Nowe funkcjonalności w Lokalnym Systemie Informatycznym 2014 dla beneficjentów EFS
Zaktualizowaliśmy Lokalny System Informatyczny (LSI 2014) o nowe rozwiązania, które ułatwią pracę i sprawne rozliczanie projektów w systemie.
I. Aktualizacja danych
Po wejściu do sekcji Ankiety trwałości pojawi się komunikat o treści:
Dane kontaktowe proszę na bieżąco aktualizować w systemie LSI2014 w zakładce Kontakty w ramach projektu. Dostęp do kontaktów możliwy jest z poziomu listy projektów, za pomocą przycisku telefonu.
Komunikat ten jest widoczny zarówno w aplikacji, jak i na wydruku PDF w części V. Archiwizacja.
Wizualizacja:
Obraz 1. Komunikat po wejściu do sekcji Ankiety trwałości.
Obraz 2. Komunikat umieszczony w części V. Archiwizacja.
W kontekście uzupełnianych danych – w części Informacje ogólne wprowadziliśmy zapis o treści:
Status Beneficjenta ustala się zgodnie z Załącznikiem I do Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. U. UE. L. z 2014r. Nr187, str. 1 z późn. zm.).
Za przedsiębiorstwo uważa się każdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą bez względu na jego formę prawną. Zalicza się tu w szczególności osoby prowadzące działalność na własny rachunek oraz firmy rodzinne zajmujące się rzemiosłem lub inną działalnością, a także spółki lub stowarzyszenia prowadzące regularną działalność gospodarczą. Okres trwałości projektu powinien być każdorazowo ustalany wyłącznie w oparciu o status Beneficjenta, bez uwzględniania partnera/ów projektu.
Wizualizacja:
Obraz 3. Nowy komunikat w części Informacje ogólne.
II. Trwałość projektu i rezultatów
W części I. Trwałość projektu dodaliśmy nowe pytanie:
6. Czy od zakończenia realizacji projektu zaszły zmiany w formie prawnej/strukturze własności Beneficjenta?
W przypadku wyboru odpowiedzi Tak pojawi się pole tekstowe, które należy uzupełnić zgodnie z opisem:
Jeżeli tak, to proszę wskazać scharakteryzować jakich zmian dokonano oraz dołączyć dokumentację potwierdzającą zaistniałe zmiany.
Jeżeli nie zostanie zaznaczona żadna odpowiedź na to pytanie, to w części Podsumowanie pojawi się komunikat blokujący możliwość złożenia ankiety o treści:
I. Trwałość projektu
• Błąd: Punkt I.6 - należy zaznaczyć odpowiedź
Nowe pytanie i ewentualna odpowiedź będą widoczne na wydruku PDF.
Wizualizacja:
Obraz 4. Nowe pytanie w części I. Trwałość projektu.
Obraz 5. Komunikat blokujący złożenie ankiety w przypadku braku odpowiedzi na pytanie 6.
W części II. Trwałość rezultatów zmieniliśmy słowo „zapisami” na „postanowieniami” w treści pytania, które obecnie brzmi:
1. Czy zgodnie z postanowieniami umowy o dofinansowanie projektu Beneficjent zachowuje trwałość rezultatów projektu zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie?
Dodaliśmy również dwie nowe możliwości odpowiedzi na to pytanie. Oprócz dotychczasowych „Tak”, „Nie” i „Częściowo”, możesz teraz odpowiedzieć również: „Zakończono” i „Nie dotyczy”.
Wizualizacja:
Obraz 6. Zmienione pytanie w sekcji II. Trwałość rezultatów oraz nowe opcje odpowiedzi.
Ze względu na potrzebę monitoringu wsparcia udzielanego uchodźcom z Ukrainy rozbudowaliśmy formularz wniosku o płatność (WNP).
I. Pomoc dla UA – koszty
W części Koszty limitowane dodaliśmy nowy koszt – Pomoc dla UA – w sekcjach:
- B.1. Wydatki rzeczywiście poniesione,
- B.2. Stawki jednostkowe w ramach wydatków rzeczywiście poniesionych.
Wydatki (lub stawki jednostkowe) poniesione w ramach zadania oznaczonego we wniosku o dofinansowanie (WND) jako Pomoc dla UA, są automatycznie oznaczane w WNP jako koszty limitowane w ramach Pomocy dla UA – bez możliwości zmiany.
Wizualizacja:
Obraz 7. Koszt limitowany Pomoc dla UA – oznaczony i bez możliwości zmiany.
Jeżeli zadanie w WND nie zostało oznaczone jako Pomoc dla UA, to nie ma możliwości oznaczenia w WNP wydatku (lub stawki jednostkowej) w ramach tego zadania.
Wizualizacja:
Obraz 8. Koszt limitowany Pomoc dla UA – nieoznaczony i bez możliwości zmiany.
Dodaliśmy kolumnę podsumowującą wszystkie wydatki oznaczone w zadaniu i projekcie jako Pomoc dla UA w sekcjach:
- B.1. Wydatki rzeczywiście poniesione,
- B.2. Stawki jednostkowe w ramach wydatków rzeczywiście poniesionych,
w częściach:
- Suma dla zadania,
- Suma dla wszystkich zadań.
Wizualizacja:
Obraz 9. Podsumowanie kosztów oznaczonych w zadaniu i w projekcie jako wydatek limitowany Pomoc dla UA.
Jeżeli projekt jest realizowany w ramach naboru dedykowanego pomocy dla Ukrainy, to w sekcji B.3.2. Stawka ryczałtowa widoczne jest automatycznie zaznaczone pole Pomoc dla UA.
Wizualizacja:
Obraz 10. Automatycznie oznaczone pole Pomoc dla UA w sekcji B.3.2. Stawka ryczałtowa.
Jeżeli projekt jest realizowany w ramach naboru, który nie jest dedykowany pomocy dla Ukrainy, to w sekcji B.3.2. Stawka ryczałtowa pole Pomoc dla UA nie jest widoczne.
W sekcji D.4. Postęp finansowy dodaliśmy wiersz 2.11 podsumowujący automatycznie całość wydatków oznaczonych jako Pomoc dla UA w częściach:
- B.1. Wydatki rzeczywiście poniesione,
- B.2. Stawki jednostkowe,
- B.3. Wydatki rozliczane ryczałtowo.
Wizualizacja:
Obraz 11. Podsumowanie w tabeli D.4 Postęp finansowy wszystkich wydatków oznaczonych w projekcie jako Pomoc dla UA.
Wszystkie opisane zmiany mają swoje odzwierciedlenie w wydruku PDF.
II. Pomoc dla UA – wskaźniki
Dodaliśmy dwa wskaźniki zapewniające możliwość monitorowania danych:
- Liczba osób, którym udzielono ochrony czasowej w związku z wojną w Ukrainie, objętych wsparciem w programie,
- Wartość wydatków kwalifikowalnych przeznaczonych na działania mające na celu łagodzenie kryzysu wywołanego wojną w Ukrainie.
Widoczne są w sekcji F.1. Wskaźniki produktu i inne wskaźniki rzeczowe stosowane w celu monitorowania postępów, jeżeli zostaną wybrane w WND.
Aby zachować spójność wskaźnika monitorującego wartość wydatków z danymi finansowymi projektu, wprowadziliśmy dwie walidacje:
1) walidacja sprawdzająca poprawność danych w okresie sprawozdawczym – wartość w:
- sekcji D.4. Postęp finansowy,
- wierszu 2.11 Pomoc dla UA,
- kolumnie Kwota wydatków kwalifikowalnych objętych bieżącym wnioskiem
musi być równa kwocie w:
- sekcji F.1. Wskaźniki produktu i inne wskaźniki rzeczowe stosowane w celu monitorowania postępów,
- kolumnie Wartość osiągnięta w okresie sprawozdawczym.
Wizualizacja:
Obraz 12. Kwoty w sekcjach D.4 i F.1, które muszą być takie same dla bieżącego WNP, aby była możliwość jego złożenia.
Jeżeli wartości są niezgodne, to w sekcji Podsumowanie widoczny będzie komunikat blokujący możliwość złożenia WNP o treści:
Błąd: Wartość w Sekcji D.4. Postęp finansowy podsekcja - w tym kategorie podlegające limitom w wierszu „Pomoc dla UA”, w kolumnie „Kwota wydatków kwalifikowalnych objętych bieżącym wnioskiem” winna być równa wartości w Sekcji „F.1. Wskaźniki produktu i inne wskaźniki rzeczowe stosowane w celu monitorowania postępów” dla wskaźnika „Wartość wydatków kwalifikowalnych przeznaczonych na działania mające na celu łagodzenie kryzysu wywołanego wojną w Ukrainie” w wierszu „Ogółem” w kolumnie „Wartość osiągnięta w okresie sprawozdawczym”
2) walidacja sprawdzająca poprawność wprowadzonej wartości od początku trwania projektu – suma wartości w:
- sekcji D.4. Postęp finansowy,
- wierszu 2.11 Pomoc dla UA,
- kolumnach Kwota wydatków kwalifikowalnych od początku realizacji (bez bieżącego wniosku o płatność) oraz Kwota wydatków kwalifikowalnych objętych bieżącym wnioskiem
musi być równa kwocie w:
- sekcji F.1. Wskaźniki produktu i inne wskaźniki rzeczowe stosowane w celu monitorowania postępów,
- kolumnie Wartość osiągnięta od początku realizacji projektu.
Wizualizacja:
Obraz 13. Kwoty w sekcjach D.4 i F.1, które muszą być takie same dla bieżącego WNP, aby była możliwość jego złożenia.
Jeżeli wartości są niezgodne, to w sekcji Podsumowanie widoczny będzie komunikat blokujący możliwość złożenia WNP o treści:
Błąd: Suma wartości w Sekcji D.4. Postęp finansowy podsekcja - w tym kategorie podlegające limitom w wierszu „Pomoc dla UA”, w kolumnach „Kwota wydatków kwalifikowalnych od początku realizacji (bez bieżącego wniosku o płatność)” oraz „Kwota wydatków kwalifikowalnych objętych bieżącym wnioskiem” winna być równa wartości w Sekcji „F.1. Wskaźniki produktu i inne wskaźniki rzeczowe stosowane w celu monitorowania postępów” dla wskaźnika „Wartość wydatków kwalifikowalnych przeznaczonych na działania mające na celu łagodzenie kryzysu wywołanego wojną w Ukrainie” w wierszu „Ogółem” w kolumnie „Wartość osiągnięta od początku realizacji projektu”
Wizualizacja:
Obraz 14. Komunikaty blokujące możliwość złożenia WNP w przypadku wprowadzenia błędnych wartości wskaźnika.
Ograniczyliśmy listę słownikową Forma zaangażowania w module Personel projektu (sekcja Personel projektu [stanowiska]). Usunęliśmy formy zatrudnienia wynikające z zawarcia umów cywilnoprawnych, tj.: „Umowa o dzieło" oraz "Umowa zlecenie".
Obecnie w rozwijanej liście Forma zaangażowania dostępne są następujące pozycje:
- Inna forma zaangażowania,
- Kontrakt,
- Oddelegowanie,
- Samozatrudnienie,
- Stosunek pracy,
- Stosunek pracy – dodatek.
Jeżeli w sekcji Personel projektu [stanowiska] wprowadzona była forma zaangażowania personelu, która została usunięta, to można zaktualizować dane. Nie jest to jednak konieczne.
W przypadku zmiany formy zatrudnienia pod polem Forma zaangażowania pojawi się komunikat informujący:
W ramach modułu "Baza personelu" nie ma konieczności wprowadzenia danych dotyczących form zaangażowania "Umowa o dzieło" oraz "Umowa zlecenie".
Wizualizacja:
Obraz 15. Wygląd sekcji Personel projektu [stanowiska] w sytuacji, gdy lista „Forma zaangażowania” została uzupełniona przed wdrożeniem ograniczenia danych w zakresie umów cywilnoprawnych.W wydruku PDF dodaliśmy w sekcji B.3.1. Kwota ryczałtowa pole: Rozliczony w poprzednim WNP.
Jeżeli zadanie było rozliczone w poprzednich WNP, to pole przybiera wartość TAK. Jeżeli nie było dotychczas rozliczone lub jest rozliczane w bieżącym WNP, to przybiera wartość NIE.
Wizualizacja:
Obraz 16. Wydruk PDF obrazujący pole „Rozliczony w poprzednim WNP” w sytuacji, gdy zadanie było rozliczone oraz gdy nie było rozliczone w poprzednim WNP.
Zmodyfikowaliśmy kalkulator źródeł finansowania, dodając wiersz Dofinansowanie jako sumy oznaczonych „*” wierszy:
* Wkład UE / Środki wspólnotowe / Środki unijne
oraz
* Dysponenci budżetu państwa.
Poprawiliśmy również czytelność kalkulatora poprzez pogrubienie wiersza Wkład własny.
Wizualizacja:
Obraz 17. Widok kalkulatora źródeł finansowania z oznaczonymi zmianami w dotychczasowych wierszach i z dodanym wierszem podsumowującym Dofinansowanie.
W module PEFS wprowadziliśmy komunikat, który jest widoczny tylko, gdy osoba weryfikująca WNP wprowadziła zmiany danych osób lub/i instytucji objętych wsparciem w projekcie.
Komunikat widoczny jest w górnej części modułu i przypomina o konieczności wykonania analogicznej zmiany przez beneficjenta.
Treść komunikatu:
Z przyczyn merytorycznych, osoba weryfikująca wniosek o płatność dokonała zmian w zakresie danych wykazanych w PEFS po stronie Instytucji. Konieczna jest modyfikacja danych dotyczących Uczestników projektu i/lub Instytucji, zgodnie z otrzymanym pismem informującym o ostatnim zatwierdzeniu wniosku o płatność.
Wizualizacja:
Obraz 18. Komunikat widoczny w module PEFS.