Nowe funkcjonalności w Lokalnym Systemie Informatycznym 2014
Zaktualizowaliśmy Lokalny System Informatyczny (LSI 2014) o nowe rozwiązania, które ułatwią pracę i sprawne rozliczanie projektów w systemie.
1. Nowe oświadczenie dotyczące podwójnego finansowania wydatków we wniosku o płatność (WNP)
Jeśli we wniosku o płatność w sekcji B.1. Wydatki rzeczywiście poniesione beneficjent wykaże co najmniej jeden wydatek, to w sekcji H. Oświadczenia beneficjenta pojawi się nowa podsekcja wraz z oświadczeniem oraz polem na wyjaśnienia, które należy złożyć w przypadku braku akceptacji oświadczenia.
Oświadczenie w brzmieniu:
„Oświadczam, iż żaden element projektu dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, ujęty jako wydatek kwalifikowalny we wniosku o płatność, nie był/nie jest/nie będzie przedłożony do rozliczenia, poświadczenia, refundacji w ramach innego instrumentu pomocowego finansowanego ze środków publicznych.”
poprzedzone jest szczegółową informacją w zakresie przesłanek merytorycznych:
„W związku z możliwym rozliczeniem w ramach wniosku o płatność wynagrodzeń w okresie występowania epidemii oraz możliwości skorzystania przez Beneficjentów z dodatkowych świadczeń przekazanych przez ministra właściwego do spraw Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz ds. Funduszy i Polityki Regionalnej (np. pobieranie dodatkowego zasiłku opiekuńczego, dopłaty wskazanych w tzw. Tarczy Antykryzysowej) przypominamy, iż należy mieć na uwadze zapisy Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 z dnia 22 sierpnia 2019 r. odnośnie podwójnego finansowania (rozdział 6.7). Z zapisów tych wynika, iż „całkowite lub częściowe, więcej niż jednokrotne poświadczenie, zrefundowanie lub rozliczenie tego samego wydatku w ramach dofinansowania lub wkładu własnego tego samego lub różnych projektów współfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych lub FS lub/oraz dotacji z krajowych środków publicznych” stanowi podwójne finansowanie. Jeśli zachodzić będzie podwójne finansowanie, takie wydatki będą niekwalifikowalne.
We wniosku o płatność należy wykazywać zatem tylko wydatki dotyczące wynagrodzenia pracownika, jak i koszt, który ponosi pracodawca. Nie należy wykazywać dopłat przekazanych przez ministra właściwego do spraw Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz ds. Funduszy i Polityki Regionalnej.”
Beneficjent jest zobowiązany do:
- akceptacji oświadczenia
lub - uzupełnienia pola: „Wyjaśnienia dotyczące wydatków kwalifikowalnych we wniosku o płatność w zakresie przedłożenia do rozliczenia, poświadczenia, refundacji w ramach innego instrumentu pomocowego finansowanego ze środków publicznych.” wpisem mającym co najmniej 100 znaków.
Brak akceptacji oświadczenia poprzez zaznaczenie właściwego pola (checkbox) lub brak wyjaśnień spowoduje, że w sekcji Podsumowanie pojawi się blokujący komunikat walidacyjny:
„W przypadku braku akceptacji oświadczenia w zakresie podwójnego finansowania wydatków konieczne jest przedstawienie właściwych wyjaśnień (minimum 100 znaków).”
Po akceptacji oświadczenia znajdzie się ono w dokumencie PDF, a w przypadku złożenia wyjaśnień w PDF pojawi się wyłącznie treść wprowadzona przez beneficjenta.
Wizualizacja:
Obraz 1. Widok sekcji B.1. Wydatki rzeczywiście poniesione w przypadku uzupełnienia informacji o wydatku.
Obraz 2. Nowa podsekcja z oświadczeniem w zakresie podwójnego finansowania w sekcji H. Oświadczenia Beneficjenta.
Obraz 3. Nowa walidacja dotycząca podwójnego finansowania wydatków w sekcji H. Oświadczenia Beneficjenta.
2. Wniosek o dofinansowanie – możliwość oznaczania kosztów pośrednich jako koszty limitowane COVID-19
We wniosku o dofinansowanie (WND) zostało dodane nowe pole, które dotyczy wyłącznie wykorzystania przez beneficjentów funduszy europejskich w walce z COVID-19 oraz łagodzeniem negatywnego wpływu epidemii na gospodarkę.
W sekcji C.2. ZAKRES FINANSOWY wprowadzono możliwość oznaczania kosztów pośrednich jako kategorii podlegających limitom COVID-19 poprzez oznaczenie właściwego pola (checkbox). Opcja pojawia się dla wszystkich naborów, niemniej oznaczenie jest obligatoryjne wyłącznie dla beneficjentów naborów ogłoszonych w trybie nadzwyczajnym.
Oznaczenie lub nieoznaczenie tego pola będzie miało wpływ na właściwą prezentację informacji w pliku PDF wniosku o dofinansowanie.
Wizualizacja:
Obraz 4. Możliwość oznaczenia kosztów pośrednich jako kategorii podlegających limitom COVID-19 we wniosku o dofinansowanie.
Obraz 5. Prezentacja danych w zakresie COVID-19 w ramach kosztów pośrednich w pliku PDF wniosku o dofinansowanie w zależności od wyboru dokonanego w aplikacji.
3. Wniosek o płatność – automatyczne oznaczanie kosztów pośrednich jako koszty limitowane COVID-19
We wniosku o płatność (WNP) zostało dodane nowe pole (zgodnie ze zmianą we wniosku o dofinansowanie opisaną w punkcie 2.), które dotyczy wyłącznie wykorzystania przez beneficjentów funduszy europejskich w walce z COVID-19 oraz łagodzeniem negatywnego wpływu epidemii na gospodarkę.
W sekcji B.3.2. Stawka ryczałtowe wprowadzono automatyczne oznaczanie kosztów pośrednich jako kategorii podlegających limitom COVID-19, jeśli wydatek oznaczony jest jako limitowany COVID-19 we wniosku o dofinansowanie.
Oznaczenie lub nieoznaczenie tego pola będzie miało wpływ na właściwą prezentację informacji w pliku PDF wniosku o dofinansowanie.
Wizualizacja:
Obraz 6. Automatyczne oznaczenie kosztów pośrednich jako kategorii podlegających limitom COVID-19 we wniosku o płatność ze względu na zaznaczenie tej opcji we wniosku o dofinansowanie.
Obraz 7. Prezentacja danych w zakresie COVID-19 w ramach kosztów pośrednich w pliku PDF wniosku o płatność w zależności od wyboru dokonanego w aplikacji.
4. Nowa walidacja blokująca możliwość uzupełnienia WND rozliczanego stawkami jednostkowymi bez wyboru stawek
Jeżeli podczas uzupełniania WND beneficjent:
- w sekcji C.2. ZAKRES FINANSOWY wybrał "Stawki jednostkowe" - "Tak",
a jednocześnie - w sekcji C.2.2 Wydatki rozliczane ryczałtem - stawki jednostkowe nie wprowadził żadnej stawki jednostkowej,
to w części Podsumowanie pojawi się komunikat blokujący możliwość złożenia wniosku o dofinansowanie.
Treść komunikatu:
Błąd: W sekcji C.2. ZAKRES FINANSOWY oznaczono: "Stawki jednostkowe" - "Tak" - niemniej nie wybrano w sekcji C.2.2 Wydatki rozliczane ryczałtem - stawki jednostkowe żadnej stawki jednostkowej. Zachodzi konieczność wyboru stawki jednostkowej (zgodnie z regulaminem naboru) lub zmianę oznaczenia na "Nie".
Wizualizacja:
Obraz 8. Sytuacja, gdy w sekcji C.2. ZAKRES FINANSOWY wybrano „Stawki jednostkowe – Tak”, a w sekcji C.2.2 Wydatki rozliczane ryczałtem - stawki jednostkowe nie dodano ani jednej pozycji.
Obraz 9. Komunikat blokujący możliwość złożenia wniosku o dofinansowanie w opisywanym przypadku.
5. Zmiana nazwy pola w części “Uprawnienia do projektów” w module „Zarządzaj użytkownikami przypisanymi do profilu”
W sekcji „Uprawnienia do projektów”, aby uniknąć błędnej interpretacji nadawanych uprawnień, zmieniono nazwę pola „Kontrole Załączniki” na „Kontrole i załączniki do kontroli”.
Obraz 10. Aktualna nazwa pola uprawnień w sekcji “Uprawnienia do projektów”.
6. Aktualizacja wniosku o płatność do najnowszej wersji wniosku o dofinansowanie - wprowadzenie alertu ostrzegawczego
Dodano komunikat ostrzegający przed utratą danych podczas aktualizacji WNP do najnowszej wersji WND. W przypadku możliwości aktualizacji wniosku o płatność pojawi się komunikat zawierający zasady i zagrożenia takiej czynności:
Istnieje nowa wersja Wniosku o dofinansowanie powiązana z najnowszym aneksem.
