Przejdź do treści głównej
PRZEJDŹ NA NOWĄ STRONĘ
FUNDUSZE EUROPEJSKIE DLA ŚLĄSKIEGO
2021-2027

Działanie 5.5 Ochrona środowiska i efektywne wykorzystywanie zasobów / Wzmocnienie potencjału służb ratowniczych (RPSL.05.05.00-IZ.01-24-058/16)


Pytanie 7. Czy w ramach projektu jest możliwe aby jeden wnioskodawca złożył jeden projekt, który obejmować będzie więcej niż jedną OSP?
W ramach naboru stosowana będzie zasada, zgodnie z którą jeden wnioskodawca może złożyć tylko jeden wniosek o dofinansowanie, natomiast nic nie stoi na przeszkodzie, by wniosek obejmował więcej niż jedną OSP.
Pytanie 6. Jak należy rozumieć zapis w punkcie 5.2.2 regulaminu: „Jeżeli projekt obejmował będzie doposażenie więcej niż jednej jednostki OSP, wówczas gdy jedna z nich spełniając dane kryterium uzyska więcej punktów niż pozostałe, pod uwagę brana będzie najwyższa jednostkowa liczba punktów przyznana dla poszczególnej jednostki” - czy należy przez to rozumieć, że jeśli jedna spośród OSP w danym kryterium otrzyma 4 punkty, a pozostałe otrzymają np. 0 punktów to do oceny „globalnej” wniosku będzie brana pod uwagę punktacja na poziomie 4 punktów?
Dokładnie tak. Jeżeli wniosek o dofinansowanie będzie obejmował np. dwie jednostki OSP, i gdy jedna z nich spełniając dane kryterium, uzyska 1 punkt, a druga 4 punkty, pod uwagę brana będzie najwyższa jednostkowa liczba punktów przyznana dla poszczególnej jednostki, czyli projekt spełniając kryterium uzyska 4 punkty.
Pytanie 5. W przypadku gdy projektem objętych jest więcej niż jedna OSP, to wskaźniki obligatoryjne należy wykazać łącznie dla całego projektu czy osobno dla każdej OSP objętej projektem?
W przypadku, gdy projektem objętych jest kilka jednostek OSP, kwestię wartości wskaźników obligatoryjnych należy rozpatrywać dwojako. Zakładając, że projekt dotyczy dwóch jednostek OSP, wartość wskaźnika liczba jednostek służb ratowniczych doposażonych w sprzęt do prowadzenia akcji ratowniczych i usuwania skutków katastrof wyniesie 2. Ale już wartość wskaźników liczba ludności odnoszących korzyści ze środków ochrony przeciwpowodziowej oraz liczba ludności odnoszących korzyści ze środków ochrony przed pożarami lasów, mimo iż projekt obejmuje dwie jednostki, nie powinna być mnożona x2. Zgodnie z zapisem regulaminowym (pkt 2.2. Regulaminu konkursu), realizacja projektów dotyczy OSP funkcjonujących w ramach Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego lub wiąże się ze spełnieniem warunków umożliwiających włączenie jednostki OSP do KSRG. W przypadku jednostki OSP, która należy do KSRG za obszar jej działania uznaje się obszar właściwej miejscowo komendy powiatowej (miejskiej) Państwowej Straży Pożarnej, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 lipca 1998 r. w sprawie terenu działania jednostek ochrony przeciwpożarowej, okoliczności i udziału tych jednostek w działaniach ratowniczych poza terenem własnego działania oraz zakresu, szczegółowych warunków i trybu zwrotu poniesionych przez nie kosztów. Jeżeli więc podmiotem składającym wniosek będzie gmina, to za obszar działania obydwu jednostek objętych projektem należy przyjąć obszar gminy, a jako wartość wyżej wymienionych wskaźników należy wykazywać liczbę mieszkańców tejże gminy.
Pytanie 4. Czy koszt jednostkowy dla wskaźnika liczba jednostek służb ratowniczych doposażonych w sprzęt do prowadzenia akcji ratowniczych i usuwania skutków katastrof w wysokości 747 310,19 PLN dotyczy całego projektu (przy założeniu, że projektem objętych będzie więcej niż jedna OSP) czy też każdej OSP z osobna ujętej w projekcie?
Koszt jednostkowy dla wskaźnika liczba jednostek służb ratowniczych doposażonych w sprzęt do prowadzenia akcji ratowniczych i usuwania skutków katastrof w wysokości 747 310,19 PLN dotyczy całego projektu.
Pytanie 3. Czy możliwe jest aby wnioskodawcą była gmina, natomiast realizatorem projektu była jednostka OSP działająca na terenie gminy? Czy przyjmując takie rozwiązanie konieczne jest podpisanie stosownego porozumienia o współpracy?
Istnieje możliwość, by wnioskodawcą była gmina, a podmiotem realizującym projekt jednostka OSP działająca na terenie gminy. Porozumienie o współpracy nie jest wymagane, natomiast fakt realizacji projektu przez podmiot inny niż wnioskodawca powinien znaleźć odzwierciedlenie we wniosku aplikacyjnym, gdzie w polu A.4. (Podmiot realizujący projekt) należy wskazać dane identyfikacyjne podmiotu, natomiast w polu B.10. (Analiza instytucjonalna i prawna projektu i wnioskodawcy) należy zamieścić stosowne informacje.

