Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  5 / 32 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 5 / 32 Next Page
Page Background

5

AKTUALNOŚCI

Aleksandra Kisielewska

koordynator Wydziału Polityki Regionalnej i Spójności

Stałego Przedstawicielstwa Rzeczypospolitej Polskiej

przy Unii Europejskiej

fot. archiwum prywatne

mierze dzięki wsparciu z funduszy UE. O wartości

dodanej takiego parku możemy mówić dopiero wtedy,

kiedy zaczną działać w nim firmy inwestujące w badania

i rozwój, kiedy wdrażane są coraz bardziej innowacyjne

projekty, kiedy produkty trafiają na rynek, najlepiej nie

tylko polski, kiedy zatrudniani są pracownicy – naukow-

cy, inżynierowie, absolwenci, dotychczasowe osoby

bezrobotne, kiedy dzięki tej współpracy rozwija się

lokalna gospodarka. Nie będzie miał wartości dodanej,

a już na pewno nie europejskiej, park technologiczny

święcący pustkami.

I może na koniec jeden z moich ulubionych przykładów

projektów z EVA – rewitalizacje przestrzeni miejskiej.

Jest to element polityki miejskiej od lat wspierany

i promowany przez UE, zarówno przez kierowanie na

niego odpowiednich strumieni funduszy, ale również

przez szerzenie know-how, komunikowanie dobrych

praktyk, czy wreszcie nagradzanie najlepszych projek-

tów realizowanych w tym zakresie. Każda rewitalizacja

miasteczka, części miasta, osiedla, która będzie pole-

gała na połączeniu elementów infrastrukturalnych ze

społecznymi, która na trwałe zmieni daną przestrzeń

w miejsce o wyższej jakości życia, wyższej przedsiębior-

czości, mniejszego wykluczenia społecznego, cyfro-

wego, energetycznego, będzie znakomitym projektem

z wysoką EVA.

Jakie korzyści z zastosowania europejskiej warto-

ści dodanej ma beneficjent?

Wydaje mi się, że powinniśmy zadać pytanie o to, jakie

korzyści ma obywatel polski czy też innego z państw

UE, z szerszego zastosowania kryterium EVA w projek-

tach finansowanych z budżetu UE. Będą to po prostu

projekty ciekawsze, z lepszymi jakościowo rezultatami,

pozwalające na bezpośredni kontakt Unii z obywatelem,

którego brak jest wskazywany ostatnio tak często jako

przyczyna zmniejszania poparcia dla projektu euro-

pejskiego. Myślę, że o tym też wszyscy powinniśmy

pamiętać planując i wdrażając projekty finansowane

z budżetu UE.

pytania zadawał:

Łukasz Karkoszka

KOMITET

MONITORUJĄCY

Racjonalne wydatkowanie środków z Re-

gionalnego Programu Operacyjnego Wo-

jewództwa Śląskiego na lata 2014-2020 to

przedsięwzięcie wymagające współpracy

wielu instytucji i organizacji. Aby proces

przebiegał sprawnie i bez zakłóceń, Zarząd

Województwa Śląskiego powołał Komitet

Monitorujący RPOWSL.

21 września 2017 roku odbyło się jedenaste posie-

dzenie Komitetu. Obradom przewodniczył wicemar-

szałek Michał Gramatyka. Głównym tematem po-

siedzenia było przyjęcie nowych kryteriów wyboru

projektów oraz wprowadzenie zmian do wcześniej

przyjętych, m.in. w związku z nowelizacją tzw. usta-

wy wdrożeniowej. Ponadto na posiedzeniu zapre-

zentowano stan wdrażania Programu. Jak wynika

z przedstawionych danych, do tej pory ogłoszono

246 naborów (17 czeka na uruchomienie), co prze-

kłada się na wykorzystanie 78% alokacji. Łącznie

rozdysponowano ponad 11 mld zł! Do końca roku

planowane jest ogłoszenie kolejnych 33 konkursów

na kwotę ponad 153 mln euro.

Komitet Monitorujący działa jako niezależne ciało

doradczo-opiniodawcze dla Instytucji Zarządzającej

RPO WSL. W jego skład wchodzą przedstawiciele

strony rządowej, samorządowej, świata nauki oraz

partnerzy społeczni i gospodarczy (w tym organi-

zacje pozarządowe). Do zadań KM należy w szcze-

gólności przegląd wdrażania RPO WSL 2014-2020

i postępów poczynionych na drodze do osiągania

jego celów.

Szczegółowe informacje na temat KM oraz pełną

listę członków można znaleźć na stronie:

rpo.slaskie.pl

,

w zakładce „O Programie” / „Dowiedz

się o instytucjach w Programie”.

ŁK

fot. Dominik Wójcik