Działanie 11.4 Podnoszenie kwalifikacji zawodowych osób dorosłych
Konkursy nr RPSL.11.04.01-IP.02-24-068/19 i RPSL.11.04.03-IP.02-24-069/19
Pytanie 1. Czy pracownicy beneficjenta projektu mogą być uczestnikami szkoleń przez niego organizowanych w ramach działania 11.4.1 RPO WSL 2014-2020?
Odpowiedź, 22 maja 2019 r.
Wytyczne właściwe w zakresie kwalifikowania wydatków nie zakazują pracownikom beneficjenta uczestniczenia w projektach.
Ponadto, zgodnie z materiałem informacyjnym dotyczącym kwalifikowalności uczestników projektu Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na lata 2014-2020: Wsparciem bezpośrednim dla danego podmiotu nie jest przeszkolenie lub inna forma wsparcia jego pracownika w sytuacji, gdy nie wynika to z potrzeb tej instytucji (np. pracownik zgłasza się na szkolenie z własnej inicjatywy).
Nie istnieje żaden przepis, wytyczna lub interpretacja Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Śląskiego, z której wynika zasada inna niż powyższa.
W świetle powyższego pracownicy beneficjenta projektu mogą być uczestnikami tego projektu. Należy jednak pamiętać o następujących warunkach wynikających z regulaminu konkursu.
1) Grupą docelową projektu są osoby dorosłe pracujące, uczestniczące z własnej inicjatywy w szkoleniach i kursach, należące do grup defaworyzowanych, czyli wykazujących największą lukę kompetencyjną i posiadających największe potrzeby w dostępie do edukacji, w tym m. in.: osoby o niskich kwalifikacjach i osoby powyżej 50 roku życia.
2) Inicjatywa związana z uczestnictwem w szkoleniu każdorazowo musi być podjęta przez uczestnika projektu, a nie na skutek delegowania przez pracodawcę.
3) Celem szczegółowym do osiągnięcia poprzez realizację projektów dofinansowanych ze środków EFS w ramach Działania 11.4 jest uzyskiwanie kwalifikacji lub zdobywanie i poprawa kompetencji w zakresie umiejętności cyfrowych i języków obcych dorosłych mieszkańców województwa śląskiego, w szczególności osób starszych oraz osób o niskich kwalifikacjach, ze szczególnym uwzględnieniem osób zamieszkujących/pracujących na obszarach rewitalizowanych Subregionu Centralnego Województwa Śląskiego.
4) Dystrybucja środków oparta będzie na potrzebach osoby dorosłej (uczestniczącej w projekcie), które są centralnym przedmiotem działań edukacyjnych (tzw. podejście popytowe). Każdy uczestnik projektu powinien mieć zapewnioną możliwość dokonania samodzielnego wyboru formy wsparcia spośród wszystkich form wsparcia dopuszczalnych zapisami Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPO WSL 2014-2020 dla poddziałania 11.4.1 i powinna ona odpowiadać na jego indywidualne potrzeby.
5) Podczas planowania działań w projekcie należy skoncentrować się na niwelowaniu luki kompetencyjnej osób pracujących w najgorszej sytuacji na rynku pracy.
6) Rekrutacja do projektu winna zostać przeprowadzona w sposób czytelny, tak aby nie budziła żadnych wątpliwości w zakresie naboru pracowników beneficjenta do projektu. Jednocześnie nie powinno dojść do sytuacji, w której uczestnikami projektu będą wyłącznie lub w przeważającej części pracownicy jednego pracodawcy.
7) Wykluczeni z udziału w projekcie są pracownicy beneficjenta w jakikolwiek sposób powiązani z realizacją tego projektu (w szczególności jego personel).
8) Pomoc publiczna/pomoc de minimis:
a) zgodnie z regulaminem konkursu:
– w projekcie pomoc publiczna nie może wystąpić;
– wszelkie wydatki objęte pomocą publiczną na poziomie wniosku o dofinansowanie oraz na etapie realizacji projektu zostaną uznane za niekwalifikowane;
b) etap realizacji projektu:
– beneficjentem pomocy może być każdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą, bez względu na formę organizacyjno-prawną oraz sposób finansowania, który otrzymał tę pomoc, w szczególności również podmiot, który nie działa dla osiągnięcia zysku, np. organizacja pożytku publicznego;
– za działalność gospodarczą uznaje się oferowanie dóbr i usług na danym rynku, np. wynajem przez organizację pożytku publicznego innemu podmiotowi lokalu na prowadzenie punktu usługowego;
– o wystąpieniu pomocy publicznej decyduje nie tylko sam fakt przyznania środków podmiotowi mieszczącemu się w szerokiej definicji beneficjenta pomocy, ale sposób wykorzystania tych środków;
– decydującym o uznaniu dofinansowania za pomoc będzie fakt wykorzystania dofinansowania do celów uruchomienia bądź modernizacji działalności związanej ze sprzedażą dóbr i usług;
– jeżeli natomiast dofinansowanie będzie wykorzystane na działalność podmiotu nie związaną z jego działalnością komercyjną, wówczas nie będzie stanowić pomocy;
– jeżeli pracownicy beneficjenta, którzy zgłoszą się do udziału w projekcie, nie będą wykorzystywać nabytych w tym projekcie kwalifikacji lub kompetencji do prowadzenia działalności komercyjnej beneficjenta, przepisy dotyczące pomocy publicznej/ de minimis nie będą miały zastosowania;
c) test pomocy publicznej:
beneficjent musi przeprowadzić test pomocy publicznej, a więc odpowiedzieć na następujące pytania:
1) czy udział w projekcie oznacza przysporzenie korzyści działalności gospodarczej (pracodawcy uczestników)?
2) jeśli oznacza, czy to przysporzenie ma charakter selektywny?
3) jeśli oznacza, czy to przysporzenie narusza konkurencję lub powoduje ryzyko takiego naruszenia?
4) jeśli oznacza, czy to przysporzenie wpływa lub może wpływać na wymianę handlową pomiędzy państwami członkowskimi?
Na beneficjencie ciąży obowiązek uprawdopodobnienia, że tematyka szkoleń nie jest powiązana z branżą, w której pracodawca uczestników prowadzi działalność (np. przy pomocy wyciągu z właściwego rejestru).
Po dokonaniu powyższego wykluczenia można stwierdzić, że udział w projekcie nie oznacza przysporzenia korzyści jakiemukolwiek podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą, a tym samym zakwalifikować pracownika tego podmiotu do projektu.
Należy pamiętać, że każdy przypadek musi być rozpatrywany indywidualnie. W przypadku pomocy publicznej nie ma uniwersalnych zasad, które mają zastosowanie w każdym przypadku.
Opracowane przez Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach
Pytanie 2. Projektodawca zamierza objąć wsparciem minimum 50% Uczestników z obszaru rewitalizacji bądź jego otoczenia z gmin X i Y. Jeśli programy rewitalizacji tych gmin nie wykazują planowanych działań w zakresie nabywania, uzupełniania lub podwyższania umiejętności, kompetencji lub kwalifikacji w obszarze umiejętności ICT i znajomości języków obcych, to czy – w kontekście kryterium dodatkowego nr 7 w brzmieniu „Czy projekt wynika z aktualnego i pozytywnie zaopiniowanego przez IZ RPO programu rewitalizacji?” – projekt uzyska 4 punkty?
Odpowiedź, 30 maja 2019 r.
Zgodnie z dokumentem pn. Zasady wsparcia rewitalizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020:
Co do zasady projekty rewitalizacyjne realizowane są na obszarach wyznaczonych do rewitalizacji gdyż celem głównym takich projektów jest przede wszystkim bezpośrednie działanie na rzecz poprawy sytuacji społeczno- gospodarczej na danym obszarze oraz wsparcie jego mieszkańców. W wyjątkowych przypadkach możliwe jest, aby do objęcia wsparciem dopuszczone zostały także projekty planowane do realizacji/zlokalizowane poza obszarem wyznaczonym do rewitalizacji, w szczególności, w których działania będą prowadzone na styku obszaru wyznaczonego do rewitalizacji i obszaru zdegradowanego, jednak tylko i wyłącznie jeśli służą one realizacji celów wynikających z programu rewitalizacji. Dotyczy to zwłaszcza inicjatyw społecznych nakierowanych np. na aktywizację zawodową mieszkańców obszaru rewitalizacji, gdzie rozwiązania dedykowane ludności z obszaru rewitalizacji mogą być podejmowane poza tym obszarem. Takie przypadki wymagają szerszego uzasadnienia i wskazania siły powiązań i efektywności oddziaływania danego projektu rewitalizacyjnego na realizację celów określonych dla rewitalizacji.
Zgodnie z treścią odnośnego kryterium, w celu stwierdzenia, czy wnioskodawcy należy przyznać dodatkowe 4 punkty weryfikowany jest wyłącznie odsetek osób z grup, o których mowa w tym kryterium, w łącznej liczbie osób biorących udział w projekcie.
W świetle powyższego, jeżeli liczba osób z obszaru rewitalizacji lub osób z otoczenia obszaru rewitalizacji wynosi co najmniej 50% liczby wszystkich uczestników projektu oraz wnioskodawca uzasadnił objęcie wsparciem osób z otoczenia obszaru rewitalizacji (jeśli dotyczy), wówczas wniosek o dofinansowanie projektu uzyska 4 dodatkowe punkty.
Opracowane przez Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach
Pytanie 3. W projekcie, który obejmuje kwoty ryczałtowe konieczne jest zgodnie z kryterium nr 7 (str. 45 Regulaminu) przyporządkowanie wszystkich wskaźników do kwot ryczałtowych. Jak to się ma do wskaźników horyzontalnych (w sporządzanym wniosku wskaźniki mają wartość 0?")? Wskaźniki horyzontalne bowiem nie służą weryfikacji wydatków zadeklarowanych według uproszczonych metod rozliczania.
Odpowiedź, 6 czerwca 2019 r.
W przypadku projektów, w których wartość docelowa wskaźnika/ów horyzontalnych wynosi "0", powyższe wskaźniki nie powinny być rozpisywane w części C.2. Zakres finansowy, zakładka Wskaźniki dla kwot ryczałtowych.
