5
AKTUALNOŚCI
Aleksandra Kisielewska
koordynator Wydziału Polityki Regionalnej i Spójności
Stałego Przedstawicielstwa Rzeczypospolitej Polskiej
przy Unii Europejskiej
fot. archiwum prywatne
mierze dzięki wsparciu z funduszy UE. O wartości
dodanej takiego parku możemy mówić dopiero wtedy,
kiedy zaczną działać w nim firmy inwestujące w badania
i rozwój, kiedy wdrażane są coraz bardziej innowacyjne
projekty, kiedy produkty trafiają na rynek, najlepiej nie
tylko polski, kiedy zatrudniani są pracownicy – naukow-
cy, inżynierowie, absolwenci, dotychczasowe osoby
bezrobotne, kiedy dzięki tej współpracy rozwija się
lokalna gospodarka. Nie będzie miał wartości dodanej,
a już na pewno nie europejskiej, park technologiczny
święcący pustkami.
I może na koniec jeden z moich ulubionych przykładów
projektów z EVA – rewitalizacje przestrzeni miejskiej.
Jest to element polityki miejskiej od lat wspierany
i promowany przez UE, zarówno przez kierowanie na
niego odpowiednich strumieni funduszy, ale również
przez szerzenie know-how, komunikowanie dobrych
praktyk, czy wreszcie nagradzanie najlepszych projek-
tów realizowanych w tym zakresie. Każda rewitalizacja
miasteczka, części miasta, osiedla, która będzie pole-
gała na połączeniu elementów infrastrukturalnych ze
społecznymi, która na trwałe zmieni daną przestrzeń
w miejsce o wyższej jakości życia, wyższej przedsiębior-
czości, mniejszego wykluczenia społecznego, cyfro-
wego, energetycznego, będzie znakomitym projektem
z wysoką EVA.
Jakie korzyści z zastosowania europejskiej warto-
ści dodanej ma beneficjent?
Wydaje mi się, że powinniśmy zadać pytanie o to, jakie
korzyści ma obywatel polski czy też innego z państw
UE, z szerszego zastosowania kryterium EVA w projek-
tach finansowanych z budżetu UE. Będą to po prostu
projekty ciekawsze, z lepszymi jakościowo rezultatami,
pozwalające na bezpośredni kontakt Unii z obywatelem,
którego brak jest wskazywany ostatnio tak często jako
przyczyna zmniejszania poparcia dla projektu euro-
pejskiego. Myślę, że o tym też wszyscy powinniśmy
pamiętać planując i wdrażając projekty finansowane
z budżetu UE.
pytania zadawał:
Łukasz Karkoszka
KOMITET
MONITORUJĄCY
Racjonalne wydatkowanie środków z Re-
gionalnego Programu Operacyjnego Wo-
jewództwa Śląskiego na lata 2014-2020 to
przedsięwzięcie wymagające współpracy
wielu instytucji i organizacji. Aby proces
przebiegał sprawnie i bez zakłóceń, Zarząd
Województwa Śląskiego powołał Komitet
Monitorujący RPOWSL.
21 września 2017 roku odbyło się jedenaste posie-
dzenie Komitetu. Obradom przewodniczył wicemar-
szałek Michał Gramatyka. Głównym tematem po-
siedzenia było przyjęcie nowych kryteriów wyboru
projektów oraz wprowadzenie zmian do wcześniej
przyjętych, m.in. w związku z nowelizacją tzw. usta-
wy wdrożeniowej. Ponadto na posiedzeniu zapre-
zentowano stan wdrażania Programu. Jak wynika
z przedstawionych danych, do tej pory ogłoszono
246 naborów (17 czeka na uruchomienie), co prze-
kłada się na wykorzystanie 78% alokacji. Łącznie
rozdysponowano ponad 11 mld zł! Do końca roku
planowane jest ogłoszenie kolejnych 33 konkursów
na kwotę ponad 153 mln euro.
Komitet Monitorujący działa jako niezależne ciało
doradczo-opiniodawcze dla Instytucji Zarządzającej
RPO WSL. W jego skład wchodzą przedstawiciele
strony rządowej, samorządowej, świata nauki oraz
partnerzy społeczni i gospodarczy (w tym organi-
zacje pozarządowe). Do zadań KM należy w szcze-
gólności przegląd wdrażania RPO WSL 2014-2020
i postępów poczynionych na drodze do osiągania
jego celów.
Szczegółowe informacje na temat KM oraz pełną
listę członków można znaleźć na stronie:
rpo.slaskie.pl,
w zakładce „O Programie” / „Dowiedz
się o instytucjach w Programie”.
ŁK
fot. Dominik Wójcik