6
AKTUALNOŚCI
W powszechnej opinii przedmioty ścisłe uchodzą za znacznie
trudniejsze od humanistycznych. Stypendyści projektu „Śląskie.
Inwestujemy w talenty” raczej nie zgodzą się z tą opinią. Dla
nich matematyka, fizyka, chemia czy biologia to „bułka z ma-
słem”. Ciekawi świata, żądni wiedzy i nowych wrażeń, odnoszą
kolejne sukcesy tym chętniej, że są za nie nagradzani. Unijne
stypendia pozwalają im rozwijać pasje i spełniać marzenia. Już
niedługo kolejne rozdanie stypendiów. Wnioski można składać
do 27 października.
NA NAJLEPSZYCH
CZEKAJĄ stypendia
Tylko dla orłów
Wśród polskich studentów coraz większą popularnością
cieszą się kierunki ścisłe. To dobra wiadomość. Mło-
dzi ludzie zdają sobie sprawę, że tytuł inżyniera może
być przepustką do kariery zawodowej i dobrze płatnej
pracy. Studenci już tę wiedzę mają, jednak co z ucz-
niami szkół ponadpodstawowych, którzy stoją u progu
ważnych życiowych wyborów? Jak przekonać młodych
ludzi, że znajomość matematyki, fizyki, chemii przy-
daje się w życiu zawodowym, ale także, i to znacznie
częściej, w prywatnym? Pytania o to, jak skutecznie
promować nauki ścisłe, zadają już nie tylko nauczyciele
i pracodawcy. W dyskusji coraz częściej zabierają głos
samorządy, które oferują stypendia – jako pomoc, ale
i nagrodę – dla najlepszych uczniów.
Projekt „Śląskie. Inwestujemy w talenty” realizowany
jest w ramach Poddziałania 11.1.5
Efektywny rozwój
dzieci i młodzieży – program stypendialny
w ramach
Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa
Śląskiego na lata 2014-2020.
– Głównym założeniem jest wsparcie najzdolniejszych
uczniów klas gimnazjalnych i szkół ponadpodstawowych
w regionie w zakresie przedmiotów matematycznych,
przyrodniczych, informatycznych i językowych. Pierw-
sza edycja przedsięwzięcia odbyła się w roku szkolnym
2015/2016. Wtedy wsparciem finansowym objęto 460
uczniów. Kolejny rok był rekordowy pod względem zło-
żonych wniosków. Do urzędu trafiło ich łącznie aż 1082!
Spośród nich stypendium przyznano 621 uczniom
– mówi
Jarosław Ligas
, zastępca dyrektora Wydziału
Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszał-
kowskiego Województwa Śląskiego.
Żeby otrzymać unijne stypendium, nie wystarczy być
dobrym. Trzeba być najlepszym!
– Pod uwagę brana jest średnia ocen z trzech wy-
branych przedmiotów kierunkowych (uzyskana przez
ucznia w roku szkolnym poprzedzającym złożenie
wniosku o przyznanie stypendium), która musi wynieść
co najmniej 5.0. Zaliczają się do nich: matematyka,
przyroda, biologia, chemia, geografia, fizyka, język obcy
nowożytny oraz informatyka. Ścisły umysł nie zwalnia
jednak młodych ludzi z osiągnięć w innych dyscyplinach.
Średnia ze wszystkich przedmiotów na zakończenie
poprzedniego roku szkolnego musi wynieść minimum
4.5 – mówi Jarosław Ligas.
Ponadto liczy się także wynik ze sprawdzianu zewnętrz-
nego na zakończenie szkoły podstawowej lub egzaminu
gimnazjalnego. W odniesieniu do uczniów klas gimna-
zjalnych wymagane jest 100% punktów z matematyki
oraz 97,5% punktów z języka obcego nowożytnego.
Uczniów szkół ponadpodstawowych również obowią-
zuje kryterium 100% z matematyki oraz 97,5% punktów
z języka obcego nowożytnego – niezależnie od tego,
czy zdawany był na poziomie podstawowym, czy roz-
szerzonym.
We wniosku uwzględnione są również dodatkowe
kryteria, które promują szczególnie uzdolnionych na-
stolatków, osiągających sukcesy edukacyjne. Uczniowie
mogą zatem zwiększyć swoje szanse na otrzymanie
stypendium, jeżeli uzyskali ze sprawdzianu zewnętrzne-