Przejdź do treści głównej
PRZEJDŹ NA NOWĄ STRONĘ
FUNDUSZE EUROPEJSKIE DLA ŚLĄSKIEGO
2021-2027

Działanie 11.3 Dostosowanie oferty kształcenia zawodowego do potrzeb lokalnego rynku pracy – kształcenie zawodowe osób dorosłych (RPSL.11.03.00-IP.02-24-008/16).


Pytanie 31. Czy czynności związane z rekrutacją Uczestników do Projektu (11.3) można potraktować jako osobne zadanie merytoryczne i wykazać w kosztach bezpośrednich np. wynagrodzenie Specjalisty ds. Rekrutacji?
Odpowiedź, 22.02.2016 r.
Na podstawie interpretacji Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju zawartej w piśmie znak: DZF.IV.8610.16.2016.RP.1 z dnia 16 czerwca 2015r. wyjaśniamy:
W Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 określono definicję kosztów pośrednich, które obejmują koszty administracyjne związane z obsługą projektu.
Koszty pośrednie obejmują m.in. koszty personelu zaangażowanego w zarządzanie i obsługe projektu. W praktyce dotyczy to czynności takich jak np.:
- koordynowanie i nadzorowanie projektu,
- rozliczanie w tym monitorowanie,
- organizacja wsparcia w ramach projektu, w tym organizacja szkoleń i doradztwa (ale nie prowadzenie szkoleń i doradztwa),
- prowadzenie rekrutacji w ramach projektu, w szczególności wyszukiwanie i informowanie uczestników projektu i prowadzenie spotkań informacyjnych o projekcie oraz koszt ogłoszeń rekrutacyjnych w mediach, na plakatach i ulotkach (ale nie koszt personelu udzielającego wsparcia i identyfikującego potrzeby grupy docelowej przy rekrutacji, np. psychologa, o ile w ogóle koszt taki jest uzasadniony specyfiką danego projektu),
- informowanie o projekcie i jego promocja, w tym prowadzenie strony internetowej o projekcie oraz prawidłowe oznakowanie projektu,
- obsługa kadrowa, księgowa i finansowa,- obsługa sekretariatu i kancelarii,
- obsługa prawna, w tym w zakresie prowadzenia procedury zamówień publicznych.
Wobec powyższego, wszelkie koszty związane z obsługą administracyjną projektu powinny być obligatoryjnie rozliczane w kosztach pośrednich, nie zaś w zadaniach merytorycznych.

Pytanie 30. Jak określić wskaźnik produktu, jeżeli jeden uczestnik kwalifikacyjnego kursu zawodowego będzie uczestniczył w dwóch kwalifikacjach jednocześnie?
Odpowiedź, 22.02.2016 r.
Zgodnie z Wytycznymi w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020 „na poziomie pojedynczego projektu uczestnika należy wykazać tylko raz w danym wskaźniku produktu lub rezultatu” (rozdz. 3.3.3, pkt 9, str. 25). Oznacza to, że pomimo uczestniczenia w kilku kursach kwalifikacyjnych uczestnik wykazywany jest jeden raz w danym wskaźniku.

Pytanie 29. Czy w ramach typu operacji 4 "Kursy, inne niż wymienione, umożliwiające uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych;"kwalifikowalnym będzie zorganizowanie szkoleń informatycznych (Word, Excel,Powerpoint) kończących się egzaminem ECDL i/lub szkoleń językowych kończących się egzaminem zewn. Np. TELC?
Odpowiedź, 22.02.2016 r.
Kursy komputerowe i językowe (zakończone egzaminem) zostały przewidziane do realizacji w ramach Poddziałania 11.4.3. Jego grupą docelową są pracujące osoby dorosłe (zwłaszcza w podeszłym wieku i z niskimi kwalifikacjami). Zachowując linię demarkacyjną pomiędzy Osiami Priorytetowymi, osoby bezrobotne oraz nieaktywne zawodowo są wspierane w powyższym zakresie w projektach realizowanych w ramach Działań 7.1 oraz 7.2, zaś właściciele przedsiębiorstw pełniący funkcje kierownicze, jak również wspólnicy (w tym partnerzy prowadzący regularną działalność w przedsiębiorstwie i czerpiący z niego korzyści finansowe) oraz osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, będą mogły ubiegać się o wsparcie w ramach projektów realizowanych w ramach Działania 8.2 poprzez oferowane usługi RUR (zapis z SZOOP RPO WSL 2014-2020). Jednym z czterech celów szczegółowych Osi XI Wzmocnienie potencjału edukacyjnego jest cel 3 wzrost kwalifikacji i kompetencji w zakresie umiejętności cyfrowych i języków obcych dorosłych mieszkańców województwa śląskiego, w szczególności osób starszych oraz osób o niskich kwalifikacjach, który został przypisany do działania 11.4 zaś cel 4 Wzrost zatrudnienia wśród absolwentów szkól i placówek kształcenia zawodowego poprzez poprawę efektywności realizowanego wsparcia – do Działania 11.3, którego celem nadrzędnym jest kształcenie zawodowe w formach szkolnych i pozaszkolnych.
W związku z powyższym szkolenia o które Pani pyta mogą być realizowane jedynie jako uzupełnienie dla kształcenia zawodowego.

