Home > W numerze > Dobra praktyka > Komunikacja pod prądem

Komunikacja pod prądem

A A A

Komunikacja pod prądem

Do tej pory polskie miasta głównie testowały autobusy elektryczne. Obecnie coraz częściej przyjazne środowisku, zeroemisyjne pojazdy wchodzą w skład taboru komunikacji miejskiej. Polskim liderem wprowadzania nowatorskich rozwiązań jest Jaworzno.

LIDER ZMIAN

PKM planuje zakup kolejnych autobusów elektrycznych.

– Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie od lat stara się wprowadzać wszelkie dostępne nowinki technologiczne. Jako jedni z pierwszych, w 2005 roku wdrożyliśmy system karty miejskiej, czy rozpropagowaliśmy, słabo niegdyś znany, pomysł udostępnienia internetu poprzez Wi-Fi w autobusach. To na naszych liniach zaczęły kursować pierwsze pojazdy z gniazdami USB do ładowania urządzeń mobilnych. Na początku tego roku wdrożyliśmy innowacyjny sposób płacenia za przejazdy kartą bankomatową. Przełomowym momentem był zakup autobusu elektrycznego, co zrobiliśmy również jako pierwsi w kraju. Pozytywne doświadczenia skłoniły nas do rozbudowania floty pojazdów zeroemisyjnych – mówi Maciej Zaremba, rzecznik prasowy PKM w Jaworznie.

PKM planuje łącznie zakup dwudziestu dwóch nowoczesnych autobusów. W lipcu oddano do użytku stację ładowania i wymiany baterii w zajezdni. Do końca roku uruchomiona zostanie cała infrastruktura, a w trasę wyruszą wszystkie nowe pojazdy.

– Projekt jest dla nas wyzwaniem logistycznym. Musieliśmy zaplanować lokalizacje stacji ładowania, dobrać wielkość pojazdów i pojemność ich baterii do linii, które mają obsługiwać. Obecnie trwają prace nad modyfikacją rozkładów jazdy. Dziewięć nowych, w pełni klimatyzowanych pojazdów kursuje już po Jaworznie. Trzeba pamiętać, że podobnego projektu na taką skalę nie zrealizowało jeszcze żadne miasto w Polsce, dlatego jesteśmy w pewnym sensie prekursorami takich rozwiązań – zaznacza Maciej Zaremba.

Nowatorskie rozwiązania to liczne korzyści dla mieszkańców. Nowoczesny tabor jest przyjazny środowisku, dzięki czemu w Jaworznie poprawi się jakość powietrza. Zwiększy się również komfort podróżowania w mieście – koniec z szarpaniem automatycznej skrzyni biegów czy wibracją od silnika – cieszą się pasażerowie.

PKM Jaworzno rozpoczęło starania o kolejne autobusy elektryczne. Planuje się, że dzięki dotacjom z RPO WSL i środków krajowych, do 2020 roku 2/3 floty autobusowej będzie elektryczna.

Projekt „Zakup elektrycznego taboru autobusowego wraz z systemem inteligentnego zarządzania flotą, wraz z budową centralnej stacji ładowania i wymiany baterii oraz rozproszonych stacji szybkiego ładowania baterii w mieście Jaworzno” realizowany jest w ramach Działania 4.5 Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie. Całkowita wartość projektu to prawie 60 mln zł, z czego dofinansowanie z UE to kwota ponad 41 mln zł.

DW

Ekologiczny transport publiczny »

 
Polecamy


PRZYSPIESZAMY
Czy wiesz, że budżet RPO WSL 2014-2020 jest większy niż roczny budżet Czarnogóry?

 

PROJEKTY O PRAWDZIWIE EUROPEJSKIM ZNACZENIU Rozmowa z Aleksandrą Kisielewską, koordynatorem Wydziału Polityki Regionalnej i Spójności Stałego Przedstawicielstwa RP przy Unii Europejskiej.

 

KOMITET MONITORUJĄCY Racjonalne wydatkowanie środków z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 to przedsięwzięcie wymagające współpracy wielu instytucji.

 

NA NAJLEPSZYCH CZEKAJĄ STYPENDIA W powszechnej opinii przedmioty ścisłe uchodzą za znacznie trudniejsze od humanistycznych.

 

ŚLĄSKIE STAWIA NA INNOWACJE Innowacje to nie tylko technologie, to także zachowania konsumentów, które kreują popyt.

 
Popularne


SZKOLENIA SZYTE NA MIARĘ
Firmy, które nie inwestują w rozwój, skazane są na stagnację i rychłe wyparcie przez silniejszych graczy. Jedną z fundamentalnych i długofalowych inwestycji przedsiębiorstw powinny być szkolenia zatrudnianej kadry.

 

OD WIEDZY DO EFEKTÓW Regiony, które poważnie myślą o rozwoju, inwestują w nowatorskie technologie, badania i innowacje. W ten sposób zyskują szansę na budowę silnej i konkurencyjnej gospodarki.

 

REGIONALNE INWESTYCJE NABIERAJĄ TEMPA Zrównoważony rozwój obszarów miejskich to główny cel Zintegrowanych i Regionalnych Inwestycji Terytorialnych.

 

TRZEBA PODJĄĆ RYZYKO, TO JEDYNA DROGA Rozmowa z prof. dr. hab. inż. Markiem Gzikiem, dziekanem Wydziału Inżynierii Biomedycznej Politechniki Śląskiej

 

Możliwości wykorzystania OZE w Śląskiem Śląsk to region stygmatyzowany przemysłem ciężkim. Dla przeciętnego Kowalskiego spoza naszego województwa.