Wyjątkiem od powyższej zasady jest sytuacja, gdy Wnioskodawca we wniosku o dofinansowanie w części E zobowiąże się do osiągnięcia wskaźnika/ów horyzontalnego/ych na określonym poziomie poprzez wskazanie dla niego/nich wartości docelowych (większych niż "0"), jakie planuje osiągnąć w wyniku realizacji projektu. W takiej sytuacji należałoby wskaźnik/wskaźniki horyzontalne, oprócz standardowego ich wskazywania w części E wniosku o dofinansowanie, uwzględnić także w sekcji C.2 Zakres finansowy, zakładka Wskaźniki dla kwot ryczałtowych.
Opracowane przez Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach
Pytanie 4. Kryterium dostępu zakłada, że grupą docelową mają być osoby w wieku 18 lat i więcej (...) jednak generator nie przewiduje takiego wskaźnika produktu, nie ma możliwości również aby dodać własny wskaźnik. W związku z tym, osoby 18-24 lata nie będą wykazane przy wskaźnikach. Czy wskaźniki zawężają grupę docelową do osób wyłącznie powyżej 25 roku życia?
Odpowiedź, 6 czerwca 2019 r.
Grupą docelową projektu są osoby dorosłe (a więc w wieku 18 lat i więcej) pracujące.
Natomiast wskaźniki dla tego konkursu dotyczą wyłącznie osób w wieku 25 lat i więcej.
W przypadku zakwalifikowania do projektu osoby w wieku 18-24 lata, taka osoba nie zostanie uwzględniona we wskaźnikach.
Opracowane przez Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach
Pytanie 5. Zgodnie z regulaminem konkursu: „Każdy projekt powinien obejmować co najmniej wszystkie kompetencje ramowe wskazane w ramach Standardu w obszarze Informacja, Komunikacja i Tworzenie treści, na dowolnym poziomie zaawansowania. Powyższy warunek nie ma zastosowania do kwalifikacji cyfrowych, a także do projektów z wykorzystaniem podejścia popytowego rozumianego jako dystrybucji środków opartych na możliwości dokonania samodzielnego wyboru formy wsparcia przez osobę dorosłą – uczestnika projektu. Nie wiąże się ono z realizacją projektu w oparciu o BUR”.
Czy z powyższych zapisów wynika, że gdy projekt ma charakter popytowy, to nie obowiązują zapisy załącznika nr 8 do regulaminu pn. Standard kompetencji cyfrowych?
Odpowiedź, 7 czerwca 2019 r.
Zgodnie ze słownikiem pojęć regulaminu: „Podejście popytowe nie jest tożsame z koniecznością realizacji projektów analogicznych, jak w Działaniu 8.2 (PI 8V-Podmiotowy System Finansowania), co oznacza, że projekty nie będą realizowane z zastosowaniem Bazy Usług Rozwojowych (…)”.
W świetle powyższego każdy projekt z Działania 11.4 musi obejmować co najmniej wszystkie kompetencje ramowe wskazane w ramach Standardu w obszarach pn. Informacja oraz pn. Komunikacja oraz pn. Tworzenie treści, na dowolnym poziomie zaawansowania.
Opracowane przez Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach
Pytanie 6. Jak zasada objęcia co najmniej wszystkimi kompetencjami ramowymi wskazanymi w ramach Standardu w obszarach Informacja, Komunikacja oraz Tworzenie treści ma się do kwalifikacji cyfrowych? Jeśli uczestnik chce nabyć kwalifikacje cyfrowe, czy oznacza to, że nie musi nabywać wiedzy z trzech powyższych obszarów kompetencji?
Odpowiedź, 11 czerwca 2019 r.
Jeżeli szkolenie komputerowe ma skończyć się nabyciem kompetencji, wówczas projekt musi obejmować co najmniej wszystkie kompetencje ramowe wskazane w ramach Standardu w trzech następujących obszarach:
– Informacja oraz
– Komunikacja oraz
– Tworzenie treści.
Jeżeli zaś szkolenie komputerowe ma skończyć się nabyciem kwalifikacji (a nie kompetencji), to zaplanowanie co najmniej wszystkich kompetencji ramowych wskazanych w ramach Standardu w trzech obszarach pn. Informacja, Komunikacja oraz Tworzenie treści jest niewystarczające. Wówczas konieczne jest spełnienie warunków określonych w załączniku nr 8 (do Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego …) pn. Podstawowe informacje dotyczące uzyskiwania kwalifikacji w ramach projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego, w szczególności warunku przeprowadzenia dwóch następujących procesów: walidacji oraz certyfikacji (ten drugi proces nie występuje w przypadku nabywania kompetencji).
O tym, czy szkolenie kończące się nabyciem kwalifikacji zawiera wiadomości z trzech obszarów: Informacja; Komunikacja; Tworzenie treści decyduje program tego szkolenia zgodny z założeniami danej instytucji szkolącej (walidacja) oraz program egzaminu zgodny z założeniami danej instytucji sprawdzającej efekt szkolenia (certyfikacja).
Opracowane przez Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach
Konkursy nr RPSL.11.04.03-IP.02-24-059/18, RPSL.11.04.01-IP.02-24-060/18, RPSL.11.04.02-IP.02-24-061/18, RPSL.11.04.02-IP.02-24-062/18 oraz RPSL.11.04.02-IP.02-24-063/18
Pytanie 1. Zgodnie z regulaminem konkursu „celem szczegółowym do osiągnięcia poprzez realizację projektów dofinansowanych ze środków EFS w ramach Działania 11.4, jest uzyskiwanie kwalifikacji lub zdobywanie i poprawa kompetencji w zakresie umiejętności cyfrowych i języków obcych dorosłych mieszkańców województwa śląskiego, w szczególności osób starszych oraz osób o niskich kwalifikacjach”. Kogo należy rozumieć przez osobę starszą: osobę po pięćdziesiątym rok życia czy osobę na emeryturze?
Odpowiedź z 29.10.2018 r.
Osobę starszą na potrzeby konkursu należy definiować jako osobę powyżej pięćdziesiątego roku życia.
Opracowane przez Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach
Pytanie 2. Jak należy rozumieć pojęcie luki kompetencyjnej?
Odpowiedź z 9.11.2018 r.
Regulaminy konkursu oraz Wytyczne w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata 2014-2020 nie zawierają definicji luki kompetencyjnej. Jej pomiar ma służyć wskazaniu osób wykazujących największe niedobory kompetencji w zakresie TIK i/lub języków obcych, a zatem osób o największych potrzebach szkoleniowych/rozwojowych – po to, by właśnie do tych osób można było skierować wsparcie. Zakres wsparcia w projekcie (w tym zakres tematyczny szkoleń) powinien być dostosowany do zdiagnozowanej luki kompetencyjnej, grupy docelowej, założeń projektu itp.
W związku z powyższym wnioskodawcy sami określają obszary i kompetencje (oraz poziomy znajomości), których będą dotyczyć szkolenia.
Zasady dotyczące realizacji wsparcia EFS na rzecz podnoszenia kompetencji osób dorosłych określone w tych Wytycznych nakładają na instytucje zarządzające obowiązek przeznaczenia środków EFS na wsparcie osób wykazujących największą lukę kompetencyjną w zakresie TIK i języków obcych oraz posiadających największe potrzeby w dostępie do edukacji, w tym m. in do osób o niskich kwalifikacjach i osób w wieku 50 lat i więcej. Powyższy katalog prezentuje przykładowe grupy, które mogą skorzystać ze wsparcia EFS.
Uszczegółowienie to zostało wprowadzone do Wytycznych w celu zapewnienia koncentracji wsparcia na grupach posiadających największe ograniczenia w dostępie do różnych form edukacyjnych. W tym kontekście wsparcie EFS powinno zostać skierowane do osób, które mają ograniczony dostęp do wysokiej jakości edukacji dającej możliwości wyrównania poziomów kwalifikacji w przedmiotowym zakresie, a posiadane przez nich kompetencje językowe bądź cyfrowe należy uznać za niewystarczające z punktu widzenia potrzeb rynku pracy.
Przykładowo, posiadanie wykształcenia wyższego nie musi świadczyć o lepszym dostępie osoby do edukacji. Brak znajomości języków może stanowić istotną przeszkodę w poruszaniu się na rynku pracy. Jednakże nie jest możliwe wydanie horyzontalnego rozstrzygnięcia, czy osoby z wykształceniem wyższym spełniają odnośną definicję, gdyż to wymaga przeprowadzenia analizy pod kątem spełnienia wskazanych powyżej przesłanek występowania luki kompetencyjnej czy ograniczeń w dostępie do edukacji.
Beneficjent każdorazowo powinien przeanalizować, czy zakwalifikowanie do projektu osoby z wykształceniem wyższym będzie się wpisywało w określony w projekcie katalog grup docelowych. Jeżeli został on określony tak szeroko jak w Wytycznych, to wydaje się, że wykluczenie osoby z wykształceniem wyższym tylko ze względu na poziom wykształcenia może być działaniem nieuzasadnionym i dyskryminującym.
Instytucja Organizująca Konkurs zaleca, aby w pierwszej kolejności koncentrować wsparcie na osobach o największej luce kompetencyjnej (np. znających język angielski na poziomie A1), a dopiero w przypadku dostępnych jeszcze środków umożliwiać wsparcie pozostałym osobom, u których wykazano mniejszą lukę kompetencyjną (np. znającym język angielski na poziomie C1).
Opracowane przez Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach
Pytanie 3. Czy jest możliwe by całość lub część zajęć z języków obcych była prowadzona w formie e-learningu?
Odpowiedź z 19.11.2018 r.
Zgodnie z regulaminami konkursów „rozwój nowoczesnych technologii, dostępność Internetu oraz zmiany w kształceniu ustawicznym pozwalają na organizację kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (KNO) w formach pozaszkolnych w kształceniu ustawicznym”, wobec czego jest możliwe, by całość lub część zajęć z języków obcych była prowadzona metodą nauczania typu e-learning, pod warunkiem że:
1) wsparcie to będzie realizowane zgodnie z Modelem systemu wdrażania i upowszechniania kształcenia na odległość w uczeniu się przez całe życie opisanym w poradniku pt. Jak wdrażać kształcenie na odległość w kształceniu ustawicznym w formach pozaszkolnych sporządzonym w ramach projektu z Poddziałania 3.4.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki realizowanego przez Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej;
2) z charakterystyki grupy docelowej wynika zasadność objęcia jej tą formą wsparcia, w szczególności zbieżność zaproponowanej formy z sytuacją problemową uczestników.
Opracowane przez Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach
Pytanie 4. Jak należy interpretować kryterium pn. Projekt wynika z aktualnego i pozytywnie zaopiniowanego przez IZ RPO programu rewitalizacji w odniesieniu do punktu- minimum 50% uczestników projektu będą stanowić osoby z obszaru rewitalizacji bądź jego otoczenia? Co rozumiemy przez obszar rewitalizacji i jego otoczenie? Czy są to konkretne miejscowości dla danych gmin wskazane w ogłoszonych planach rewitalizacji, czy może całe gminy, ponieważ kryterium mówi "i jego otoczenie"?
Odpowiedź z 29.11.2018 r.
Zgodnie z dokumentem pn. Zasady wsparcia rewitalizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020, w wyjątkowych przypadkach możliwe jest, aby do objęcia wsparciem dopuszczone zostały także projekty planowane do realizacji/zlokalizowane poza obszarem wyznaczonym do rewitalizacji, w szczególności takie, w których działania będą prowadzone na styku obszaru wyznaczonego do rewitalizacji i obszaru zdegradowanego, jednak tylko i wyłącznie jeśli służą one realizacji celów wynikających z programu rewitalizacji. Dotyczy to zwłaszcza inicjatyw społecznych nakierowanych np. na aktywizację zawodową mieszkańców obszaru rewitalizacji, gdzie rozwiązania dedykowane ludności z obszaru rewitalizacji mogą być podejmowane poza tym obszarem.
Takie przypadki wymagają szerszego uzasadnienia i wskazania siły powiązań i efektywności oddziaływania danego projektu na realizację celów określonych dla rewitalizacji.
Zgodnie z powyższym kryterium nie może być traktowane jako automatyczna możliwość objęcia wsparciem np. mieszkańców całej gminy.
Opracowane przez Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach
Pytanie 5. Czy w sytuacji, w której uczestnikami projektu w części poniżej 20% byłyby osoby zatrudnione w spółkach tej samej grupy kapitałowej, wystąpi pomoc publiczna/pomoc de minimis?
Odpowiedź z 3.12.2018 r.
Zgodnie ze Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 (str. 353-354), podstawą prawną dla pomocy publicznej/de minimis w projektach realizowanych w tym Programie są rozporządzenia Komisji Europejskiej nr 1407/2013 oraz 651/2014.
W kontekście powiązań pomiędzy spółkami, zgodnie z art. 3 ust. 3 załącznika do rozporządzenia 651/2014, „Przedsiębiorstwa powiązane” oznaczają przedsiębiorstwa, które pozostają w jednym z poniższych związków:
a) przedsiębiorstwo ma większość praw głosu w innym przedsiębiorstwie w roli udziałowca/akcjonariusza lub członka;
b) przedsiębiorstwo ma prawo wyznaczyć lub odwołać większość członków organu administracyjnego, zarządzającego lub nadzorczego innego przedsiębiorstwa;
c) przedsiębiorstwo ma prawo wywierać dominujący wpływ na inne przedsiębiorstwo na podstawie umowy zawartej z tym przedsiębiorstwem lub postanowień w jego statucie lub umowie spółki;
d) przedsiębiorstwo będące udziałowcem/akcjonariuszem lub członkiem innego przedsiębiorstwa kontroluje samodzielnie, na mocy umowy z innymi udziałowcami / akcjonariuszami lub członkami tego przedsiębiorstwa, większość praw głosu udziałowców/akcjonariuszy lub członków w tym przedsiębiorstwie.
W kwestii wystąpienia pomocy w projekcie, zgodnie z regulaminem konkursu (str. 20/21), aby wykluczyć występowanie w projekcie pomocy publicznej (o ile dotyczy) na poziomie indywidualnego projektu, szkolenia i kursy powinny łącznie spełniać następujące warunki:
a) wszystkie podmioty biorące udział w realizacji projektu (tj. beneficjent i ewentualni partnerzy projektu) są niezależne od pracodawcy uczestnika szkolenia;
b) szkolenie odbywa się poza miejscem pracy uczestników;
c) nabór na szkolenie jest otwarty dla wszystkich zainteresowanych;
d) pracownicy zatrudnieni w jednym miejscu pracy (u jednego pracodawcy) stanowią nie więcej niż 20% uczestników jednej tematyki szkoleniowej w ramach projektu.
W świetle powyższego, w przypadku, gdy uczestnikami – w części poniżej 20% uczestników jednej tematyki szkoleniowej – byłyby osoby zatrudnione w spółkach tej samej grupy kapitałowej a beneficjentem projektu byłaby któraś z tych spółek, wówczas w projekcie wystąpi pomoc publiczna, ponieważ nie zostanie spełniony warunek niezależności beneficjenta od pracodawcy uczestnika szkolenia.
Opracowane przez Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach
Pytanie 6. Czy jeden uczestnik może skorzystać z więcej niż jednego szkolenia?
Odpowiedź z 5.12.2018 r.
Po zakończeniu jednego szkolenia uczestnik może uczestniczyć w kolejnym szkoleniu, np. o wyższym poziomie zaawansowania.
Opracowane przez Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach
Pytanie 7. Czy jeden uczestnik może korzystać jednocześnie – równocześnie lub semestr po semestrze – ze szkolenia w zakresie dwóch języków obcych lub ze szkolenia językowego i komputerowego lub z dwóch szkoleń komputerowych?
Odpowiedź z 5.12.2018 r.
Tak, jeżeli uczestnik po przedstawieniu beneficjentowi swoich potrzeb w zakresie szkoleń dostępnych w projekcie samodzielnie dokonał wyboru kilku szkoleń. Niemniej jednak podkreślić należy, że we wskaźnikach uczestnik projektu będzie wykazywany tylko jeden raz niezależnie od liczby szkoleń, w których dana osoba będzie uczestniczyła.
Opracowane przez Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach
Pytanie 8. Czy określono maksymalną kwotę wsparcia przypadającą na jednego uczestnika?
Odpowiedź z 5.12.2018 r.
Nie została określona maksymalna kwota wsparcia na jednego uczestnika.
Opracowane przez Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach
Pytanie 9. Czy partner może występować tylko w jednym wniosku o dofinansowanie projektu czy ograniczenie dotyczy tylko projektodawcy?
Odpowiedź z 6.12.2018 r.
Ograniczenie liczby możliwych do złożenia wniosków o dofinansowanie do nie więcej niż jednego dotyczy projektodawcy, a nie partnera.
Opracowane przez Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach
Pytanie 10. Czy wydatki związane z zapewnieniem sieci punktów dystrybucji wsparcia (koszty prowadzenia biura, wynagrodzenia pracowników) mogą zostać ujęte w kosztach bezpośrednich projektu?
Odpowiedź z 12.12.2018 r.
Zgodnie z regulaminami konkursów – „Wnioskodawca przedstawia w budżecie planowane koszty projektu z podziałem na koszty pośrednie – koszty administracyjne związane z funkcjonowaniem wnioskodawcy oraz na koszty bezpośrednie – koszty dotyczące realizacji poszczególnych zadań merytorycznych w projekcie”. Ponadto, regulamin nie wskazuje – wzorem regulaminów konkursów dla Działania 8.2 RPO WSL – dodatkowych kosztów administracyjnych i organizacyjnych, które mogą zostać zakwalifikowane jako bezpośrednie.
Wobec powyższego wydatki, o których mowa w pytaniu, nie mogą zostać ujęte w kosztach bezpośrednich.
Opracowane przez Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach
Pytanie 11. Czy w ramach projektu można zakupić sprzęt niezbędny do realizacji szkoleń TIK?
Odpowiedź z 12.12.2018 r.
W przypadku zakupu sprzętu na potrzeby realizacji szkoleń należy kierować się zapisami Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020, które regulują kwestię zakupu środków trwałych do projektu.
Zgodnie z rozdziałem 6.12 Wytycznych koszty pozyskania środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do realizacji projektu mogą zostać uznane za kwalifikowalne, o ile we wniosku o dofinansowanie zostanie uzasadniona konieczność pozyskania środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do realizacji projektu z zastosowaniem najbardziej efektywnej dla danego przypadku metody (zakup, amortyzacja, leasing itp.), uwzględniając przedmiot i cel danego projektu.
Wobec powyższego zakup, o którym mowa w pytaniu, co do zasady będzie wydatkiem kwalifikowanym w kosztach bezpośrednich. Jednak zasadność poniesienia wydatku podlega ocenie członka Komisji Oceny Projektów, w tym także w powiązaniu z oceną zdolności do efektywnej realizacji projektu, w szczególności w zakresie posiadanego potencjału wnioskodawcy (część B.12 wniosku o dofinansowanie).
Opracowane przez Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach
Pytanie 12. Czy wniosek może zostać złożony w Partnerstwie, w którym Lider (Wnioskodawca) posiada główną siedzibę na terenie województwa śląskiego natomiast Partner nie posiada głównej siedziby na terenie województwa śląskiego?
Odpowiedź z 13.12.2018 r.
Tak, ponieważ zgodnie z treścią i uzasadnieniem właściwego szczegółowego kryterium dostępu nr 2 wymóg dotyczy projektodawcy [samodzielnego] lub partnera wiodącego [lidera partnerstwa, który jest wskazany we wniosku o dofinansowanie w części A.1 Dane wnioskodawcy – lidera projektu, a w przypadku zaproszenia do podpisania umowy o dofinansowanie realizacji projektu jest stroną tej umowy].
Opracowane przez Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach
Pytanie 13. Czy wniosek w którym zaplanowano m. in. realizację szkoleń ICT kończących się wyłącznie dokumentem potwierdzającym zdobycie i poprawę kompetencji cyfrowych (czyli nie zostaną w nim zaplanowane szkolenia ICT kończące się certyfikatem zewnętrznym potwierdzającym zdobycie przez uczestników projektu określonych kwalifikacji) spełni kryteria dostępu?
Odpowiedź z 13.12.2018 r.
Tak, gdyż w treści właściwego kryterium znajduje się alternatywa lub, której jednym z członów jest uzyskanie dokumentu potwierdzającego zdobycie i poprawę kompetencji cyfrowych.
Ponadto, zgodnie z wytycznymi w obszarze edukacji:
- celem interwencji EFS jest zwiększenie uczestnictwa osób dorosłych w uczeniu się przez całe życie, w tym uzyskiwanie kwalifikacji lub zdobywanie i poprawa kompetencji tych osób w zakresie TIK i języków obcych;
-zakres wsparcia udzielanego w ramach RPO obejmuje szkolenia lub inne formy uzyskiwanie kwalifikacji lub zdobywanie i poprawę kompetencji cyfrowych i uzyskiwanie kwalifikacji językowych;
- IZ RPO zapewni, że zrealizowane dzięki wsparciu EFS szkolenia lub inne formy kształcenia w przypadku kompetencji będą dawać możliwość uzyskania dokumentu potwierdzającego nabycie kompetencji, zgodnie z zaplanowanymi we wniosku o dofinansowanie projektu lub regulaminie konkursu etapami, o których mowa w Wytycznych monitorowania postępu rzeczowego [w załączniku nr 2 pn. Wspólna Lista Wskaźników Kluczowych – EFS];
- standard wymagań dla kompetencji cyfrowych, które powinni osiągnąć uczestnicy projektu został określony w załączniku nr 2 (…) Każdy projekt powinien obejmować co najmniej wszystkie kompetencje ramowe wskazane w ramach Standardu w obszarach Informacja, Komunikacja i Tworzenie treści, na dowolnym poziomie zaawansowania.
W świetle powyższego wniosek, w którym zaplanowano realizację szkoleń ICT kończących się wyłącznie dokumentem potwierdzającym zdobycie i poprawę kompetencji cyfrowych spełni odnośne kryterium pod warunkiem zgodności z powyższymi zasadami określonymi w wytycznych edukacji oraz wytycznych monitorowania postępu rzeczowego (Wspólnej Liście Wskaźników Kluczowych), w szczególności fakt nabycia kompetencji będzie weryfikowany w ramach następujących etapów:
a) ETAP I – Zakres – zdefiniowanie w ramach wniosku o dofinansowanie grupy docelowej do objęcia wsparciem oraz wybranie obszaru interwencji EFS, który będzie poddany ocenie,
b)ETAP II – Wzorzec – zdefiniowanie w Karcie Usługi standardu wymagań, efektów uczenia się, które osiągną uczestnicy w wyniku przeprowadzonych działań projektowych,
c) ETAP III – Ocena – przeprowadzenie weryfikacji na podstawie opracowanych kryteriów oceny po zakończeniu wsparcia udzielanego danej osobie w ramach Systemu Oceny Usług Rozwojowych,
d) ETAP IV – Porównanie – porównanie uzyskanych wyników etapu III (ocena) z przyjętymi wymaganiami (określonymi na etapie II efektami uczenia się) po zakończeniu wsparcia udzielanego danej osobie. Do pomiaru wskaźnika należy wliczać jedynie te osoby, które dokonały oceny usługi (pytanie nr 1 w ramach Systemu Oceny Usług Rozwojowych) na poziomie 4 lub 5.
Ponadto, nabycie kompetencji musi zostać potwierdzone uzyskaniem dokumentu zawierającego wyszczególnione efekty uczenia się odnoszące się do nabytej kompetencji.
Co więcej, zgodnie z podrozdziałem 5.1 pkt 10 wytycznych w obszarze edukacji, „Każdy projekt powinien obejmować co najmniej wszystkie kompetencje ramowe wskazane w ramach Standardu w obszarach Informacja, Komunikacja i Tworzenie treści, na dowolnym poziomie zaawansowania”.
Opracowane przez Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach
Pytanie 14. Wnioskodawcą będzie Miasto – organ sprawujący m.in. nadzór nad jednostkami oświatowymi. Jak traktowani będą pracownicy oświaty? Jak należy traktować sytuację, gdy np. w grupie szkoleniowej znajdować się będą pracownicy z kilku różnych szkół?
Odpowiedź z 17.12.2018 r.
Zgodnie z zapisami regulaminów konkursów: „Celem szczegółowym do osiągnięcia poprzez realizację projektów dofinansowanych ze środków EFS w ramach Działania 11.4, jest uzyskiwanie kwalifikacji lub zdobywanie i poprawa kompetencji w zakresie umiejętności cyfrowych i języków obcych dorosłych mieszkańców województwa śląskiego, w szczególności osób starszych oraz osób o niskich kwalifikacjach, ze szczególnym uwzględnieniem osób zamieszkujących/pracujących na obszarach rewitalizowanych Subregionu Centralnego Województwa Śląskiego. Dystrybucja środków oparta będzie na potrzebach osoby dorosłej uczestnika/uczestniczki projektu, której potrzeby są centralnym przedmiotem działań edukacyjnych. Jest to tzw. podejście popytowe. Każdy uczestnik projektu powinien mieć zapewnioną możliwość dokonania samodzielnego wyboru formy wsparcia spośród wszystkich form wsparcia dopuszczalnych zapisami Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPO WSL 2014-2020 (…) i powinna ona odpowiadać na jego indywidualne potrzeby”.
Mając na uwadze zapisy regulaminu konkursu podczas planowania działań w projekcie należy skoncentrować się na niwelowaniu luki kompetencyjnej osób pracujących w najgorszej sytuacji na rynku pracy.
Ponadto, założeniem dotyczącym realizacji projektów w ramach Działania 11.4 jest wykluczenie wystąpienia pomocy publicznej.
Rekrutacja do projektu winna zostać przeprowadzona w sposób czytelny, tak aby nie budziła żadnych wątpliwości w zakresie naboru pracowników jednostek organizacyjnych do projektu. Jednocześnie nie powinno dojść do sytuacji, w której tylko lub w przeważającej części pracownicy jednostek oświatowych będą uczestnikami projektu.
Zawsze wykluczone są osoby/ pracownicy jednostek organizacyjnych w jakikolwiek sposób powiązani z wdrażaniem programów EFS.
Inicjatywa związana z uczestnictwem w szkoleniu każdorazowo musi być podjęta przez uczestnika projektu, a nie na skutek delegowania przez pracodawcę.
Beneficjentem pomocy publicznej może być każdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą, bez względu na formę organizacyjno- prawną oraz sposób finansowania, który otrzymał pomoc publiczną. Pojęcie przedsiębiorcy jest interpretowane w orzecznictwie sądów europejskich bardzo szeroko – a zatem za przedsiębiorcę w świetle orzecznictwa może zostać uznany również podmiot, który nie działa dla osiągnięcia zysku.
Za działalność gospodarczą uznaje się oferowanie dóbr i usług na danym rynku. Zgodnie z definicją zawartą w załączniku I rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 14 czerwca 2014r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu: "Za przedsiębiorstwo uważa się podmiot prowadzący działalność gospodarczą bez względu na jego formę prawną. Zalicza się tu w szczególności osoby prowadzące działalność na własny rachunek oraz firmy rodzinne zajmujące się rzemiosłem lub inną działalnością, a także spółki lub stowarzyszenia prowadzące regularną działalność gospodarczą".
Zatem przedsiębiorcą może być zarówno osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, spółka prawa handlowego, spółka cywilna, przedsiębiorstwo państwowe ale również stowarzyszenie, fundacja, czy nawet organ administracji publicznej, który prowadzi działalność gospodarczą.
Istotą uznania danego podmiotu za przedsiębiorcę jest prowadzenie przez niego działalności polegającej na sprzedaży dóbr i/lub usług.
Dla wskazania beneficjenta pomocy publicznej podstawowe znaczenie ma zatem fakt rzeczywistego prowadzenia działalności gospodarczej, nie zaś forma prawna lub też pozostawanie w ewidencji podmiotów gospodarczych.
O wystąpieniu pomocy publicznej decyduje nie tylko sam fakt przyznania środków podmiotowi mieszczącemu się w szerokiej definicji beneficjenta pomocy, ale sposób wykorzystania tych środków. W przypadku fundacji bądź stowarzyszeń decydującym o uznaniu dotacji za pomoc publiczną będzie fakt wykorzystania dotacji do celów uruchomienia bądź modernizacji działalności związanej ze sprzedażą dóbr i usług.
Jeżeli natomiast dotacja będzie wykorzystana na działalność jednostki nie związaną z działalnością komercyjną, wówczas taka dotacja nie będzie stanowić pomocy publicznej. W tej sytuacji, kiedy pracownicy oświaty, którzy zgłoszą się do udziału w szkoleniu, a nabyte kwalifikacje nie będą wykorzystywane przez szkoły do prowadzenia działalności komercyjnej, przepisy dotyczące pomocy publicznej nie będą miały zastosowania.
Należy pamiętać, że do wszystkich przypadków trzeba podchodzić indywidualnie, nie zaś automatycznie. W przypadku pomocy publicznej niestety nie da się stworzyć uniwersalnych zasad, które będą miały zastosowanie zawsze i wszędzie.
Opracowane przez Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach
Pytanie 15. W projekcie zakładamy szkolenia komputerowe dla wszystkich uczestników. Czy oprócz wykazania ich we wskaźnikach produktu i rezultatu musimy również podać wartość wskaźnika horyzontalnego? Czy można podać wszystkie wskaźniki horyzontalne z wartością zerową, a dopiero przy wniosku o płatność wykazać, ile osób faktycznie się do nich zalicza?
Odpowiedź z 17.12.2018 r.
Zapisy regulaminów konkursów (rozdział 3, p. 6) są jednoznaczne w tym zakresie: „Jeżeli w momencie przygotowywania wniosku o dofinansowanie Wnioskodawca nie jest w stanie podać wartości wskaźnika, należy wpisać 0 (zero), natomiast na etapie wniosku o płatność powinien zostać odnotowany faktyczny przyrost wybranego wskaźnika. (...) wartość docelowa wskazana we wnioskach o dofinansowanie nie będzie podlegać ocenie merytorycznej na etapie KOP (z wyjątkiem sytuacji, w której przewidziano wystąpienie sytuacji opisanej we wskaźniku)”.
W projekcie, w którym założono szkolenia komputerowe, już na etapie przygotowywania wniosku o dofinansowanie dokładnie wiadomo, jaka będzie liczba osób objętych tymi szkoleniami, a zatem we wskaźniku horyzontalnym „Liczba osób objętych szkoleniami / doradztwem w zakresie kompetencji cyfrowych” nie można podać wartości zerowej, lecz faktyczną, wynikającą z treści wniosku i korespondującą ze wskaźnikiem produktu dotyczącym liczby osób objętych wsparciem. Wartość ta podlegać będzie ocenie merytorycznej, bowiem – zgodnie z cytowanym zapisem – w projekcie „przewidziano wystąpienie sytuacji opisanej we wskaźniku”, mianowicie objęcie uczestników szkoleniami z zakresu kompetencji cyfrowych.
Opracowane przez Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach