Nowoczesna szkoła zawodowa w Tychach
Zespół Szkół (ZS) nr 7 w Tychach należy do krajowej czołówki szkół, które skutecznie pozyskują i efektywnie inwestują środki europejskie w rozwój swoich uczniów. W 2016 r. ZS został wyróżniony Kartą Jakości Mobilności z programu Erasmus+ (jako jedna z 5 szkół w Polsce), co najlepiej świadczy o wysokiej jakości organizowanych tam stażów. Jednak szkoła ta, jak i wiele innych borykała się z problemem dotyczącym przestarzałego wyposażenia szkolnych pracowni, ale i ten problem został skutecznie rozwiązany z pomocą Funduszy Europejskich.
Tytuł projektu
Przebudowa i wyposażenie warsztatów w Zespole Szkół nr 7 przy ul. Browarowej
Nazwa beneficjenta
Gmina miasta Tychy
Oś priorytetowa / Działanie / Poddziałanie
Oś priorytetowa: XII. Infrastruktura edukacyjna
Działanie: 12.2. Infrastruktura kształcenia zawodowego
Poddziałanie: 12.2.1. Infrastruktura kształcenia zawodowego – ZIT
Finanse
Wartość projektu: 2 169 045,85 zł
Dofinansowanie projektu z UE: 1 755 866,96 zł
Dlaczego podjęto się realizacji projektu?
Głównym powodem rozpoczęcia realizacji projektu była chęć poprawy jakości kształcenia i wzbogacenia oferty edukacyjnej tyskiego zespołu szkół gastronomicznych.
Kompleksowa modernizacja pracowni podyktowana była koniecznością unowocześnienia dotychczasowego, pochodzącego jeszcze z lat 70, wyposażenia szkoły oraz dostosowania istniejących pomieszczeń do norm i standardów ustawowych. Pracując na przestarzałym sprzęcie absolwenci szkoły – zdaniem pracodawców – nie posiadali odpowiednich kompetencji i kwalifikacji zawodowych, ułatwiających szybkie odnalezienie się na rynku pracy.
Obecnie kształcenie praktyczne realizowane jest częściowo u pracodawców w rzeczywistych warunkach zawodowych, jednak znacząca część godzin realizowana jest w szkole w pracowniach gastronomicznych. Istotną kwestią jest tu połączenie wiedzy praktycznej z teoretyczną. I właśnie dobrze wyposażone, nowoczesne pracownie dają taką możliwość.
W trakcie kształcenia uczniowie, przystępują do egzaminów potwierdzających ich kwalifikacje w zawodzie. Jednak obecnie, aby stali się oni w niedługim czasie cenionymi na rynku pracy fachowcami, punkty zdobyte na egzaminie nie są wystarczające. Dlatego niezbędnym jest uczenie się zawodu w dobrze wyposażonych pracowniach zawodowych.
Ideą dobrego przygotowania zawodowego jest wyćwiczenie w szkole umiejętności, które później doskonalone będą u pracodawców w rzeczywistych warunkach. Aby było to możliwe, konieczne jest odpowiednie wyposażenie pracowni w nowoczesny sprzęt zgodny z obowiązującymi standardami. Nauczyciele w porozumieniu z pracodawcami przygotowują uczniów do wykonywania prostych czynności w warunkach takich, jakie ma pracodawca. Następuje wtedy połączenie praktyki z teorią.
Co udało się zrealizować?
W ramach projektu zmodernizowano i wyposażono w nowoczesny sprzęt 2 pracownie gastronomiczne i jedną cukierniczą.
Pracownie gastronomiczne wyposażone zostały w 4 stanowiska wykonane w całości ze stali nierdzewnej. Znajdują się w nich m.in.:
- ceramiczne kuchnie elektryczne z piekarnikami konwekcyjnym,
- stoły stalowe ze zlewozmywakami,
- profesjonalne, indukcyjne roboty kuchenne,
- szafy mrożące i chłodnicze,
- piece konwekcyjno-parowe,
- patelnie elektryczne,
- podgrzewacze do talerzy,
- ekspresy do kawy i sokowirówki.
Pracownię cukierniczą wyposażono w:
- szafę chłodniczą,
- lodówkę-schładzarko-zamrażarkę szokową,
- mikser planetarny z podgrzewaną misą,
- temperówkę do czekolady,
- smażalnik,
- stół mroźniczy z agregatem i zlewem,
- automatyczny piec konwekcyjno-parowy z wbudowaną książką kucharską.
Zakres prac remontowych obejmował m.in. wymianę wewnętrznej stolarki okiennej i drzwiowej oraz podłóg, położenie nowej instalacji elektrycznej, montaż efektywnych opraw oświetleniowych, wymianę sieci wodno-kanalizacyjnej, gipsowanie i malowanie ścian, wykonanie wentylacji mechanicznej i klimatyzacji wszystkich pomieszczeń.
Kto skorzysta z efektów projektu?
306 uczniów Zespołu Szkół nr 7 (243 uczniów technikum gastronomicznego i 63 uczniów szkoły branżowej).
Jakie są główne korzyści projektu?
Główne korzyści projektu:
- lepsze dostosowanie kwalifikacji uczniów do zmieniających się potrzeb na rynku pracy,
- rozwój istniejących przedsiębiorstw w otoczeniu projektu – uczniowie o lepszych kwalifikacjach zwiększą potencjał istniejących firm,
- powstanie nowych firm – część absolwentów o wysokich kwalifikacjach założy własną działalność gospodarczą,
- zmniejszenie bezrobocia wśród absolwentów na poziomie technikum oraz szkoły branżowej,
- poprawa atrakcyjności inwestycyjnej miasta Tychy jako obszaru zamieszkałego przez osoby o wysokich kwalifikacjach zawodowych.
Dzięki nowoczesnym pracowniom do praktycznej nauki zawodów absolwenci Zespołu Szkół nr 7 będą posiadali lepsze niż obecnie kompetencje w 3 zawodach objętych projektem. Będą mieli możliwość nabycia wielu nowych umiejętności i kwalifikacji. Przyczyni się to zarówno do rozwoju już istniejących firm w branży gastronomiczno-usługowej, jak również stworzy warunki do powstawania nowych – tzw. "potencjał ludzki", czyli dobrze wykwalifikowani i kompetentni pracownicy są jednym z najważniejszych czynników branych pod uwagę przez potencjalnych inwestorów i pracodawców.
Absolwenci Zespołu Szkół nr 7 w Tychach o zwiększonych kompetencjach i kwalifikacjach nie tylko zasilą kadrę istniejących przedsiębiorstw, ale zapewne także jakaś ich część zdecyduje się na założenie własnej działalności gospodarczej, co z punktu widzenia szeroko rozpatrywanego rozwoju społeczno-gospodarczego będzie najbardziej pożądanym efektem realizacji projektu.
Realizacja projektu z całą pewnością korzystnie wpłynie na lokalny rynek pracy. Jak pokazują dane, w pracowniach objętych projektem odbywać się będzie kształcenie w zawodach, które są i będą zawodami deficytowymi na lokalnym rynku pracy, zgodnie ze statystykami Powiatowego Urzędu Pracy w Tychach oraz prognozami serwisu internetowego Barometr zawodów.
Korzystanie z galerii za pomocą skrótów klawiszowych:
- Escape: zamyka galerie.
- Spacja: uruchamia/zatrzymuje automatyczny slaidshow (play/pause).
- Lewa strzałka: poprzedni slaid.
- Prawa strzałka: następny slaid.