Pytanie 2. Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach EFRR oraz Wytycznymi programowymi w zakresie kwalifikowania wydatków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 jednostką realizującą projekt w imieniu jednostki samorządu terytorialnego może być jedynie zakład budżetowy, samorządowa osoba prawna lub samorządowa jednostka organizacyjna. Czy w kontekście powyższego zapisu możliwe jest wskazanie we wniosku o dofinansowanie OSP jako jednostki realizującej projekt?
Pomimo, że OSP nie zostały wskazane bezpośrednio w katalogu podmiotów, które mogą w imieniu JST mogą realizować projekt, specyfika tego typu projektów wskazuje jednak, że w większości przypadków będzie to faktyczny realizator przedsięwzięcia. W opisywanej konstrukcji wniosku o dofinansowanie jako wnioskodawca wskazana zostanie JST, której obowiązkiem będzie zapewnienie środków na realizację zadania oraz na utrzymanie trwałości. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy z 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 1 października 2015 r. Dz. U. z 2015 r. poz. 1515 z póź. zm.) […] Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: […]ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej[…] koszty funkcjonowania jednostek ochrony przeciwpożarowej (m.in. wyposażenia, utrzymania i wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej) ponosi gmina. Przepis ten koreluje z przepisami ustawy o finansach publicznych (tekst jednolity z 5 sierpnia 2013 r. Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z póź. zm.), a w szczególności z zapisem art. 219 ust. 2, który przewiduje, iż z budżetu jednostki samorządu terytorialnego mogą być udzielane dotacje przedmiotowe również innym podmiotom niż samorządowe zakłady budżetowe. Z jednej strony tylko OSP może realizować wskazane zadanie własne gminy, z drugiej – środki przekazywane przez gminę na rzecz OSP stanowią podstawowe źródło jej finansowania zgodnie z generalną zasadą zawartą art. 29 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (tekst jednolity z dnia 15 października 2009 r. Dz. U. Nr 178, poz. 1380 z póź. zm.).

W związku z wykazaną zależnością tych dwóch podmiotów należy dopuścić do możliwości realizowania projektu przez OSP w imieniu gminy, na zasadzie quasi jednostki organizacyjnej. Dane podmiotu, któremu gmina zamierza powierzyć realizację projektu należy wpisać w polu A.4. (Podmiot realizujący projekt), zaś sposób i zakres tego powierzenia powinien zostać opisany w polu B.10. (Analiza instytucjonalna i prawna projektu i wnioskodawcy).

Pytanie 1. Czy wymagane jest dołączenie studnium wykonalności jako załącznika do wniosku?
Studium wykonalności nie jest dokumentem wymaganym przez Instytucję Zarządzającą RPO WSL w ramach konkursów organizowanych przez Wydział FR, dla działań/poddziałań, finansowanych ze środków EFRR. Dokument ten może stanowić narzędzie pomocnicze dla Wnioskodawcy, w celu pozyskania wkładu merytorycznego na potrzeby wypełnienia wnioskoplanu (wniosek w LSI) – nie należy go zatem dołączać jako załącznika do dokumentacji aplikacyjnej projektu (dokument ten nie będzie podlegał weryfikacji formalnej, ani nie będzie stanowił przedmiotu oceny merytorycznej). Opracowanie studium wykonalności może natomiast stanowić koszt kwalifikowalny, jeżeli jest to niezbędne do przygotowania dokumentacji aplikacyjnej i wydatek z tym związany zostanie ujęty przez wnioskodawcę w harmonogramie finansowym projektu.

Pomóż nam poprawić serwis




Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś