykonano nowe posadzki i windę dla osób z niepełnosprawnościami.
W obecnym stanie obiekt spełnia wszelkie współczesne standardy i jest w pełni funkcjonalny.
Kto skorzysta z efektów projektu?
Adresatem oferty Starej Warzelni może być każdy, ponieważ unikatowa architektura budynku w połączeniu z możliwością zwiedzenia całego zabytkowego kompleksu produkcyjnego czyni go atrakcyjnym miejscem do zobaczenia nie tylko dla miłośników kultury i sztuki.
Oferta kulturalna jest dostosowana do potrzeb zarówno przeciętnego odbiorcy, jak i tego z bardziej wysublimowanymi gustami. Dotychczasowe doświadczenia z 3 wydarzeń pokazują, że „robiona tu sztuka” trafia i do młodych, i do dojrzałych, a nawet starszych odbiorców. Planowane są też – jak w trakcie imprezy otwierającej – warsztaty i zajęcia dla dzieci.
Jakie są główne korzyści projektu?
Główną korzyścią i wartością jest uratowanie przed degradacją pięknego zabytku i nadanie mu nowej funkcji czy wręcz nowego życia. Oczywiście, wiąże się to integralnie z wykreowaniem nowego miejsca na kulturalnej mapie miasta i regionu. Miejsca, dzięki któremu Browar Obywatelski ma szansę stać się lepiej rozpoznawalnym miejscem dla turystów.
Dzięki renowacji kompleksu Warzelni wizualnie zyskał cały kompleks Browaru, gdyż obiekt stoi na osi widokowej od wjazdu i dominuje nad resztą zabudowy. Poszerzyła się również oferta spędzania czasu w tym miejscu – goście Browaru mogą zatem zwiedzać kompleks, skorzystać z oferty restauracji, zwiedzić Tichauer Art Gallery w Starej Warzelni, odpocząć na terenie zielonym albo kontynuować podróż rowerem, jako że Browar leży w przebiegu tras rowerowych, które biegną przez pobliskie Lasy Kobiórskie.
Korzystanie z galerii za pomocą skrótów klawiszowych:
- Escape: zamyka galerie.
- Spacja: uruchamia/zatrzymuje automatyczny slaidshow (play/pause).
- Lewa strzałka: poprzedni slaid.
- Prawa strzałka: następny slaid.