Pytanie 28. Koszty wyposażenia pracowni i warsztatów są kosztami pośrednimi, czy bezpośrednimi?
Odpowiedź, 22.02.2016 r.
Wyposażenie pracowni i warsztatów, zalicza się do środków trwałych („Środki trwałe ze względu na sposób ich wykorzystania w ramach i na rzecz projektu, dzielą się na :
a) środki trwałe bezpośrednio powiązane z przedmiotem projektu np. wyposażenie pracowni komputerowych),
b) środki trwałe wykorzystywane w celu wspomagania procesu wdrażania projektu (np. rzutnik na szkolenia) – regulamin str. 73-74). Są to zatem koszty bezpośrednie, bo dotyczą realizacji zadań merytorycznych w projekcie,
c) zakup np. komputera dla potrzeb obsługi biura projektu będzie stanowił koszt pośredni.

Pytanie 27. Czy przy założeniu działań sieciowania - tworzenia baz on-line łączących jednostki edukacyjne z pracodawcami (tj. działanie typu gromadzenie i udostępnianie informacji edukacyjno-zawodowej o możliwościach kształcenia, szkolenia i zatrudnienia, w tym również wersji on-line, z uwzględnieniem aktualnej sytuacji na lokalnym/regionalnym rynku pracy); konieczne jest indywidualne zdiagnozowanie zapotrzebowania szkół prowadzących kształcenie lub zamierzających rozpocząć kształcenie osób dorosłych lub placówek systemu oświaty w tym zakresie już na etapie składania wniosku o dofinansowanie, czy można takie analizy przeprowadzić na etapie realizacji projektu? oraz czy wystarczy tego typu działanie, czy jeszcze jakieś jest obowiązkowe, by wziąć udział w konkursie?

Odpowiedź, 22.02.2016 r.
„… działanie typu gromadzenie i udostępnianie informacji edukacyjno-zawodowej o możliwościach kształcenia, szkolenia i zatrudnienia, w tym również wersji on-line, z uwzględnieniem aktualnej sytuacji na lokalnym/regionalnym rynku pracy” to nie odrębny typ projektów możliwych do realizacji w ramach Działania 11.3, a „działanie realizowane przez CKZiU lub inne zespoły realizujące zadania zbieżne z zadaniami CKZiU realizującymi kształcenie osób dorosłych w ramach typów operacji 5,7,8 i 9” (regulamin str. 27,28).
By móc realizować sieciowanie i tworzenie baz on-line trzeba wpisywać się w jeden z wymienionych wyżej typów operacji, a sieciowanie ma być jednym z działań podejmowanych w jego ramach. Ponadto spełniać trzeba warunki i kryteria wymienione powyżej, wymagane wobec podmiotu aplikującego.
Ponadto na str. 17 regulaminu znajdujemy zapis iż „realizacja wsparcia w ramach typów operacji 7, 8 i 9 jest dokonywana na podstawie indywidualnie zdiagnozowanego zapotrzebowania szkół prowadzących kształcenie lub zamierzających rozpocząć kształcenie osób dorosłych lub placówek systemu oświaty w tym zakresie. Diagnoza powinna być przygotowana i prowadzona przez szkołę prowadzącą kształcenie lub zamierzającą rozpocząć kształcenie osób dorosłych, placówkę systemu oświaty lub inny podmiot prowadzący działalność o charakterze edukacyjnym dla dorosłych lub badawczym oraz zatwierdzona przez organ prowadzący”. Zatem taka diagnoza jest niezbędna, a od treści wniosku i typu operacji jakie ostatecznie będzie Pani realizować w swoim projekcie zależy czy będzie ona potrzebna już w uzasadnieniu wniosku czy na etapie jego realizacji.

Pytanie 26. Czy wnioskodawca w konkursie 11.03.00 może być jednocześnie partnerem w innym projekcie/innych projektach w tym samym konkursie?
Odpowiedź, 22.02.2016 r.
Co do zasady nie ma przeciwwskazań, by taka sytuacja mogła mieć miejsce, jednakże należy mieć na względzie zapis z „Instrukcji wypełniania wniosku” dot. spełnienia kryterium formalnego pn. „Potencjał finansowy”,. Należy pamiętać, iż roczny obrót lidera i partnera (jeśli dotyczy), musi być równy lub wyższy od łącznych rocznych wydatków w projektach złożonych w ramach danego konkursu/naboru oraz realizowanych w danej instytucji w ramach EFS przez lidera projektu. W przypadku projektów trwających powyżej 1 roku obrót powinien być równy bądź wyższy od wydatków w roku, w którym koszty są najwyższe.

Pytanie 25. Czy doskonalenie umiejętności nauczycieli zawodu w typie projektu nr 8 (str. 14 regulaminu konkursu) w formie np. studiów podyplomowych powinno objąć TYLKO nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzących kształcenie dorosłych i placówkach prowadzących kształcenie zawodowe dorosłych? Czy możliwe jest objęcie wsparciem nauczycieli kształcących w szkołach zawodowych i placówkach dla młodzieży?
Odpowiedź, 22.02.2016 r.
Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu 11.3 formy wsparcia realizowane w ramach 8 typu operacji dotyczące doskonalenia umiejętności nauczycieli zawodu i instruktorów praktycznej nauki zawodu mogą objąć m.in. :
a) kursy kwalifikacyjne lub szkolenia doskonalące w zakresie tematyki związanej z nauczanym zawodem, w tym organizowane i prowadzone przez kadrę ośrodków doskonalenia nauczycieli lub trenerów przeszkolonych w ramach PO WER;b) studia podyplomowe przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela przedmiotów zawodowych albo obejmujące zakresem tematykę związaną z nauczanym zawodem (branżowe, specjalistyczne);
W przypadku realizacji form wsparcia w ramach typu operacji 8, związanych z doskonaleniem umiejętności nauczycieli zawodu, zgodnie z zapisami Wytycznych Ministra Infrastruktury i Rozwoju w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata 2014-2020 zakres doskonalenia nauczycieli kształcenia zawodowego przewidziany w projekcie musi być zgodny z potrzebami wynikającymi z planu rozwoju szkoły placówki systemu oświaty prowadzącej kształcenie zawodowe (w rozumieniu art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty), z zapotrzebowania ww. podmiotów na nabycie przez nauczycieli kształcenia zawodowego określonych kwalifikacji lub kompetencji, z zapotrzebowania rynku pracy oraz pozostałymi wymogami zawartymi w regulaminie.
Zatem zachodzi możliwość doskonalenia umiejętności nauczycieli zawodu prowadzących kształcenie zawodowe dla osób dorosłych zatrudnionych wyłącznie we wskazanych powyżej placówkach oraz w nowoutworzonych centrach kształcenia ustawicznego (typ operacji 9).

Pytanie 24. Czy w ramach typu operacji nr 4 pn. Kursy, inne niż wymienione, umożliwiające uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych można organizować kursy, które nie zostały wymienione w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z 23 grudnia 2011 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, np. kurs szczepienia dzieci dla pielęgniarek?
Odpowiedź, 22.02.2016 r.
Tak można o ile zakończą się one wydaniem uczestnikowi/uczestniczce certyfikatu/świadectwa potwierdzającego uzyskanie kwalifikacji/kwalifikacji w zawodzie, zgodnie z brzmieniem Regulaminu konkursu. Oznacza to, że zachodzi proces, w wyniku którego uczący się otrzymuje od upoważnionej instytucji formalny dokument stwierdzający, że uzyskał określoną kwalifikację. Certyfikaty i inne dokumenty potwierdzające uzyskanie kwalifikacji powinny być rozpoznawalne i uznawane w danym środowisku, sektorze lub branży. Certyfikacja następuje po walidacji, w wyniku wydania pozytywnej decyzji stwierdzającej, że wszystkie efekty uczenia się wymagane dla danej kwalifikacji zostały osiągnięte. Przykładowe efekty uczenia się zostały opisane na stronie Krajowego Ośrodka Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej pod adresem http://www.koweziu.edu.pl/ w zakładce pn. Podstawy programowe. W przypadku, w którym dla danego tematu kursu nie zostały określone efekty uczenia się, więc na rynku brak jest instytucji, która dokonuje walidacji i certyfikacji, można starać się uzyskać dla tego szkolenia certyfikat kompetencji zawodowych nadawany przez jedną z funkcjonujących na rynku szkoleń instytucji certyfikujących. Ponadto tematyka kursów powinna być dopasowana do zdiagnozowanych potrzeb rynku pracy.

Pytanie 23. Czy koszt wynajmu sali, w budynku, którego budowa została sfinansowana w ostatnich 3 latach ze środków europejskich może być kwalifikowany?
Odpowiedź, 22.02.2016 r.
Dla wnioskodawcy, który zamierza od innego podmiotu wynająć salę w budynku, którego budowa została sfinansowana ze środków europejskich, wydatek może zostać uznany za kwalifikowany.
W sytuacji wnoszenia wkładu własnego do projektu będzie miała zastosowanie interpretacja Instytucji Zarządzającej RPO WSL 2014-2020 zawartej w piśmie znak: FS.PS.433.0012.2015.ALS; FS.PS.KW-00630/15 z dnia 24 sierpnia 2015r. wyjaśniamy iż, Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 wskazują, iż podwójne finansowanie wydatków oznacza w szczególności (…) sytuację, w której beneficjent jako wkład własny wnosi do projektu wkład niepieniężny, który w ciągu 7 poprzednich lat (10 lat dla nieruchomości) był współfinansowany ze środków unijnych lub/oraz dotacji z krajowych środków publicznych.
Zgodnie z interpretacją zawartą w przywołanym piśmie należy rozróżnić dwie sytuacje:1. Wniesienie wkładu własnego np. w postaci wynajęcia sal lekcyjnych na potrzeby realizacji zajęć projektowych w ramach EFS w budynku, w którym wcześniej dokonano prac remontowo-budowlanych finansowanych np. z EFRR – nie będzie stanowiło podwójnego finansowania.2. Wniesienie wkładu własnego np. w postaci wynajęcia sal komputerowych, na potrzeby realizacji zajęć projektowych w ramach EFS, które doposażono w sprzęt sfinansowany z EFS lub z krajowych środków publicznych, będą stanowiły podwójne finansowanie.

Pytanie 22. Czy realizując 4 typ operacji (Kursy, inne niż wymienione, umożliwiające uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych) można zaplanować dodatkowe działania wspierające uczestników w wejściu na rynek pracy (np. staże, pośrednictwo pracy itp)?
Odpowiedź, 22.02.2016 r.
Dokumentacja konkursowa nie przewiduje realizacji dodatkowych działań wspierających uczestników w wejściu na rynek pracy (np. staże, pośrednictwo pracy itp) podczas realizacji 4 typu operacji (Kursy, inne niż wymienione, umożliwiające uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych).

Pytanie 21. Zapisy Regulaminu konkursu 2.2.68 i 2.2.69 określają iż przekroczenie 30% progu wartości zleconych usług merytorycznych jest możliwe pod warunkiem uzasadnienia specyfiką projektu. Czy jeśli projektodawca chciały zaoferować różnorodne tematycznie wsparcie, w tym z tematów gdzie sam nie ma uprawnień to sytuacja taka może być uznana za dopuszczalną ?
Odpowiedź, 22.02.2016 r.
Na etapie przygotowywania wniosku projektodawca winien posiadać wiedzę dotyczącą grupy docelowej, w tym również sytuacji problemowej uczestników projektu aby móc zaplanować logicznie korespondujące zadania.
Wiedza i doświadczenie projektodawcy w działaniach na rzecz grupy docelowej, do której kierowane będzie wsparcie przewidziane w ramach projektu powinno pozwolić na dokładne określenie tematyki kursów, których realizacja jest możliwa przez wnioskodawcę. Zachodzi obawa, że zakładanie zlecania znacznej części zadań merytorycznych, stanowiących podstawowe działania w projekcie, przez podmiot deklarujący precyzyjną wiedzę dotyczącą grupy docelowej może zostać uznane przez oceniających jako czynnik obniżający wartość merytoryczną projektu.

Pytanie 20. Co oznacza typ operacji 6 ? Kształcenie w formach szkolnych? Czy mogą to być na przykład studia podyplomowe?
Odpowiedź, 22.02.2016 r.
Typ operacji 6 w ramach niniejszego konkursu przeznaczony jest do uzupełniania wykształcenia osób dorosłych na poziomie szkół policealnych oraz Liceów Ogólnokształcących. Dlatego też w tym typie operacji nie jest możliwa organizacja studiów podyplomowych.

Pytanie 19. Czy w ramach typu 1 - Kwalifikacyjne kursy zawodowe dla osób dorosłych, zainteresowanych zdobyciem nowej kwalifikacji lub szkolenia przygotowujące do egzaminu sprawdzającego, czeladniczego lub mistrzowskiego niniejszego konkursu można zorganizować kurs dietetyka?
Odpowiedź, 22.02.2016 r.
W ramach działania 11.3 nie jest możliwa organizacja kursu dietetyka gdyż, zgodnie z zapisami Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2011r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U z 2012 r., poz. 7 z późn. zm.) dla tego zawodu możliwe jest kształcenie wyłącznie w formach szkolnych.
W związku z powyższym beneficjenci planujący realizację typu operacji typu 1 winni przeanalizować zapisy przywołanego rozporządzenia i sprawdzić czy kursy są możliwe do realizacji.

Pytanie 18. Czy Wnioskodawca może we wniosku wskazać jedna grupę docelową?
Odpowiedź, 22.02.2016 r.
W ramach konkursu RPSL.11.03.00-IP.02-24-008/16 możliwe jest objęcie wsparciem projektowym jednej grupy zawodowej. Ważne, aby we wniosku o dofinansowanie przedstawić stosowne uzasadnienie dla wyboru potencjalnych uczestników projektu. Pamiętać należy także, że grupę docelową w przedmiotowym konkursie stanowią osoby, które: - nie prowadzą działalności gospodarczej, - ukończyły 18 rok życia, - mieszkają lub są zatrudnione na terenie woj. śląskiego. Należy również pamiętać, aby na grupę docelową popatrzeć przez pryzmat typów operacji, opisanych na str.13-14 regulaminu jak również doprecyzowanych na kolejnych stronach tj. 14-28

Pytanie 17. Czy kursy zawodowe organizowane w ramach projektu muszą zawierać się tylko i wyłącznie w "Barometrze zawodów" wykazanych na str. 26-27 regulaminu konkursu? Czy też możemy projekt poszerzyć o kursy spoza listy?
Odpowiedź, 22.02.2016 r.
W oparciu o wyniki badań przeprowadzonych na zlecenie WUP w Katowicach pn. „Barometr zawodów”, na potrzeby konkursu przyjęto, że wszystkie branże, w których na szeroką skalę występują problemy z rekrutacją wykwalifikowanych pracowników w obszarze ww. zawodów, w poszczególnych subregionach woj. Śląskiego, stanowią postawę do ubiegania się przez wnioskodawcę o realizację typu operacji nr 9.
Biorąc powyższe pod uwagę organizacja kursów zawodowych nie została ograniczona wyłącznie do zawodów wykazanych w „Barometrze zawodów”.
Należy jednak pamiętać aby kursy były zgodne z potrzebami rynku pracy.

Pytanie 16. Czy Projektodawca lub partner/ partnerzy lub realizator projektu posiada/ją co najmniej:
- 2-letnie doświadczenie w realizacji przedsięwzięć na terenie województwa śląskiego w obszarze interwencji tj. doświadczenie w realizacji poszczególnych typów operacji dla wskazanych grup docelowych oraz
- doświadczenie w realizacji minimum 3 projektów współfinansowanych z EFS?"
Czy jeśli projekt zakłada realizację określonej puli szkoleń to by otrzymać dodatkowe punkty należy mieć doświadczenie w realizacji każdego zaplanowanego tematu szkoleń dla wybranej grupy docelowej czy wystarczy sam fakt posiadania doświadczenia w realizacji szkoleń dla wskazanych grup docelowych?
Odpowiedź, 22.02.2016 r.
Weryfikacja spełnienia warunków obejmuje – zgodnie z zapisami dokumentacji konkursowej (tj.str. 109 regulaminu konkursu) – „wykorzystanie potencjału i doświadczenia nabytego przez Beneficjentów w ramach realizacji działań o podobnym charakterze”. Należy zatem przyjąć, iż na podstawie treści wniosku o dofinansowanie zostanie zweryfikowane doświadczenie w realizacji szkoleń zawodowych dla grup docelowych, a nie każdego z tematów szkoleń odrębnie.

Pytanie 15. Czy szkolenie, w działaniu 11.3, typ projektu 2 Kursy umiejętności zawodowych musi kończyć się uzyskaniem "twardych" uprawnień zawodowych np. w postaci dyplomu czeladniczego ? Czy też wystarczy egzamin wewnętrzny i uzyskanie przez UP certyfikatu zawodowego wystawianego przez podmiot posiadający akredytację np. MEN albo też certyfikatu TUV SUD.
Odpowiedź, 22.02.2016 r.
Zasadniczym wymogiem obowiązującym projektodawcę w konkursie 11.3 jest wyposażenie uczestnika szkolenia w „twarde” uprawnienia zawodowe czyli certyfikaty wydane przez uprawnione do tego instytucje, potwierdzające zdobycie odpowiednich kwalifikacji, a więc dyplom mistrza czy czeladnika lub Okręgowa Komisja Egzaminacyjna.
Taką instytucją nie jest podmiot posiadający akredytację MEN (akredytacja to co innego niż prawo do wydawania certyfikatów) ani certyfikat TUV SUD( to że podmiot posiada certyfikat nie oznacza, że ma prawo nadawać certyfikaty innym).

Pytanie 14. Czy koszt opracowania programu kursu e-learningowego stanowi koszt kwalifikowany w projekcie?
Odpowiedź, 22.02.2016 r.
W ramach konkursu 11.3 RPO WSL koszty opracowania programu kursu e-learningowego nie są dopuszczalne dla realizacji szkoleń.

Pytanie 13. Jaki jest próg % na zakup środków trwałych ?
Odpowiedź, 22.02.2016 r.
Próg % na cross-financing został w SZOOP określony na poziomie 10% . Nie został odrębnie określony próg % na środki trwałe. Nie mniej jednak zgodnie z zapisami punktu 2.2.63 Regulaminu: Cross-financing i środki trwałe łącznie stanowią nie więcej niż 20% wydatków projektu. Oznacza to, że:a) jeżeli cross-finansing będzie wynosił 0% , to wydatki poniesione na zakup środków trwałych nie mogą przekroczyć 20% poniesionych wydatków kwalifikowalnych projektu,b) jeżeli cross-finansing będzie wynosił 5% , to wydatki poniesione na zakup środków trwałych nie mogą przekroczyć 15% poniesionych wydatków kwalifikowalnych projektu.

Pytanie 12. W pkt. B5.1 dot. komplementarności czy należy podać wszystkie projekty, w których instytucje zaangażowane biorą udział czy tylko te, finansowane z EFS?
Odpowiedź, 9.02.2016 r.
Zgodnie z obowiązującą Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie w Lokalnym Systemie Informatycznym, w punkcie B5 należy zaznaczyć (jeśli występuje) komplementarność z działaniami/projektami mającymi na celu rozwiązanie tego samego problemu lub z projektami finansowanymi z innego funduszu lub z projektami szczebla krajowego i regionalnego lub z innymi inwestycjami realizowanymi w Regionalnym Programie Operacyjnym. Tak więc należy podać wszystkie komplementarne przedsięwzięcia, nie tylko te finansowane z EFS.

Pytanie 11. Czy przy ogłoszeniu konkursu będzie podany wzór umowy partnerskiej czy wystarczy, że podpiszemy ją wg własnych ustaleń?
Odpowiedź, 9.02.2016 r.
Nie został opublikowany wzór umowy partnerskiej. Wszelako, taka umowa powinna być zgodna z art. 33 ust. 5 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2014 r., poz. 1146 z późn. zm.).

