Unia Europejska kontra koronawirus – stan na 20 kwietnia
Komisja Europejska regularnie informuje o najważniejszych działaniach podjętych w walce z pandemią COVID-19.
Bezpośrednie wsparcie dla sektora opieki zdrowotnej w UE
Komisja wesprze systemy opieki zdrowotnej w państwach UE za pomocą środków w wysokości 3 mld euro z unijnego budżetu i dodatkowo 3 mld euro od państw członkowskich. Środki te zostaną przeznaczone na finansowanie instrumentu na rzecz wsparcia w sytuacjach nadzwyczajnych oraz wspólnych zasobów sprzętu w ramach RescEU1.
Inicjatywa RescEU przyczyni się do zabezpieczenia niezbędnego wyposażenia, od respiratorów po środki ochrony indywidualnej, a także pomoże zmobilizować zespoły medyczne do pomocy osobom znajdującym się w najtrudniejszej sytuacji, w tym w obozach dla uchodźców. Pierwszym takim państwem będzie Rumunia. Rozpoczęła się już produkcja pierwszych respiratorów.
Instrument na rzecz wsparcia w sytuacjach nadzwyczajnych na terenie Unii umożliwi Komisji bezpośrednie udzielanie zamówień w imieniu państw członkowskich. Instrument ten pozwoli na finansowanie i koordynowanie transportu sprzętu medycznego i pacjentów w regionach transgranicznych. Na późniejszym etapie przyczyni się do zwiększenia skali wykonywania testów.
Wytyczne w dziedzinie zdrowia dla państw członkowskich
|
W marcu Komisja Europejska powołała zespół 7 niezależnych epidemiologów i wirusologów, którego zadaniem jest opracowanie wytycznych dotyczących naukowych i skoordynowanych środków zarządzania ryzykiem oraz doradzanie w kwestiach dotyczących:
|
W oparciu o doradztwo naukowe Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób oraz panelu doradczego złożonego z ekspertów Komisja opublikowała 19 marca zalecenia dotyczące środków ochrony, takie jak konieczność zachowania bezpiecznej odległości między osobami. | |
|
|
15 kwietnia Komisja wydała wytyczne w sprawie metod przeprowadzania testów. Mają one pomóc krajom UE w skutecznym wykorzystaniu testów, zwłaszcza w momencie wycofywania środków izolacji. |
|
16 kwietnia Komisja opublikowała wytyczne w sprawie tworzenia aplikacji mobilnych służących do ustalania kontaktów zakaźnych w sposób w pełni zgodny z unijnymi przepisami dotyczącymi ochrony danych. |
Dostępność środków ochrony indywidualnej
Zwiększenie produkcji środków ochrony indywidualnej |
Komisja opublikowała zalecenie w sprawie oceny zgodności i nadzoru rynku. Zwiększy to podaż niektórych rodzajów środków ochrony indywidualnej – takich jak jednorazowe maski – dla organów ochrony ludności, bez naruszania norm w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa. |
Komisja prowadzi rozmowy z sektorem, jak przekształcić linie produkcyjne, aby dostarczać więcej środków ochrony indywidualnej. Na przykład producenci wyrobów włókienniczych mogą produkować maski. Komisja zapewniła również producentom wytyczne w celu zwiększenia produkcji w trzech obszarach: maski i inne środki ochrony indywidualnej, środki do mycia i dezynfekcji rąk oraz druk 3D. |
Na wniosek Komisji europejskie organy normalizacyjne i ich przedstawiciele krajowi bezpłatnie udostępnili normy europejskie dotyczące środków medycznych. Umożliwia to producentom szybsze wprowadzenie na rynek wysokiej jakości wyrobów. |
Wymagane zezwolenia na eksport środków ochrony indywidualnej
Eksport środków ochrony indywidualnej poza UE podlega obecnie zezwoleniom na eksport wydawanym przez państwa członkowskie. W ramach tego tymczasowego środka państwa członkowskie mogą wydawać zezwolenia, jeżeli nie ma zagrożenia dla dostępności takiego wyposażenia w Unii lub ze względów humanitarnych. Kilka krajów europejskich zostało zwolnionych z wymogu dotyczącego zezwolenia.
