10
ekspert podpowiada
1. Brzóska J., Innowacje jako czynnik dynamizujący modele biznesowe, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2014
2. Bukowski A., Rudnicki S., Innowacje i komercjalizacja wiedzy w naukach społecznych, [w:] Zorska A., Molęda-Zdziech M., Jung B. (red.), Kreatywność
i innowacyjność w erze cyfrowej, Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa wWarszawie, Warszawa 2014, s.77-100
3. Drucker P.F., Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, PWE, Warszawa 1992
4. Druga Ustawa o Innowacyjności, Warszawa 2017
5. Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w Polsce w latach 2014-2016, GUS 2017
6. Indeks Millennium – Potencjał Innowacyjności Regionów. Potencjał Innowacyjności Regionów, 2017
7. Kierunek innowacje! Polskie firmy na ścieżce rozwoju, PWC 2017
8. Kierunek Śląskie 3.0. Program Rozwoju Wewnętrznego Województwa Śląskiego do 2030, 2015
9. Konarski Z., Innowacje we współczesnym świecie to konieczność,
wnp.pl2012
10. OECD, Oslo Manual. Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data, Third Edi-tion, OECD, Paris 2005
11. Polityka rozwoju gospodarczego Województwa Śląskiego, Katowice 2016
12. Schumpeter J.A., Teoria rozwoju gospodarczego, PWN, Warszawa 1960
13. Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, Warszawa 2017
Wyższą pozycję w rankingu Polska zawdzięcza awansom
we wszystkich badanych wskaźnikach: łatwości zakła-
dania firm, edukacji, wydatkom na B+R w PKB, zawar-
tym umowom na rynku venture capital, pracownikom
z zaawansowaną technologicznie wiedzą, artykułom
naukowym oraz kreatywności sektora ICT.
Zauważalna różnorodność ocen innowacyjności Polski
jest wynikiem stosowania zróżnicowanych wskaź-
ników. Tegoroczne wyniki badań są jednak bardziej
optymistyczne, a ponadto zakłada się, że wzrosty będą
kontynuowane dzięki nowym rozwiązaniom propono-
wanym w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju
oraz Drugiej Ustawie o Innowacyjności, które przewidują
m.in.: dopracowanie instrumentów wsparcia dla małych
i średnich przedsiębiorstw, nawiązanie do znaczenia
Krajowych Klastrów Kluczowych jako platformy rozwi-
jającej zdolności eksportowe firm, zwiększenie zakresu
i wysokości ulgi podatkowej na B+R, ułatwienia finanso-
wania start-upów, szersze udzielanie pomocy finansowej
o charakterze zwrotnym, zwiększenie zakresu działania
spółek celowych tworzonych przez uczelnie i instytuty
naukowe PAN o działalność gospodarczą.
Sytuacja w Śląskiem
Uwzględniając strukturę gospodarki, Śląskie ciągle jest
regionem przemysłowym z określonymi trzema inteligen-
tnymi specjalizacjami. Niestety, według raportu „Indeks
Millennium – Potencjał Innowacyjności Regionów 2017”,
osiągnęło gorsze wyniki niż w poprzednich latach. Na
pogorszenie potencjału naszego regionu złożył się spa-
dek stopy wartości dodanej, a także wyraźnie słabszy niż
w innych województwach wzrost wydatków na bada-
nia i rozwój oraz liczby patentów. Nie pomagają w tym
bariery, na jakie napotykają przedsiębiorstwa w regionie.
Zaliczyć do nich należy przede wszystkim: przerost for-
malności nad merytoryczną stroną projektów finansowa-
nych ze środków strukturalnych, ograniczenia dostępu
wynikające m.in. z wpisywania się (lub nie) w regionalne
inteligentne specjalizacje, duże ryzyko związane z wpro-
wadzaniem innowacji spoczywające na przedsiębior-
stwach, ciągle słaba współpraca w ramach potrójnej
helisy, wynikająca z rozbieżnych interesów zaintereso-
wanych stron lub formalności, które ograniczają działania
szczególnie jednostek naukowych. Ponadto przedsiębior-
stwa często podkreślają, że poprawa koniunktury po-
zwala być konkurencyjnym dzięki stosowaniu prostych
rozwiązań. Stosują innowacje w wąskim zakresie, tj.
w takim, które nie generują wysokich kosztów i ryzyka,
a pozwalają się odnaleźć na konkurencyjnym rynku.
Szerokie działania naprawcze i rozwojowe zostały za-
warte w Programie dla Śląska, Kierunek Śląskie 3.0 czy
Kontrakcie Regionalnym. Podkreśla się w nich, że woje-
wództwo śląskie ma stać się regionem o zdywersyfiko-
wanej nowoczesnej strukturze gospodarczej, rozwijającej
się w oparciu o innowacyjność i kreatywność przedsię-
biorstw, konkurencyjnej gospodarce opartej na elastycz-
ności i specjalizacji firm oraz strukturach sieciowych,
atrakcyjnej lokalizacji do inwestowania i zamieszkania.
Ponadto pomocne dla tych działań ma być poszerzenie
regionalnych specjalizacji wspartych działaniami m.in.
projektu Sieci Regionalnych Obserwatoriów Specjali-
stycznych w Procesie Przedsiębiorczego Odkrywania,
który zakłada wyłonienie sektorów wzrostowych gospo-
darki, które mogą zaktualizować lub uzupełnić wska-
zane w RIS WSL inteligentne specjalizacje (medycynę,
energetykę, ICT). Głównym celem projektu jest uspraw-
nienie zarządzania rozwojem naukowo-technologicznym
regionu oraz zacieśnienie współpracy sieciowej wśród
obserwatoriów. Projekt ten zakłada współpracę kilkuna-
stu instytucji otoczenia biznesu, instytucji naukowych
i badawczych – jest to jeden z nielicznych tego typu
projektów w Polsce.
Podsumowując, mimo że wskaźniki innowacyjności woje-
wództwa na tle innych nie są zadowalające, to należy za-
uważyć, że liczba przedsiębiorstw innowacyjnych ciągle
wzrasta. Świadczą o tym m.in. liczne konkursy i rankingi,
na których przedsiębiorstwa naszego regionu uzyskują
znaczące pozycje i nagrody. To one są lokomotywami
innowacyjnego rozwoju regionu.
Lilla Knop
dokończenie ze str. 9