Pytanie 10. Przygotowujemy się do złożenia wniosku w ramach ogłoszonego konkursu 11.3 Dostosowanie oferty kształcenia zawodowego do potrzeb lokalnego rynku pracy, czy możemy zaprosić do współpracy partnerskiej firmę z Wielkiej Brytanii? Odpowiedź, 9.02.2016 r.
Zapisy Regulaminu konkursu RPSL.11.03.00-IP.02-24-008/16 nie ograniczają wyboru partnerów ze względu na terytorium, a zatem realizacja projektu z firmą z Wielkiej Brytanii jest możliwa.
Na względzie mieć należy natomiast, że zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie w ramach EFS RPO WSL 2014-2020: „Partnerem w projekcie może być wyłącznie podmiot wpisujący się w katalog beneficjentów danego Działania/Poddziałania wdrażanego w ramach RPO WSL 2014-2020”.
Ponadto, przy zawiązywaniu partnerstwa uwzględnić trzeba zapisy art. 33 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 oraz Wytycznych w zakresie realizacji zasady partnerstwa na lata 2014-2020.
Szersze informacje na temat zasad dotyczących projektów partnerskich oraz sposobu ich opisu we wniosku zawierają Regulamin konkursu, Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie w ramach EFS RPO WSL 2014-2020

Pytanie 9. Czy zakup środków środków trwałych w projekcie kierowanym do osób dorosłych stanowi dla projektodawcy (firmy) pomoc de minimis?Pomoc publiczna to każda forma pomocy finansowej przyznawana bezpośrednio lub pośrednio, która zakłóca konkurencję lub grozi jej zakłóceniu przez faworyzowanie niektórych przedsiębiorców lub produkcję niektórych towarów.
Ustalenie, czy w danym przypadku występuje pomoc publiczna jest możliwe wyłącznie po zbadaniu, czy zostały spełnione jednocześnie wszystkie cztery przesłanki występowania pomocy publicznej (tzw. test pomocy publicznej), tj. gdy wsparcie:
- jest przyznawane przez Państwo lub pochodzi ze środków państwowych;
- udzielane jest na warunkach korzystniejszych niż oferowane na rynku;- ma charakter selektywny;
- zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji oraz wpływa na wymianę handlową między Państwami Członkowskimi.

Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis).

Pytanie 8. Dlaczego na liście zawodów deficytowych pojawia się koordynator projektów unijnych, a co z zawodem wpisanym na listę zawodów „kierownik projektu”?Lista zawodów podlegających ocenie w „Barometrze zawodów” została stworzona na bazie Klasyfikacji zawodów i specjalności, z której na co dzień korzystają pracownicy powiatowych urzędów pracy (Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz. U. z 2014 r., poz. 1145) - rozporządzenie weszło w życie dniem 1 stycznia 2015 r.
W przywołanej klasyfikacji można znaleźć zarówno kierownika projektu jak i koordynatora projektów unijnych. Zakres ich zadań różni się jednak od siebie. Koordynator projektów unijnych odnosi się ściśle do obowiązków i zadań wynikających z realizacji unijnych projektów, natomiast kierownik projektu jest pojęciem szerszym i może się odnosić np. do projektów budowlanych, telekomunikacyjnych czy finansowych .

Pytanie 7. Jak szczegółowy powinien być opis pozycji kosztowych w budżecie projektu?W zależności od rodzaju kosztów ich zakres szczegółowości będzie się różnił. Należy mieć na względzie, iż poszczególne pozycje w budżecie powinny dać się zidentyfikować. Jeśli na określoną pozycję składa się kilka elementów to należy je wyszczególnić w sposób umożliwiający określenie zasadności, racjonalności i gospodarności poniesionych kosztów. Nadmieniam także, że przy konstruowaniu budżetu należy mieć na względzie koszty zakupów uregulowane w Wykazie dopuszczalnych stawek dla towarów i usług „Taryfikator” – stanowiącym załącznik nr 7 do regulaminu konkursu.

Pytanie 6. Jaką kwotę dofinansowania mogę uzyskać na zakup elektronarzędzi?Koszty zakupów są określone w Wykazie dopuszczalnych stawek dla towarów i usług „Taryfikator” – stanowiącym załącznik nr 7 do regulaminu konkursu.
Jeżeli brak jest w „Taryfikatorze” odpowiedniej pozycji, którą wnioskodawca planuje zakupić, to jej cena powinna odpowiadać cenie rynkowej.

Pytanie 5. Czy przedsiębiorstwa prowadzące działalność szkoleniową dla osób dorosłych, które nie prowadzą ani nie posiadają statusu placówki kształcenia ustawicznego, mogą złożyć projekt w ramach typu operacji 4 – Kursy inne niż wymienione, umożliwiające uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych?W dokumentacji konkursowej nie ma określonego wymogu aby dla realizacji typu operacji 4 przedsiębiorstwa prowadzące działalność szkoleniową dla osób dorosłych równocześnie prowadziły lub miały status placówki kształcenia ustawicznego.

Pytanie 4. Czy w tym konkursie dofinansowane będą tylko sformalizowane formy edukacji zawodowej typu szkoła zawodowa czy technikum, czy też specjalistyczne kursy zawodowe również? Czy uczelnia wyższa może brać w tym także udział z innymi partnerami?Zgodnie z regulaminem konkursu do dofinansowania zostały dopuszczone typy operacji zarówno sformalizowane typy edukacji zawodowej, jak również kształcenie osób dorosłych w formie kursowej, spełniającej jednocześnie określone wymogi (typy operacji 1-4).
Odnosząc się do kolejnego zapytania wyjaśniam, iż uczelnia może występować zarówno jako lider, jak i partner w projekcie, a ze szczegółowymi wymaganiami dotyczącymi partnerstwa można zapoznać się w punkcie 1.8 przywołanego wcześniej regulaminu.

Pytanie 3. Czy w ramach wkładu własnego można ująć środki trwałe itp. (na sale wykładowe udostępniane w czasie szkolenia itp.)? Na podstawie interpretacji Instytucji Zarządzającej RPO WSL 2014-2020 zawartej w piśmie znak: FS.PS.433.16.2015.JNO FS.PS.KW-00789/15 z dnia 18 listopada 2015r. wyjaśniamy :
Zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 dopuszcza się wykorzystywanie nieruchomości na rzecz projektu jako wkład własny.
Jednocześnie zgodnie z Wytycznymi „wkładem własnym nie zawsze jest cała nieruchomość, mogą to być np. sale, których wartość wycenia się jako koszt eksploatacji/utrzymania danego metrażu (…)”.
Tym samym z Wytycznych jednoznacznie wynika, iż wartość wkładu niepieniężnego wniesionego w postaci sal winna zostać skalkulowana bez uwzględnienia zysku z tytułu ich użyczenia, a jedynie w oparciu o koszt ich utrzymania.
W przypadku gdy beneficjent jest właścicielem nieruchomości i wnosi do projektu pomieszczenia w postaci wkładu własnego niepieniężnego, wówczas należy uwzględnić wyłącznie koszty eksploatacji i części raty amortyzacyjnej (jeśli dotyczy). Natomiast w sytuacji, gdy dysponuje pomieszczeniem na podstawie stosownej umowy najmu, koszt ten obejmuje koszty eksploatacji oraz odpowiednią część opłaty za najem, adekwatnie do wykorzystywania na rzecz projektu, co stanowi wkład własny pieniężny w projekcie.

Pytanie 2. Czy z zapisu Regulaminu konkursu w brzmieniu "Wsparcie udzielane w ramach projektów musi być dostosowane do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczestników projektów, wynikających z ich aktualnego stanu wiedzy, doświadczenia, zdolności i możliwości psychofizycznych. Każdy z uczestników projektu musi otrzymać ofertę wsparcia, obejmującą takie formy pomocy, które zostaną zidentyfikowane u niego jako niezbędne w celu poprawy sytuacji na rynku pracy" wynika, że oferta szkoleń zawodowych powinna być dostosowana do każdej osoby, która zakwalifikuje się do projektu, a tym samym że nie jest możliwe określenie we wniosku o dofinansowanie przykładowych rodzajów szkoleń?Cytowany zapis oznacza, zgodnie z podrozdziałem 6.1 pkt 11 Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata 2014-2020, że planowane w projekcie szkolenia mają być realizowane z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych osób w nich uczestniczących, np. poprzez stosowanie różnej liczby modułów danego szkolenia dla osób o różnym stopniu zaawansowania wiedzy. Nie oznacza to natomiast konieczności zaoferowania w projekcie potencjalnie każdego tematu szkolenia. Wnioskodawca powinien charakteryzować się ogólną wiedzą nt. potrzeb szkoleniowych potencjalnej grupy docelowej, wobec czego jest możliwe określenie we wniosku o dofinansowanie przykładowych rodzajów szkoleń, których zakres oraz intensywność zostaną dopasowane do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych osób biorących w nich udział.

Pytanie 1. Jakie instytucje mogą korzystać z pomocy wolontariuszy? Jak wycenić ich pracę?Ustawa o wolntariacie
Każda organizacja, która planuje uruchomienie programu wolontariatu musi w pierwszej kolejności dokładnie zapoznać się z obowiązującą w Polsce Ustawą z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tj. Dz. U. z 2014 r. poz. 1118 z póź. zm.). Ustawa nakłada bowiem na organizację obowiązki oraz daje wolontariuszom określone prawa.
Wolontariusze mogą m.in:
♦  wykonywać świadczenia na rzecz określonych w ustawie podmiotów (m.in. organizacji pozarządowych w zakresie pożytku publicznego, z wyłączeniem prowadzonej przez nie działalności gospodarczej, oraz na rzecz innych podmiotów, które mogą prowadzić działalność pożytku publicznego, a także na rzecz organów administracji publicznej, z wyłączeniem prowadzonej przez nie działalności gospodarczej);
♦  zawrzeć porozumienie wolontariackie z podmiotem, na rzecz którego wykonują świadczenia (do 30 dni porozumienie może być zawarte ustnie, po upływie 30 dni powinno być zawarte na piśmie);
♦  otrzymać zaświadczenie o wykonywaniu przez nich świadczeń na rzecz danej organizacji (wraz z podaniem zakresu tych świadczeń).
Organizacja czy instytucja współpracująca z wolontariuszami ma m.in. obowiązek:
♦  poinformować wolontariusza o ewentualnym ryzyku dla zdrowia i bezpieczeństwa związanym z wykonywanymi świadczeniami oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami;
♦  wydać na prośbę wolontariusza zaświadczenie o wykonaniu przez niego świadczeń;
♦  zapewnić wolontariuszowi bezpieczne i higieniczne warunki wykonywania przez niego świadczeń, a w razie potrzeby także odpowiednie środki ochrony indywidualnej;
♦  pokrywać koszty podróży służbowych i diet – na takich samych warunkach jak innym pracownikom oraz inne niezbędne koszty ponoszone przez wolontariusza związane z wykonywaniem świadczeń na rzecz korzystającego. Ustawa dopuszcza jednak możliwość zwolnienia organizacji z obowiązku zwrotu wymienionych kosztów, jeśli wolontariusz złoży w tej sprawie oświadczenie na piśmie;
♦  poinformować wolontariusza o przysługujących mu prawach i ciążących obowiązkach;
♦  zapewnić ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków wolontariuszom, którzy wykonują świadczenia przez okres nie dłuższy niż 30 dni.

Wolontariusz powinien mieć kwalifikacje i spełniać wymogi odpowiadające rodzajowi wykonywanych świadczeń, jeżeli takie wymagania wynikają z innych przepisów. Wolontariusz powinien osobiście wykonywać świadczenia, których się podjął na mocy porozumienia. Świadczenia te powinny być wykonywane w czasie określonym wspólnie z wolontariuszem i w zakresie określonym w porozumieniu z zachowaniem należytej staranności i sumienności. Porozumienie z wolontariuszem powinno zawierać istotne elementy, takie jak zakres obowiązków oraz czas wykonywanej pracy. Można dopisać kwestie wystawienia zaświadczenia, zobowiązania do zwrotu kosztów podróży albo oświadczenie wolontariusza, że zwalnia on organizację z tego obowiązku.

Wycena pracy wolontariusza
Organizacje często przygotowują porozumienie o współpracy z wolontariuszem, które jest jedną z form wkładu własnego do realizowanego projektu. Instytucje organizujące konkurs wymagają, aby w takim porozumieniu były określone obowiązki ochotnika, liczba przepracowanych przez niego godzin oraz stawka za godzinę pracy.

Rodzi się pytanie, w jaki sposób zgodnie z prawem rozwiązać ten problem.No i jak w ogóle wyceniać coś, co z natury jest bezpłatne?
Czas pracy wolontariusza można oszacować na podstawie Wykazu dopuszczalnych stawek dla towarów i usług „Taryfikatora” jeśli stawka została w nim ujęta lub porównując wartość godziny jego pracy do kosztu rynkowego godziny przepracowanej na podobnym stanowisku przez płatnego pracownika lub do średniej pensji pracownika organizacji. Oto kilka przykładów takich kalkulacji:

Przykład 1
30,00 zł za godzinę – świadczenie wolontariusza wymagające określonych kompetencji, porównywalne z pracą wykwalifikowanego pracownika (np. specjalista ds. szkoleń).
Dopuszczalna stawka godzinowa (całkowity koszt pracodawcy) wg „Taryfikatora” wynosi 30,00
30,00 zł X 84 godz. pracy w miesiącu = 2520,00 zł za miesiąc pracy.
Źródło danych dotyczących wynagrodzeń: Wykaz dopuszczalnych stawek dla towarów i usług „Taryfikator”

Przykład 2
Świadczenie wolontariusza o wysokich kompetencjach, zbliżone do pracy w wolnym zawodzie (np. tłumacz).
Średnie wynagrodzenie rynkowe za godzinę pracy tłumacza języka angielskiego.
Źródło danych dot. wynagrodzeń: strony www i cenniki różnych biur tłumaczeń

Przykład 3
11,56 zł za godzinę – świadczenie wolontariusza niewymagające specjalnych kwalifikacji (np. pomoc biurowa, kserowanie dokumentów, pakowanie).
Najniższe krajowe wynagrodzenie: 1850,00 zł.
1850,00 zł : 160 godz. pracy w miesiącu = 11,56 zł za godzinę pracy
Źródło danych dotyczących wynagrodzeń: Główny Urząd Statystyczny

Na wypadek kontroli projektu warto dysponować niezbędnymi dokumentami umożliwiającymi udowodnienie stawki godzinowej i wykonanie świadczenia przez ochotnika. Są to:
→  porozumienie z wolontariuszem,
→  karta czasu pracy,
→  niezależne źródło potwierdzające wartość godziny pracy (np. wydruk ze strony internetowej z kalkulacją cen rynkowych) oraz ewentualnie: oświadczenie wolontariusza o liczbie i wartości przepracowanych godzin na rzecz projektu, próbki pracy wolontariusza (np. przepisane teksty), fotografie.
Wkład własny w postaci nieodpłatnego świadczenia pracy przez wolontariusza nie jest wykazywany w księgach finansowych. Ten koszt rozliczany jest tylko w raporcie finansowym przedstawianym Instytucji z która zawarto umowę o dofinansowanie projektu. Organizacja przechowuje dokumentację pracy wolontariusza tak długo, jak dokumentację finansową.
Źródło: http://wolontariat.org.pl 

 

Pomóż nam poprawić serwis




Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś