Spotkanie dotyczące rewitalizacji - 30.07.2015 w Katowicach
Pytanie 8. Kiedy konkretnie będzie opracowany poradnik dobrych praktyk w rewitalizacji?
Przed ogłoszeniem procedury oceny wszystkich LPR.
Pytanie 7. Czy do działań realizowanych w ramach priorytetu 9.2.1 i 9.4.4. konieczne jest tworzenie programu rewitalizacji dla obszaru wiejskiego?
Podejmowane w ramach Poddziałania 9.2.1 Rozwój usług społecznych i zdrowotnych - ZIT przedsięwzięcia stanowią dopełnienie kompleksowego programu rewitalizacji realizowanego na obszarze zdegradowanym, co oznacza, że projekty w ramach Poddziałania powinny stanowić uzupełnienie działań rewitalizacyjnych w ramach opracowanego Programu Rewitalizacji oraz wpisywać się w Strategie ZIT Subregionu Centralnego. Program Rewitalizacji może obejmować obszary wiejskie, jeżeli tereny te należą do powierzchni zdegradowanych, nie ma jednak obowiązku tworzenia oddzielnego programu rewitalizacji tylko dla obszarów wiejskich. Kluczowym wyznacznikiem jest poziom zdegradowania terenu, a nie status gminy jako wiejskiej bądź miejskiej.
Poddziałanie 9.4.4 nie istnieje, być może chodziło o 9.2.4 Rozwój usług społecznych – wsparcie działań wynikających z LSR obejmujących obszary wiejskie i rybackie, w tym przypadku nie jest wymagana zgodność projektu z Programem Rewitalizacji, natomiast niezbędna jest Lokalna Strategia Rozwoju, z której będzie wynikała konieczność realizacji danego przedsięwzięcia.
Pytanie 6. Czy powiat ziemski może opracować program rewitalizacji (ustawa wykazuje gminy) i czy takie opracowanie będzie uznane za wystarczające dla celów realizacji w ramach RPO WSL. 2014-2020.
Nie. Projekt ustawy oraz Wytyczne MIiR w sprawie rewitalizacji jasno wskazują, że to gmina jest tym organem, który może LPR uchwalić.
Pytanie 5. Czy programy rewitalizacji będą podlegały jakiejkolwiek ocenie w procesie wdrażania RPO? Jeśli tak to czy np. wykonanie programu niezgodnego z ustawą może skutkować odebraniem/ nie przyznaniem dofinansowania?
Zgodnie z Wytycznymi MIiR w sprawie rewitalizacji, IZ musi zastosować jakąś formę oceny LPR-ów w ramach RPO. Natomiast nie ma żadnej regulacji, która mówi, że LPR składany do oceny musi być skonstruowany zgodnie z ustawą (poza jedynym wyjątkiem, kiedy gmina do tej pory nie miała LPR-u i obecnie przystępuje do jego stworzenia. Jeśli gmina nie zdąży uchwalić LPR-u przed dniem wejścia w życie ustawy o rewitalizacji to wówczas będzie musiała przygotować ten dokument w zgodzie z ustawą).
Pytanie 4. Rola mieszkańców i org. Pozarządowych?
Jest to fundament nie tylko tworzenia LPR-u, ale całego procesu rewitalizacji. Zatem jeśli mieszkańcy i (jeśli istnieją) organizacje pozarządowe zostaną pozbawione możliwości uczestnictwa w procesie rewitalizacji to wówczas należy uznać, że rewitalizacja jest prowadzona niezgodnie z zasadami wynikającymi z Wytycznych MIiR w sprawie rewitalizacji oraz projektu ustawy o rewitalizacji.
Pytanie 3. A właściwie czy są możliwości bezpośredniego wnioskowania ośrodki finansowe na działania rewitalizacyjne przez organizacje i grupy nieformalne?
Katalog beneficjentów jest jasno sprecyzowany w SZOOP. Zatem organizacje pozarządowe jak najbardziej są wymienione jako jeden z typów beneficjentów natomiast grupy nieformalne nie z uwagi na brak posiadania osobowości prawnej co jest bezwzględnie potrzebne przy, np. podpisywaniu umowy o dofinansowanie.
Pytanie 2. Czy w ramach rewitalizacji w procedurze konkursowej będzie mogła startować gmina która nie jest ujęta w strategii Śląskie 2020+ jako obszar przewidziany do rewitalizacji?
Nie. Zgodnie z treścią SZOOP/RPO w ramach konkursu z poddziałania 10.3.3. mogą wziąć udział beneficjenci, którzy będą realizować projekty na terenie gmin wymienionych w Strategii Śląskie 2020, jako gminy wymagające rewitalizacji.
Pytanie 1. Jakie są możliwości wsparcie tworzenia Lokalnego Programu Rewitalizacji?
MIiR planuje ogłosić wespół z Urzędami Marszałkowskimi konkurs finansowany z PO PT 2014 – 2020, który będzie miał na celu właśnie sfinansowanie stworzenia LPR-ów.