Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  22 / 32 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 22 / 32 Next Page
Page Background

22

Inwestycje w niskoemisyjny transport

nie tylko pomogą zredukować emisję

szkodliwych gazów do atmosfery, ale

także poprawią bezpieczeństwo

i komfort jazdy pasażerów.

Transport w Polsce odpowiada za około 13 proc. emisji gazów cieplarnianych, choć są miasta,

w których wskaźniki sięgają nawet 60 proc.! W walce z zanieczyszczeniem powietrza pomóc

może wprowadzanie niskoemisyjnych taborów, a także zmniejszenie ruchu samochodowego

w centrach miast. Środki na działania w tym zakresie śląskie samorządy pozyskać mogą w ra-

mach Działania 4.5

Niskoemisyjny transport oraz efektywne oświetlenie

RPO WSL 2014-2020.

Ekologiczny

transport publiczny

Trujący tabor

Śląskie jest jednym z najbardziej zurbanizowanych re-

gionów w kraju. Nasze województwo jest na pierwszym

miejscu pod względem natężenia ruchu. Po drogach

krajowych każdej doby przejeżdża ponad 20 tys. aut,

a po międzynarodowych – 38 tys.! Tak duża liczba

samochodów przyczynia się do znacznego zanieczysz-

czenia środowiska. Jeśli do tego doda się wysłużony

transport publiczny (średni wiek taboru to ok. 6-18 lat),

który także emituje trujące gazy, to sytuacja w regionie

nie rysuje się w zbyt „zielonych” barwach. W dążeniu do

redukcji szkodliwych emisji pomóc mogą ograniczenie

ruchu samochodowego, wdrażanie Inteligentnych Syste-

mów Transportowych oraz inwestycje w niskoemisyjny

transport publiczny. Coraz więcej polskich samorządów

decyduje się na działania w tym zakresie. Ponieważ

inwestycje te wymagają sporych nakładów finansowych,

z pomocą przychodzą Fundusze Europejskie.

zrównoważona komunikacja

Środki w ramach Działania 4.5 rozdysponowywane są

zarówno w trybie ogólnodostępnego konkursu (38 mln

złotych), jak w formule Zintegrowanych/Regionalnych In-

westycji Terytorialnych. W pierwszym przypadku pienią-

dze można pozyskać na budowę i przebudowę liniowej

infrastruktury tramwajowej (torowisk wraz z wyposaże-

niem i infrastrukturą towarzyszącą, a także przystankami

dla podróżnych) oraz zakup taboru tramwajowego. Na

finansową pomoc liczyć mogą inwestycje realizowane

poza subregionem centralnym. Z kolei w ramach ZIT/

RIT możliwości wsparcia jest więcej. Realizowane mogą

być m.in. inwestycje budowy, przebudowy liniowej

i punktowej infrastruktury transportu zbiorowego. Są

to: zintegrowane węzły przesiadkowe (w tym dworce

autobusowe i kolejowe), parkingi Park&Ride oraz Bike &

Ride na obrzeżach miast, buspasy, systemy miejskich wy-

pożyczalni rowerów. Pieniądze można przeznaczyć także

na wdrażanie inteligentnych systemów transportowych

(ITS), zakup taboru autobusowego czy wymianę oświet-

lenia w gminach (w szczególności przy drogach i placach)

na instalacje o wyższej efektywności energetycznej.

O unijne środki mogą ubiegać się jednostki samorządu

terytorialnego oraz ich związki, podmioty działające na

zlecenie samorządów realizujących zadania z zakresu

transportu publicznego, a także podmioty, w których

większość udziałów posiadają gminy i realizują na pod-

stawie statutu zadania z zakresu transportu publiczne-

go. Dodatkowo, w ramach ZIT/RIT, w zakresie wzrostu

efektywności oświetlenia w gminach o dotacje wystąpić

mogą: samorządy, jednostki zaliczane do sektora finan-

sów publicznych oraz spółdzielnie, wspólnoty mieszka-

niowe i towarzystwa budownictwa społecznego.

W regionie trwają aktualnie nabory w ramach Działa-

nia 4.5 w formule ZIT/RIT. W lutym 2018 r. rozstrzygnię-

ty zostanie konkurs dotyczący RIT Subregionu Zachod-

niego, w maju 2018 r. — RIT Subregionu Północnego,

a w czerwcu RIT Subregionu Południowego i ZIT Sub-

regionu Centralnego. Szczegółowe informacje na temat

naborów można znaleźć na stronie:

www.rpo.slaskie.pl

w zakładce „Zobacz ogłoszenia i wyniki naborów”.

ŁK

AKTUALNOŚCI