Przejdź do treści głównej
PRZEJDŹ NA NOWĄ STRONĘ
FUNDUSZE EUROPEJSKIE DLA ŚLĄSKIEGO
2021-2027

Europejki i Europejczycy rozmawiają


2018-10-26 16:21

Inteligentni, zdolni i pełni pasji młodzi ludzie przybyli 26 października do Sali Sejmu Śląskiego w Katowicach, by wziąć udział w niecodziennym wydarzeniu ­­– debacie o tym jak fundusze europejskie wpływają na nasze życie i otaczającą nas rzeczywistość.

Do udziału w dyskusji zgłosili się uczniowie 4 szkół średnich z województwa śląskiego:

  • Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących nr 3 z Katowice
  • VI Liceum Ogólnokształcące im. Janusz Korczaka z Sosnowca
  • IV Liceum Ogólnokształcące im. Gen S. Maczka z Katowic
  • Zespół Szkół Ogólnokształcąco-Technicznych w Lublińcu.

Każdą ze szkół reprezentował czteroosobowy zespół, którego zadaniem było obronienie lub zanegowanie postawionej przed nim tezy.

Sala Sejmu Śląskiego ­­– widok z balkonu.

Spotkanie w Sali Sejmu Śląskiego zainaugurowało przemówienie posła do Parlamentu Europejskiego Jana Olbrychta, który mówił o konfliktach społecznych i wskazał debatę, jako jeden z najskuteczniejszych i, co najważniejsze, bezkrwawych sposobów rozwiązywania sporów. Następnie głos zabrał wicemarszałek Województwa Śląskiego Michał Gramatyka, wyrażając zadowolenie, że młodzież coraz chętniej partycypuje w dyskursie dotyczącym ważnych spraw publicznych. Natomiast przedstawiciel Komisji Europejskiej – Krzysztof Wójcik – podkreślał, jak ważny jest głos młodych ludzi w rozmowach na temat Unii – w końcu to oni będą stanowić o jej przyszłości.

Zdjęcie prezentuje podium Sali Sejmu Śląskiego, Jan Olbrycht stoi za mównicą, wygłaszając swoje przemówienie, za nim siedzą prowadzący debatę i członkowie jury m.in. z Michałem Gramatyką i Krzysztofem Wójcikiem w składzie.

Dokładnie o 10:30 rozpoczęła się pierwsza runda eliminacyjna. Naprzeciw siebie stanęli uczniowie i uczennice VI Liceum Ogólnokształcącego im. Janusza Korczaka z Sosnowca oraz Zespołu Szkół Ogólnokształcąco-Technicznych z Lublińca. Zespoły miały za zadanie zmierzyć się z tezą, że „Polska więcej straciła, niż zyskała na obecności w Unii Europejskiej”.

Widok na podium i mównicę ­­– jeden z uczniów wygłasza swoją mowę

Zaczęli uczniowie z Lublińca, którzy przyznali, że Polska niewątpliwie odniosła korzyści na przystąpieniu do Unii Europejskiej, ale nie może to przesłaniać minusów, tj. wzrost liczby ludności napływowej oraz rozrost biurokracji. Sosnowiczanie bronili europejskich wartości, otwartości granic i możliwości olbrzymiego rozwoju, jakie otrzymujemy zarówno dzięki unijnym dotacjom, jak i szeroko zakrojonej współpracy międzynarodowej.

W kolejnym starciu zmierzyli się przedstawiciele dwóch katowickich szkół – IV LO im. Gen. S. Maczka broniło tezy, że „Otwarcie unijnego rynku pracy dla Polek i Polaków tworzy korzystne perspektywy rozwoju”, natomiast ZSTiO nr 3 starało się ją zanegować. Strona broniąca tezy (propozycja) wskazywała, że otwarty rynek pracy daje Polakom szerokie możliwości podjęcia zatrudnienia za granicą, częstokroć za dużo wyższą stawkę niż ta, którą za tę samą pracę mogliby otrzymać w Polsce. Ich przeciwnicy (opozycja) zauważali, że równie często wiąże się to z koniecznością pracy w gorszych warunkach, na stanowiskach poniżej kwalifikacji polskich emigrantów, ale za lepszą kwotę niż mogliby uzyskać w Polsce na wyższym stanowisku.

Po zakończeniu tej części dyskusji jury udało się na obrady. W ich wyniku wyłonili zwycięzców obu debat eliminacyjnych, a tym samym uczestników wielkiej debaty finałowej.

Widok na Salę Sejmu Śląskiego ­­– zdjęcie obejmuje podium i ławy sejmiku, w których zasiadają uczniowie i uczennice.

Do finału zakwalifikowali się przedstawiciele Zespołu Szkół Ogólnokształcąco-Technicznych z Lublińca oraz IV Liceum Ogólnokształcącego im. Gen. S. Maczka z Katowic. Katowiczanie w finale wystąpili jako propozycja tezy „Tworzenie tożsamości europejskiej nie jest sprzeczne ze wspieraniem tożsamości narodowej”, natomiast uczniowie z Lublińca wcielili się w rolę opozycji.

Propozycja wskazywała, że definicje tożsamości narodowej i europejskiej nie wykluczają się wzajemnie. Wręcz przeciwnie – współpraca ponadnarodowa wzbogaca kulturę i tradycję narodu. Opozycja zauważała natomiast, że trudno uwierzyć w budowanie wspólnej tożsamości przez państwa, które przez stulecia ze sobą rywalizowały, niejednokrotnie zwalczając siebie wzajemnie. Uczniowie zauważali, że nawet obecnie ­Unia Europejska nie jest jednością, wskazując na istnienie tzw. „Unii dwóch prędkości”.

Sala Sejmu Śląskiego ­­– widok na podium, jedna z uczennic wygłasza przemowę.

Po długiej i emocjonującej wymianie argumentów, podczas której niejednokrotnie padały niewygodne i podchwytliwe pytania z obu stron, jury ponownie udało się do pokoju narad, by zadecydować o tym, która ze stron przemawiała w sposób bardziej trafny, merytoryczny i przekonujący. Ostatecznie sędziowie, w stosunku głosów 3 do 2, uznali, że zwyciężyła drużyna Zespołu Szkół Ogólnokształcąco-Technicznych z Lublińca. Uczestnicy turnieju zostali nagrodzeni dyplomami i atrakcyjnymi nagrodami rzeczowymi, przede wszystkim jednak była to dla nich dobra lekcja z zakresu retoryki, przemówień publicznych i celnej argumentacji.

Po kliknięciu na obrazku zostanie otwarte okno modalne z dużą wersją obrazka. Możliwe będzie przeglądanie galerii kolejnych obrazków.
Korzystanie z galerii za pomocą skrótów klawiszowych:
  • Escape: zamyka galerie.
  • Spacja: uruchamia/zatrzymuje automatyczny slaidshow (play/pause).
  • Lewa strzałka: poprzedni slaid.
  • Prawa strzałka: następny slaid.

Poleć innym:
Facebook G+ Twitter Pint.
Pomóż nam poprawić serwis




Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś