Powrót do rpo.slaskie.pl
Home > Dobre praktyki > Docenić pracowników

Docenić pracowników

A A A

Docenić pracowników

Sukces firmy to nie tylko przedsiębiorcy, ale też pracownicy. Warto o tym pamiętać i zadbać o ich dobre samopoczucie.

Zdjęcie przedstawia grupę młodych osób w pomieszczeniu (kobiet i mężczyzn), która pozuje do fotografii. Pod ścianą stoją dwie kobiety, między nimi jedna siedzi w fotelu. Pozostali stoją na pierwszym planie. W lustrze z boku odbijają się ich sylwetki.

Poczucie wartości jest istotne dla pracowników na całym świecie. Według globalnego raportu firmy O.C. Tanner 79 proc. osób odchodzących z pracy potwierdza, że jednym z powodów ich decyzji było poczucie bycia niedocenionym. Jak wynika z badania serwisu Pracuj.pl, podobne postawy ujawnia również 49 proc. specjalistów w Polsce.
Dlatego warto zadbać o partnerskie relacje z pracownikami i oferowanie im atrakcyjnej ścieżki rozwoju. Zarobki są ważne, jednak to nie pieniądze zatrzymują największe talenty na dłużej – podkreślają eksperci.

Trzeba budować zespół

Odpowiednio zaplanowane i dobrane kursy sprawiają, że nawet małe firmy mogą sobie na nie pozwolić. Zyskują nie tylko skuteczne narzędzie motywacyjne, lecz także możliwość zbudowania stabilnego zespołu. Dlatego szkolenia należy traktować jak inwestycję. Dofinansowanie ze środków unijnych sprawia, że dla przedsiębiorców są one łatwiej dostępne.

Z takiej możliwości skorzystało Studio Urody Eos z Katowic. Z dziesięcioosobowego zespołu na kursach były już cztery kosmetyczki (makijaż permanentny, stylizacja rzęs), fryzjerka (strzyżenie) oraz menedżerka (biznesowe).
– O szkoleniach, na które można dostać dofinansowanie, dowiedzieliśmy się pocztą pantoflową. Korzystaliśmy z pośrednictwa Funduszu Górnośląskiego. Uzyskaliśmy 80 proc. wsparcia – mówi Izabela Nowicka, właścicielka studia.

I dodaje: – Szkolenia budują pewność siebie pracowników, a tym samym też zadowolenie klientów. Podnoszą umiejętności, ale też sprawiają, że rośnie motywacja wewnętrzna zespołu. Samo wynagrodzenie, nawet najlepsze, to za mało. Pracownicy muszą się czuć docenieni i widzieć dla siebie dalsze perspektywy w firmie.
Tomasz Kanik z Żabnicy, właściciel firmy EACS, kilkakrotnie wysyłał pracowników na szkolenia. – W branży IT bardzo ważne są kompetencje pracowników, ale również odpowiednie certyfikaty, które potwierdzają te umiejętności.

Firma EACS prowadzi usługi doradcze z zakresu architektury korporacyjnej, zarządzania procesami biznesowymi oraz integracji systemów. Realizuje projekty dla dużych przedsiębiorstw, przemysłu, wojska oraz administracji publicznej. EACS dostała 80-proc. dofinansowania. – Jestem zadowolony, bo pewnie nie zdecydowałbym się na tyle szkoleń. Może najwyżej na jedną piątą z nich. A tak możemy rozszerzyć działalność firmy – cieszy się Tomasz Kanik.

Podnosimy profesjonalizm kadry

Otworzony w sierpniu 2016 roku czterogwiazdkowy Hotel Holiday Inn w Dąbrowie Górniczej wielokrotnie wysyłał swoich pracowników na szkolenia. Najwięcej, bo 43 osoby, skorzystało z kursów z języka angielskiego o różnym stopniu zaawansowania. W trzyetapowych kursach barmańskich i sommelierskich uczestniczyło 20 osób.
W szkoleniach w sumie wzięło udział 175 pracowników biurowych, recepcji, marketingu oraz kelnerzy, barmani, serwisanci i informatycy. Dofinansowanie wyniosło razem ponad 107 tys. zł.
– Kładziemy nacisk na profesjonalizm naszej kadry. Dzięki szkoleniom mamy szansę ciągle podwyższać jej kompetencję. Szkolenia staramy się „uszyć na miarę”, co daje nam pewność, że przekazana wiedza i umiejętności będą adekwatne do potrzeb i zgodne z celem biznesowym spółki. Oczywiście korzystamy również z gotowych rozwiązań i propozycji firm szkoleniowych – mówi Agata Kemona, kierująca działem HR w hotelu.
– Z kolei pracownikom udział w szkoleniu ułatwia rozwój zawodowy. Jest to zdecydowanie wartość dodana, która korzystnie wpływa zarówno na firmę, jak i na pracowników. Ludzie stawiają na rozwój, a firma, która im to umożliwia, staje się atrakcyjnym pracodawcą – dodaje Agata Kemona.

Ważna marka pracodawcy

Coraz bardziej dojrzałe podejście szefów do relacji z pracownikami w Polsce to zdaniem specjalistów wynik zarówno trendów napływających z zagranicy, jak i rosnącej świadomości znaczenia marki pracodawcy.

Pracodawcy powinni patrzeć na swoje zespoły nie tylko pod kątem pozytywnych relacji, ale i aspiracji zatrudnionych. Pracownicy chcą czuć się docenieni za osiągnięcia i mieć przekonanie, że zarówno szef, jak i firma mają pomysł na rozwój zatrudnianych osób. To trudna sztuka, bo w pracy zawodowej spotyka się w jednym miejscu kilka pokoleń, które ze sobą współpracują. Różnią je wartości i oczekiwania, wychowywały się w innych czasach i inaczej postrzegają szacunek, plany rozwojowe czy dobre relacje.

Jesteś zainteresowany rozwojem swoich pracowników?

Chcesz podwyższyć swoje kwalifikacje jako właściciel firmy? Chcesz mieć pewność, że będą to dobrze wydane pieniądze?

Pod adresem uslugirozwojowe.parp.gov.pl znajduje się ogólnopolska bezpłatna baza z usługami rozwojowymi dla przedsiębiorców świadczonymi w różnych formach: szkolenia, doradztwo, mentoring i coaching. W bazie znajdują się usługi zarówno współfinansowane ze środków EFS, jak i komercyjne. W Bazie publikowane są tylko wysokiej jakości usługi oferowane przez zweryfikowane (wiarygodne, doświadczone i kompetentne) firmy i instytucje. Baza administrowana jest przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). O szczegółach, w jaki sposób skorzystać z dofinansowania do usług rozwojowych, przeczytasz na stronie rpo.wup-katowice.pl w zakładce Dofinansowanie na szkolenia dla firm i pracowników.

Skorzystaj z dofinansowania do usług szkoleniowych i doradczych dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw i ich pracowników.

Powrót do góry