Przejdź do treści głównej
PRZEJDŹ NA NOWĄ STRONĘ
FUNDUSZE EUROPEJSKIE DLA ŚLĄSKIEGO
2021-2027

W 2018 r. na czechowickie ulice wyjechało 7 nowych autobusów, w tym 3 nowoczesne pojazdy o napędzie hybrydowym, które przyczyniły się do znaczącego obniżenia poziomu niskiej emisji na terenie miasta oraz zwiększenia poczucia komfortu i bezpieczeństwa u pasażerów. Zrealizowany przy wsparciu funduszy europejskich projekt umożliwił również modernizację i rozbudowę stanowiska diagnostycznego dla autobusów oraz systemu zarządzania flotą.

Tytuł projektu
Przyjazna komunikacja w Czechowicach-Dziedzicach

Nazwa beneficjenta
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Czechowicach-Dziedzicach sp. z o.o.

Oś priorytetowa / Działanie / Poddziałanie
Oś priorytetowa: IV. Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna
Działanie: 4.5 Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie
Poddziałanie: 4.5.2 Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie – RIT

Finanse
Wartość projektu: 10 856 164,50 zł
Dofinansowanie projektu z UE: 7 295 465,00 zł

Dlaczego podjęto się realizacji projektu?

Głównym problemem dotychczas wykorzystywanego w Czechowicach-Dziedzicach taboru była jego wysoka emisyjność, co negatywnie wpływało zarówno na stan środowiska naturalnego, jak i jakość życia mieszkańców miasta. Sama jakość podróży starymi pojazdami pozostawiała wiele do życzenia – zarówno pod względem komfortu, jak i bezpieczeństwa przejazdu, co bezpośrednio przekładało się na liczbę pasażerów komunikacji miejskiej. Zakup nowych, ekologicznych i niskoemisyjnych autobusów wraz z funkcjonalną infrastrukturą miał przyczynić się do znacznego ograniczenia emisji substancji szkodliwych do atmosfery oraz podnieść ogólny poziom usług świadczonych przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej (PKM) w Czechowicach-Dziedzicach.

Co udało się zrealizować?

W ramach realizacji projektu czechowicki PKM nabył 7 autobusów, spośród których 4 to niskoemisyjne i niskopodłogowe pojazdy z silnikami Euro 6 spełniającym wygórowane normy emisji spalin. Kolejne 3 autobusy to nowoczesne pojazdy o napędzie hybrydowym. Cały tabor spełnia najwyższe standardy, zapewniając wysoki komfort podróży i ograniczony poziom niskiej emisji. Ponadto wszystkie autobusy są wyposażone w takie udogodnienia jak:

  • klimatyzowana przestrzeń pasażerska oraz kabina kierowcy,
  • blokada alkoholowa kierowcy,
  • ładowarki USB z podświetlaniem LED, które umożliwiają ładowanie urządzeń elektronicznych posiadających opcję zasilania poprzez gniazdo USB,
  • monitoring wizyjny z wysokiej jakości kamerami,
  • kasowniki wielofunkcyjne z możliwością kasowania tradycyjnego biletu papierowego, jak i możliwością uruchomienia obsługi płatności za przejazd kartą zbliżeniową,
  • system detekcji i gaszenia pożaru w komorze silnika,
  • tablice zewnętrzne i monitor LCD wewnątrz pojazdu,
  • system zapowiedzi głosowych.

Kolejny etap realizacji projektu stanowiło doposażenie stanowiska kontrolno-diagnostycznego dla autobusów. Prace obejmowały przystosowanie istniejącego kanału naprawczo-serwisowego do obsługi kontrolno-diagnostycznej zakupionych autobusów hybrydowych. Stanowisko zostało wyposażone w:

  • urządzenie do wymuszania szarpnięć kołami pojazdu (tester zawieszenia pojazdu),
  • zestaw rolkowy do kontroli prawidłowego działania układu hamulcowego,
  • hydrauliczne podnośniki kanałowe,
  • wyważarkę do kół autobusów oraz wielofunkcyjny tester do oceny m.in. stanu technicznego obwodów elektrycznych i elektromechanicznych.

Ostatnie zadanie to rozbudowa systemu zarządzania flotą, w ramach którego powstał:

  • dynamiczny system informacji pasażerskiej na tablicach informacyjnych dworca autobusowego,
  • internetowy portal informacji pasażerskiej (również na smartfony), dzieki któremu można w czasie rzeczywistym sprawdzić czas przyjazdu autobusu oraz jego aktualną pozycję na mapie,
  • nowoczesny, wysokiej jakości, cyfrowy monitoring zamontowany wewnątrz wszystkich autobusów,
  • blokady alkoholowe we wszystkich autobusach,
  • system dyspozytorski (rozliczanie czasu pracy kierowcy, zdalny podgląd autobusów na mapie, raportowanie),
  • dotykowy terminal kierowcy informujący m.in. o opóźnieniu lub przyspieszeniu kursu,
  • system antynapadowego (kierowca może go uruchomić w sytuacji zagrozenia),
  • oprogramowanie specjalistyczne do zarządzania rozkładem jazdy oraz optymalizacji połączeń.

Kto skorzysta z efektów projektu?

Na realizacji projektu skorzystali głównie mieszkańcy gminy Czechowice-Dziedzice (ponad 43 000 os.) i wszyscy pasażerowie czechowickiego PKM, który rocznie przewozi ponad milion osób, a także pracownicy przedsiębiorstwa.

Jakie są główne korzyści projektu?

Dzięki zakupowi nowych, ekologicznych autobusów wraz z w pełni funkcjonalną infrastrukturą (system zarządzania flotą i stanowisko kontrolno-diagnostyczne), wpływającą na poprawę jakości świadczonych usług i zachęcającą do korzystania z transportu publicznego, udało się:

  • ograniczyć emisję gazów cieplarnianych w mieście,
  • poprawić komfort podróży komunikacją miejską,
  • podnieść poziom bezpieczeństwa w autobusach,
  • zwiększyć udział transportu publicznego w przemieszczaniu się mieszkańców gminy.

Po kliknięciu na obrazku zostanie otwarte okno modalne z dużą wersją obrazka. Możliwe będzie przeglądanie galerii kolejnych obrazków.
Korzystanie z galerii za pomocą skrótów klawiszowych:
  • Escape: zamyka galerie.
  • Spacja: uruchamia/zatrzymuje automatyczny slaidshow (play/pause).
  • Lewa strzałka: poprzedni slaid.
  • Prawa strzałka: następny slaid.


Materiał filmowy


Linki zewnętrzne
Pomóż nam poprawić serwis




Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś