31
Czy można uznać koszty zakupu słupów i masztów
oświetleniowych, a także prace związane z modernizacją
oświetlenia ulicznego gminy?
W ramach Działania 4.5, 4 typ projektu – poprawa efek-
tywności energetycznej oświetlenia, kwalifikowalne do
wsparcia będą wydatki bezpośrednio związane z poprawą
efektywności energetycznej przedsięwzięcia. Zatem kwali-
fikowalne będą uznawane koszty zakupu i montażu źródła
światła wraz z oprawą na istniejącym punkcie świetlnym.
W uzasadnionych technicznie przypadkach tzn. w sytuacji,
kiedy nie ma możliwości instalacji oprawy oświetleniowej
na istniejącym słupie lub maszcie, za kwalifikowalne mogą
zostać uznanie wydatki związane z zakupem i montażem
słupów i masztów.
Inne koszty związane z zakupem np. słupów oświetlenio-
wych od innych podmiotów, czy modernizacja oświetle-
nia gminnego nieuwzględniająca poprawy efektywności
energetycznej, jest kosztem niezasadnym z punktu widzenia
realizacji celów działania, więc będzie kosztem niekwalifiko-
walnym.
Źródło: Regulamin Konkursu, Szczegółowy Opis Osi Priorytetowych
RPOWSL, Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach
EFRR, EFS oraz FS 2014-2020
Czy przy budowie kolektorów słonecznych w budyn-
kach użyteczności publicznej kosztem kwalifikowalnym
będzie wymiana lub budowa instalacji CWU oraz prace
związane z np. wymianą płytek, malowaniem ścian, któ-
re zostały zniszczone przy zakładaniu instalacji?
Przy budowie kolektorów słonecznych wydatki związa-
ne z wymianą lub budową instalacji CWU będą kosztami
niekwalifikowalnymi. Natomiast wszelkie prace odtworze-
niowe, mające na celu przywrócenie stanu sprzed realizacji
projektu, a związane bezpośrednio z budową/przebudową
instalacji odnawialnego źródła energii, tj. wymiana płytek
czy malowanie ścian, są kosztami kwalifikowalnymi.
Źródło: Regulamin Konkursu, Szczegółowy Opis Osi Priorytetowych
RPOWSL
Czy lokalizacja punktów świetlnych w projekcie musi
zostać opisana poprzez wskazanie konkretnych nume-
rów działek?
Przedmiot zamówienia może zostać opisany poprzez
wskazanie tytułu prawnego do drogi/ulicy, nazwy ulicy, przy
której będzie zlokalizowany przedmiot projektu (wraz z kilo-
metrażem drogi, np.: 0,00 km do 5,00 km), aktualnego stanu
(liczby istniejących aktualnie punktów oświetlenia), i wskaza-
nie liczby wymienionych opraw oświetleniowych.
Źródło: Regulamin Konkursu, Szczegółowy Opis Osi Priorytetowych
RPOWSL
W kryteriach dotyczących działania 4.5 wskazano, że
projekt musi być zgodny z Programem ochrony powie-
trza. Proszę o wyjaśnienie, o jaki program chodzi?
Wnioskodawca powinien wykazać, że inwestycja jest
zgodna z uregulowaniami krajowymi i regionalnymi w tym
zakresie, a w szczególności z Programem ochrony powietrza
dla województwa śląskiego.
Należy opisać, w jaki sposób projekt jest zgodny z Progra-
mem ochrony powietrza dla terenu województwa śląskiego,
mającym na celu osiągnięcie poziomów dopuszczalnych
substancji w powietrzu oraz pułapu stężenia ekspozycji.
Ponadto Wnioskodawca powinien wykazać, że w wyniku
realizacji projektu nie zostaną zachwiane wielkości margi-
nesów tolerancji poziomów stężeń substancji określonych
w treści programu. Zapisy powinny jednoznacznie wskazy-
wać, że projekt oraz jego cele są zgodne z założeniami pro-
gramu ochrony powietrza, w tym szczególnie w odniesieniu
do zakładanych w programie sposobów obniżenia wielkości
stężeń do poziomu wynikającego z Rozporządzenia Ministra
Środowiska w sprawie poziomów niektórych substancji w
powietrzu z 24 sierpnia 2012 roku.
Źródło: Regulamin Konkursu, Szczegółowy Opis Osi Priorytetowych
RPOWSL
Jak przebiega procedura odwołania się od wyniku
oceny projektu w sytuacji odrzucenia wniosku?
Ocena wniosków obejmuje ocenę formalną i merytoryczną.
W przypadku negatywnej oceny projektu, Wnioskodawcy
przysługuje prawo wniesienia protestu. Należy go wnieść
w terminie 14 dni od dnia doręczenia pisemnej informacji
o zakończeniu oceny projektu i jej wyniku wraz z uzasad-
nieniem oceny i podaniem liczby punktów przyznanych
projektowi lub informacji o spełnieniu albo niespełnieniu
kryteriów wyboru projektów, zgodnie z zawartym w infor-
macji pouczeniem (art. 46 ust. 5 ustawy).
Zasady wnoszenia i rozpatrywania protestów, dołączamy
każdorazowo do ogłoszeń o konkursach.
Źródło: Regulamin Konkursu, Szczegółowy Opis Osi Priorytetowych
RPOWSL
odpowiada
Justyna Bembenek
konsultantka PIFE
Działanie 4.5. Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie
Czy wykazanie i monitorowanie w projekcie wskaźnika
rezultatu bezpośredniego: Stopień redukcji PM10 jest
obligatoryjne dla projektów polegających na montażu
solarów lub ogniw fotowoltaicznych?
Monitorowanie wskaźnika Stopień redukcji PM10 jest obli-
gatoryjne dla projektów, w wyniku realizacji których nastąpi
wymiana źródła energii. W pozostałych przypadkach gdzie
odnawialne źródło energii stanowi jedynie uzupełnienie
istniejącego źródła energii wykazanie i monitorowanie
w projekcie ww. wskaźnika nie jest obligatoryjne.
Źródło: Regulamin konkursu, Szczegółowy Opis Osi Priorytetowych
RPOWSL
PIFE