Czy chcesz do niej zaktualizować?
UWAGA! Będzie się to wiązało z możliwością utraty wprowadzonych danych i załadowaniem nowych danych z WND o numerze WND-RPSL.11.01.01-24-0068/17-004
• Dodanie, usunięcie lub zmiana nazwy zadania spowoduje utratę danych związanych z zadaniami (np. B.1. Wydatki rzeczywiście poniesione)
• Usunięcie kosztu lub zmiana sygnatury kosztu z zadania spowoduje utratę powiązań z tym kosztem w WNP (np. pozycje w dokumentach B.1. Wydatki rzeczywiście poniesione)
• Dodanie, usunięcie lub edycja danych partnera spowoduje utratę danych wskaźników oraz utratę powiązań z partnerami w WNP (np. A.5. Miejsce przechowywania dokumentacji związanej z realizacją projektu)
• Usunięcie kryterium spowoduje utratę tego kryterium w WNP
Jeżeli wybierzemy opcję “Aktualizuj teraz do nowej wersji” pojawi się dodatkowe okno z komunikatem ostrzegawczym:
Uruchomiony mechanizm może we wskazanych przypadkach doprowadzić do nieodwracalnej utraty danych (m.in. w zakresie sekcji B.1. Wydatki rzeczywiście poniesione).
Czy na pewno chcesz dokonać aktualizacji danych w dokumencie?
Tak, mam świadomość zagrożenia utraty danych, aktualizuje dokument - po wyborze tej opcji aktualizacja przebiega zgodnie z założeniami - proszę wybrać klawisz „OK”
Nie, chce ponownie zapoznać się z zasadami aktualizacji dokumentu i zagrożeniami - proszę wybrać klawisz „Anuluj”
Wybranie opcji „OK” spowoduje aktualizację WNP. Wybór opcji „Anuluj” daje możliwość ponownego zapoznania się z zasadami i zagrożeniami w poprzedzającym komunikacie.
Wizualizacja:
Obraz 11. Widok informacji z zasadami i zagrożeniami w przypadku aktualizacji WNP do nowej wersji WND.
Obraz 12. Dodatkowe okno modalne wraz z operacją akceptacji bądź anulowania procesu aktualizacji.
7. Zmiana w plikach XLSX wykorzystywanych do aktualizacji WNP we wniosku o płatność
Do pliku z wydatkami WNP generowanego funkcją Import i Eksport XLSX została dodana stosowna kolumna z wydatkiem limitowanym COVID-19, celem zapewnienia kompleksowej możliwości uzupełnienia tej części dokumentu WNP za pomocą przedmiotowego mechanizmu.
Wizualizacja:
Obraz 13. Funkcja Import i Eksport XLSX.
Obraz 14. Nowa kategoria limitowana w pliku xlsx.
8. Zwiększenie liczby znaków w polu "Numer umowy/kontraktu" w module „Rejestr kontraktów / umów / dokumentów księgowych”
Do 250 zwiększona została liczba znaków możliwych do wprowadzenia w polu Numer umowy / kontraktu w Rejestrze kontraktów / umów / dokumentów księgowych.
Wizualizacja:
Obraz 15. Pole Numer umowy/kontraktu z licznikiem pokazującym liczbę znaków, jaką można wprowadzić.
9. Usunięcie możliwości udzielenia błędnej odpowiedzi na pytanie dotyczące ryzyka nieosiągnięcia wskaźników w przypadku braku wskaźników
Jeżeli w WNP projektu nie ma wskaźników w sekcji:
- F.1. Wskaźniki produktu i inne wskaźniki rzeczowe stosowane w celu monitorowania postępów
lub - F.2. Wskaźniki rezultatu
nie będzie możliwości odpowiedzi na pytanie “Czy istnieje ryzyko nieosiągnięcia założonych wskaźników? TAK/NIE”, a w wygenerowanym PDF pojawi się odpowiedź „NIE DOTYCZY”.
Obraz 16. Brak możliwości wyboru odpowiedzi na pytanie “Czy istnieje ryzyko nieosiągnięcia założonych wskaźników? TAK/NIE” w przypadku braku wskaźników w sekcji F.2. Wskaźniki rezultatu.
Obraz 17. Widok sekcji F.2. Wskaźniki rezultatu w wygenerowanym pliku PDF w przypadku braku wskaźników.