Komisja uruchomiła 4 wspólne zamówienia na środki ochrony osobistej z państwami członkowskimi:
-
28 lutego
Zaproszenie do składania ofert na maski
-
17 marca
Dwa zaproszenia do składania ofert: pierwsze dotyczące masek twarzowych, rękawic, gogli ochronnych, osłon twarzy, masek chirurgicznych i kombinezonów, a drugie – respiratorów
-
19 marca
Zamówienie wspólne na zestawy do badań
Podpisano już pierwszą umowę na gogle, przyłbice ochronne i maski ochronne. Państwa członkowskie mogą już teraz zacząć składać zamówienia na te produkty.
Komisja stworzy zasoby sprzętu medycznego, takiego jak respiratory i maski ochronne, który byłby rozprowadzany tam, gdzie jest najbardziej potrzebny. Byłoby to możliwe dzięki unijnemu mechanizmowi ochrony ludności RescEU.
Granice i mobilność
Komisja wydała:
|
Unijne wytyczne dotyczące uprzywilejowanych korytarzy 23 marca Komisja wydała wytyczne dotyczące „uprzywilejowanych korytarzy” dla państw członkowskich, aby zapewnić szybki i stały przepływ towarów w całej UE oraz uniknąć wąskich gardeł na najważniejszych wewnętrznych przejściach granicznych. |
|
Repatriacja obywateli UE 500 tys. obywateli powróciło do domu dzięki współpracy konsularnej UE. Unijny Mechanizm Ochrony Ludności umożliwił repatriację ponad 45 tys. obywateli UE. W tym celu zorganizowano 200 lotów. |
|
Wsparcie dla linii lotniczych UE uzgodniła przepisy, aby linie lotnicze nie prowadziły „pustych przelotów” w celu dostosowania się do zasady „wykorzystaj lub strać”, zgodnie z którą przewoźnicy lotniczy muszą wykorzystać co najmniej 80 proc. przydziałów czasu na start lub lądowanie, aby utrzymać je na następny rok. 26 marca Komisja wydała wytyczne, w których zwróciła się do państw członkowskich UE o ułatwienie operacji lotniczego transportu towarowego w czasie kryzysu wywołanego epidemią koronawirusa w celu utrzymania niezbędnych przepływów transportowych, w tym zaopatrzenia medycznego i personelu. |
Środki gospodarcze
Instrument SURE Komisji chroni miejsca pracy i pracowników
Komisja zaproponowała tymczasowe wsparcie w celu zmniejszenia ryzyka bezrobocia w związku ze stanem nadzwyczajnym – SURE – aby pomóc ludziom utrzymać pracę w czasie kryzysu.
Zapewni to państwom członkowskim środki finansowe w wysokości do 100 mld euro poprzez pokrycie części kosztów związanych z tworzeniem lub rozbudową krajowych systemów skróconego czasu pracy.
Środki na rzecz płynności mające pomóc przedsiębiorstwom w trudnej sytuacji:
|
Inicjatywa inwestycyjna w odpowiedzi na koronawirusa
Komisja przedstawiła inicjatywę inwestycyjną mającą na celu zapewnienie natychmiastowej płynności państwom członkowskim. W jej skład wchodzą niewydane środki z polityki spójności.
Inicjatywa ta obejmuje również:
- 100% stopę finansowania przez UE środków mających na celu walkę z kryzysem, w związku z czym państwa członkowskie nie muszą przeznaczać nakładów finansowych,
- nowe metody dotarcia do osób znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji w ramach Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym, takie jak dostawy przesyłek do domów oraz stosowanie bonów elektronicznych w celu zmniejszenia ryzyka rozprzestrzeniania się wirusa,
- elastyczność w zakresie przekierowania finansowania między programami i regionami na działania związane z koronawirusem,
- wsparcie dla rybaków i rolników.
Pomoc państwa |
|
Szybkie reagowanie |
|
Elastyczność europejskich ram budżetowych Komisja Europejska po raz pierwszy uruchomiła „klauzulę korekcyjną”, aby umożliwić nadzwyczajne wsparcie budżetowe. Umożliwi to zastosowanie maksymalnej elastyczności do przepisów budżetowych, aby pomóc rządom krajowym w udzielaniu wsparcia finansowego systemom opieki zdrowotnej i przedsiębiorstwom oraz utrzymać zatrudnienie w czasie kryzysu. |
|
Działania Europejskiego Banku Centralnego Środki gospodarcze Komisji uzupełnią 750 mld euro, które Europejski Bank Centralny udostępni w ramach Pandemicznego Programu Zakupów Awaryjnych prywatnych i publicznych papierów wartościowych podczas kryzysu, oprócz uzgodnionego już wcześniej programu na kwotę 120 mld euro. |
|
Monitorowanie bezpośrednich inwestycji zagranicznych |
|
Fundusz Solidarności UE może zapewnić wsparcie państwom członkowskim dotkniętym przez kryzysy w dziedzinie zdrowia publicznego, takie jak kryzys spowodowany koronawirusem. |
Wspieranie badań, w tym badań nad szczepionką
Pozyskano kilkaset milionów euro na opracowanie szczepionek, nowych metod leczenia, badań diagnostycznych i systemów medycznych, aby zapobiegać rozprzestrzenianiu się koronawirusa i ratować ludzkie życie.
W ramach inicjatywy w zakresie leków innowacyjnych ogłoszono nadzwyczajne zaproszenie do składania wniosków, finansowane w wysokości do 45 mln euro z programu „Horyzont 2020”, a kwocie tej powinny odpowiadać inwestycje przemysłu farmaceutycznego. |
|
Komisja zaoferowała CureVac, wysoce innowacyjnemu przedsiębiorstwu europejskiemu opracowującemu szczepionki, wsparcie do kwoty 80 mln euro w formie unijnej gwarancji na pożyczkę w Europejskim Banku Inwestycyjnym. Firma zamierza przeprowadzić badanie kliniczne szczepionki do czerwca 2020 r. |
|
Zaproszenie do składania wniosków w ramach instrumentu „Akcelerator” Europejskiej Rady ds. Innowacji w wysokości 164 mln euro przyciągnęło znaczną liczbę przedsiębiorstw typu start-up i firm dysponujących innowacyjnymi rozwiązaniami, które mogłyby również pomóc powstrzymać pandemię. |
Walka z dezinformacją
Komisja pozostaje w ścisłym kontakcie z platformami mediów społecznościowych. Wszystkie duże platformy podjęły działania w celu propagowania wiarygodnych treści oraz dementowania lub usuwania treści wprowadzających w błąd, nielegalnych i szkodliwych, na przykład teorii spiskowych dotyczących pochodzenia wirusa lub jego domniemanego planowanego rozprzestrzeniania. Wiceprzewodnicząca Komisji Věra Jourová spotkała się z przedstawicielami Google, Facebooka, Twittera, Microsoftu i innymi podmiotami, aby omówić środki i dalsze działania. |
Dotychczas na stronie internetowej www.EUvsDisinfo.eu ujawniono, opublikowano i zaktualizowano ponad 300 narracji dezinformacyjnych na temat koronawirusa.
W dniu 30 marca Komisja uruchomiła stronę internetową poświęconą zwalczaniu dezinformacji w odniesieniu do koronawirusa, udostępniając materiały służące obalaniu mitów i sprawdzaniu faktów.
Komisja i Europejska Służba Działań Zewnętrznych ściśle współpracują z innymi instytucjami UE i państwami członkowskimi, w tym za pośrednictwem systemu wczesnego ostrzegania założonego w marcu 2019 r., a także z partnerami międzynarodowymi z G7 i NATO.
1RescEU - rezerwa zdolności na szczeblu unijnym, stworzona w celu zapewnienia pomocy w bardzo trudnych sytuacjach, w których wszystkie dostępne zdolności na szczeblu krajowym oraz zdolności państw członkowskich udostępnione w europejskiej puli ochrony ludności nie umożliwiają skutecznego reagowania na klęski żywiołowe i katastrofy spowodowane przez człowieka.