Kompetencje Rzecznika Funduszy Europejskich
Od 1 grudnia 2017 r. w strukturze organizacyjnej Departamentu Rozwoju Regionalnego ustanowiono stanowisko Rzecznika Funduszy Europejskich (RFE) – zgodnie z nowelizacją ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020.
Co należy do zadań Rzecznika
- przyjmuje i rozpatruje zgłoszenia dotyczące utrudnień w staraniach o dofinansowanie lub podczas realizacji projektu oraz propozycje usprawnień realizacji Programu;
- analizuje zgłoszenie i udziela wyjaśnień, a także podejmuje się mediacji z instytucjami zaangażowanymi we wdrażanie Programu;
- na podstawie analizowanych przypadków dokonuje okresowych przeglądów procedur, które obowiązują w ramach RPO WSL i formułuje propozycje usprawnień, które w konsekwencji mają służyć sprawnej realizacji Programu.
Co nie należy do zadań Rzecznika
- prowadzenie postępowań administracyjnych, prokuratorskich i sądowych;
- prowadzenie postępowań toczących się przed organami administracji publicznej na podstawie stosownych przepisów prawa np. postępowania odwoławczego;
- rozpatrywanie wniosków o udzielenie informacji publicznej;
- udzielanie porad nt. możliwości uzyskania dofinansowania projektów.
Czego może dotyczyć zgłoszenie
Katalog zadań RFE ma charakter otwarty. RFE ma obowiązek rozpatrzenia każdej sprawy do niego kierowanej, która dotyczy RPO WSL i ma charakter skargi lub wniosku. Wobec tego zgłoszenia mogą dotyczyć m.in.:
- przewlekłości i nieterminowości postępowań i procedur, niejasności, braku stosownych informacji, niewłaściwej organizacji procedur w Programie takich jak nabór projektów, ocena wniosków o płatność, kontrola itp., nadmiernych i nieuzasadnionych wymagań, niewłaściwej obsługi, utrudnień związanych z korzystaniem z Funduszy Europejskich (zgłoszenia o charakterze skarg);
- postulatów zmian i usprawnień w realizacji Programu (zgłoszenia o charakterze postulatów).
Kto może przekazać zgłoszenie
Każdy zainteresowany, przede wszystkim wnioskodawca lub beneficjent, a także inny podmiot zainteresowany wdrażaniem funduszy unijnych.
Co powinno zawierać zgłoszenie
Wszelkie niezbędne informacje, które umożliwią sprawne działanie Rzecznika, w tym:
- imię i nazwisko zgłaszającego (lub nazwę podmiotu),
- adres korespondencyjny,
- telefon kontaktowy,
- opis sprawy (m.in. wskazanie projektu lub obszaru RPO WSL, którego dotyczy zgłoszenie), ewentualnie wraz z dokumentami dotyczącymi przedmiotu zgłoszenia.
Jaki jest tryb postępowania
Do rozpatrywania zgłoszeń Rzecznik stosuje odpowiednie przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2017 r. poz. 1257). Wszelkich wyjaśnień i odpowiedzi dla podmiotów przekazujących zgłoszenia Rzecznik udziela niezwłocznie. Jeżeli z uwagi na złożoność sprawy konieczne jest przeprowadzenie dodatkowego postępowania wyjaśniającego, Rzecznik niezwłocznie informuje Stronę o szacowanym terminie rozpatrzenia zgłoszenia. W toku analizy zgłoszeń Rzecznik ocenia również pilność spraw, nadając priorytet tym, co do których w określonym czasie istnieje realna szansa na poprawę sytuacji interesariusza.
Z kim się skontaktować
Rzecznik Funduszy Europejskich
Patryk Żmija
tel. +48 32 77 99 153, +48 797 145 364
e-mail: rzecznikfunduszy@slaskie.pl patryk.zmija@slaskie.pl
adres korespondencyjny:
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
ul. Ligonia 46
40-032 Katowice
z dopiskiem: Rzecznik Funduszy Europejskich
kontakt bezpośredni w siedzibie:
Katowice, ul. Plebiscytowa 36, I piętro, pok. 1.03
Od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00–15:00
(preferowane wcześniejsze umówienie spotkania)
kontakt przez formularz on-line na stronie: |