22
Inwestycje w niskoemisyjny transport
nie tylko pomogą zredukować emisję
szkodliwych gazów do atmosfery, ale
także poprawią bezpieczeństwo
i komfort jazdy pasażerów.
Transport w Polsce odpowiada za około 13 proc. emisji gazów cieplarnianych, choć są miasta,
w których wskaźniki sięgają nawet 60 proc.! W walce z zanieczyszczeniem powietrza pomóc
może wprowadzanie niskoemisyjnych taborów, a także zmniejszenie ruchu samochodowego
w centrach miast. Środki na działania w tym zakresie śląskie samorządy pozyskać mogą w ra-
mach Działania 4.5
Niskoemisyjny transport oraz efektywne oświetlenie
RPO WSL 2014-2020.
Ekologiczny
transport publiczny
Trujący tabor
Śląskie jest jednym z najbardziej zurbanizowanych re-
gionów w kraju. Nasze województwo jest na pierwszym
miejscu pod względem natężenia ruchu. Po drogach
krajowych każdej doby przejeżdża ponad 20 tys. aut,
a po międzynarodowych – 38 tys.! Tak duża liczba
samochodów przyczynia się do znacznego zanieczysz-
czenia środowiska. Jeśli do tego doda się wysłużony
transport publiczny (średni wiek taboru to ok. 6-18 lat),
który także emituje trujące gazy, to sytuacja w regionie
nie rysuje się w zbyt „zielonych” barwach. W dążeniu do
redukcji szkodliwych emisji pomóc mogą ograniczenie
ruchu samochodowego, wdrażanie Inteligentnych Syste-
mów Transportowych oraz inwestycje w niskoemisyjny
transport publiczny. Coraz więcej polskich samorządów
decyduje się na działania w tym zakresie. Ponieważ
inwestycje te wymagają sporych nakładów finansowych,
z pomocą przychodzą Fundusze Europejskie.
zrównoważona komunikacja
Środki w ramach Działania 4.5 rozdysponowywane są
zarówno w trybie ogólnodostępnego konkursu (38 mln
złotych), jak w formule Zintegrowanych/Regionalnych In-
westycji Terytorialnych. W pierwszym przypadku pienią-
dze można pozyskać na budowę i przebudowę liniowej
infrastruktury tramwajowej (torowisk wraz z wyposaże-
niem i infrastrukturą towarzyszącą, a także przystankami
dla podróżnych) oraz zakup taboru tramwajowego. Na
finansową pomoc liczyć mogą inwestycje realizowane
poza subregionem centralnym. Z kolei w ramach ZIT/
RIT możliwości wsparcia jest więcej. Realizowane mogą
być m.in. inwestycje budowy, przebudowy liniowej
i punktowej infrastruktury transportu zbiorowego. Są
to: zintegrowane węzły przesiadkowe (w tym dworce
autobusowe i kolejowe), parkingi Park&Ride oraz Bike &
Ride na obrzeżach miast, buspasy, systemy miejskich wy-
pożyczalni rowerów. Pieniądze można przeznaczyć także
na wdrażanie inteligentnych systemów transportowych
(ITS), zakup taboru autobusowego czy wymianę oświet-
lenia w gminach (w szczególności przy drogach i placach)
na instalacje o wyższej efektywności energetycznej.
O unijne środki mogą ubiegać się jednostki samorządu
terytorialnego oraz ich związki, podmioty działające na
zlecenie samorządów realizujących zadania z zakresu
transportu publicznego, a także podmioty, w których
większość udziałów posiadają gminy i realizują na pod-
stawie statutu zadania z zakresu transportu publiczne-
go. Dodatkowo, w ramach ZIT/RIT, w zakresie wzrostu
efektywności oświetlenia w gminach o dotacje wystąpić
mogą: samorządy, jednostki zaliczane do sektora finan-
sów publicznych oraz spółdzielnie, wspólnoty mieszka-
niowe i towarzystwa budownictwa społecznego.
W regionie trwają aktualnie nabory w ramach Działa-
nia 4.5 w formule ZIT/RIT. W lutym 2018 r. rozstrzygnię-
ty zostanie konkurs dotyczący RIT Subregionu Zachod-
niego, w maju 2018 r. — RIT Subregionu Północnego,
a w czerwcu RIT Subregionu Południowego i ZIT Sub-
regionu Centralnego. Szczegółowe informacje na temat
naborów można znaleźć na stronie:
www.rpo.slaskie.plw zakładce „Zobacz ogłoszenia i wyniki naborów”.
ŁK
AKTUALNOŚCI