Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  10 / 32 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 10 / 32 Next Page
Page Background

10

ekspert podpowiada

1. Brzóska J., Innowacje jako czynnik dynamizujący modele biznesowe, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2014

2. Bukowski A., Rudnicki S., Innowacje i komercjalizacja wiedzy w naukach społecznych, [w:] Zorska A., Molęda-Zdziech M., Jung B. (red.), Kreatywność

i innowacyjność w erze cyfrowej, Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa wWarszawie, Warszawa 2014, s.77-100

3. Drucker P.F., Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, PWE, Warszawa 1992

4. Druga Ustawa o Innowacyjności, Warszawa 2017

5. Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w Polsce w latach 2014-2016, GUS 2017

6. Indeks Millennium – Potencjał Innowacyjności Regionów. Potencjał Innowacyjności Regionów, 2017

7. Kierunek innowacje! Polskie firmy na ścieżce rozwoju, PWC 2017

8. Kierunek Śląskie 3.0. Program Rozwoju Wewnętrznego Województwa Śląskiego do 2030, 2015

9. Konarski Z., Innowacje we współczesnym świecie to konieczność,

wnp.pl

2012

10. OECD, Oslo Manual. Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data, Third Edi-tion, OECD, Paris 2005

11. Polityka rozwoju gospodarczego Województwa Śląskiego, Katowice 2016

12. Schumpeter J.A., Teoria rozwoju gospodarczego, PWN, Warszawa 1960

13. Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, Warszawa 2017

Wyższą pozycję w rankingu Polska zawdzięcza awansom

we wszystkich badanych wskaźnikach: łatwości zakła-

dania firm, edukacji, wydatkom na B+R w PKB, zawar-

tym umowom na rynku venture capital, pracownikom

z zaawansowaną technologicznie wiedzą, artykułom

naukowym oraz kreatywności sektora ICT.

Zauważalna różnorodność ocen innowacyjności Polski

jest wynikiem stosowania zróżnicowanych wskaź-

ników. Tegoroczne wyniki badań są jednak bardziej

optymistyczne, a ponadto zakłada się, że wzrosty będą

kontynuowane dzięki nowym rozwiązaniom propono-

wanym w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju

oraz Drugiej Ustawie o Innowacyjności, które przewidują

m.in.: dopracowanie instrumentów wsparcia dla małych

i średnich przedsiębiorstw, nawiązanie do znaczenia

Krajowych Klastrów Kluczowych jako platformy rozwi-

jającej zdolności eksportowe firm, zwiększenie zakresu

i wysokości ulgi podatkowej na B+R, ułatwienia finanso-

wania start-upów, szersze udzielanie pomocy finansowej

o charakterze zwrotnym, zwiększenie zakresu działania

spółek celowych tworzonych przez uczelnie i instytuty

naukowe PAN o działalność gospodarczą.

Sytuacja w Śląskiem

Uwzględniając strukturę gospodarki, Śląskie ciągle jest

regionem przemysłowym z określonymi trzema inteligen-

tnymi specjalizacjami. Niestety, według raportu „Indeks

Millennium – Potencjał Innowacyjności Regionów 2017”,

osiągnęło gorsze wyniki niż w poprzednich latach. Na

pogorszenie potencjału naszego regionu złożył się spa-

dek stopy wartości dodanej, a także wyraźnie słabszy niż

w innych województwach wzrost wydatków na bada-

nia i rozwój oraz liczby patentów. Nie pomagają w tym

bariery, na jakie napotykają przedsiębiorstwa w regionie.

Zaliczyć do nich należy przede wszystkim: przerost for-

malności nad merytoryczną stroną projektów finansowa-

nych ze środków strukturalnych, ograniczenia dostępu

wynikające m.in. z wpisywania się (lub nie) w regionalne

inteligentne specjalizacje, duże ryzyko związane z wpro-

wadzaniem innowacji spoczywające na przedsiębior-

stwach, ciągle słaba współpraca w ramach potrójnej

helisy, wynikająca z rozbieżnych interesów zaintereso-

wanych stron lub formalności, które ograniczają działania

szczególnie jednostek naukowych. Ponadto przedsiębior-

stwa często podkreślają, że poprawa koniunktury po-

zwala być konkurencyjnym dzięki stosowaniu prostych

rozwiązań. Stosują innowacje w wąskim zakresie, tj.

w takim, które nie generują wysokich kosztów i ryzyka,

a pozwalają się odnaleźć na konkurencyjnym rynku.

Szerokie działania naprawcze i rozwojowe zostały za-

warte w Programie dla Śląska, Kierunek Śląskie 3.0 czy

Kontrakcie Regionalnym. Podkreśla się w nich, że woje-

wództwo śląskie ma stać się regionem o zdywersyfiko-

wanej nowoczesnej strukturze gospodarczej, rozwijającej

się w oparciu o innowacyjność i kreatywność przedsię-

biorstw, konkurencyjnej gospodarce opartej na elastycz-

ności i specjalizacji firm oraz strukturach sieciowych,

atrakcyjnej lokalizacji do inwestowania i zamieszkania.

Ponadto pomocne dla tych działań ma być poszerzenie

regionalnych specjalizacji wspartych działaniami m.in.

projektu Sieci Regionalnych Obserwatoriów Specjali-

stycznych w Procesie Przedsiębiorczego Odkrywania,

który zakłada wyłonienie sektorów wzrostowych gospo-

darki, które mogą zaktualizować lub uzupełnić wska-

zane w RIS WSL inteligentne specjalizacje (medycynę,

energetykę, ICT). Głównym celem projektu jest uspraw-

nienie zarządzania rozwojem naukowo-technologicznym

regionu oraz zacieśnienie współpracy sieciowej wśród

obserwatoriów. Projekt ten zakłada współpracę kilkuna-

stu instytucji otoczenia biznesu, instytucji naukowych

i badawczych – jest to jeden z nielicznych tego typu

projektów w Polsce.

Podsumowując, mimo że wskaźniki innowacyjności woje-

wództwa na tle innych nie są zadowalające, to należy za-

uważyć, że liczba przedsiębiorstw innowacyjnych ciągle

wzrasta. Świadczą o tym m.in. liczne konkursy i rankingi,

na których przedsiębiorstwa naszego regionu uzyskują

znaczące pozycje i nagrody. To one są lokomotywami

innowacyjnego rozwoju regionu.

Lilla Knop

dokończenie ze str. 9