Ekologiczny transport publiczny
Transport w Polsce odpowiada za około 13 proc. emisji gazów cieplarnianych, choć są miasta, w których wskaźniki sięgają nawet 60 proc.! W walce z zanieczyszczeniem powietrza pomóc może wprowadzanie niskoemisyjnych taborów, a także zmniejszenie ruchu samochodowego w centrach miast. Środki na działania w tym zakresie śląskie samorządy pozyskać mogą w ramach Działania 4.5 Niskoemisyjny transport oraz efektywne oświetlenie RPO WSL 2014-2020.
Trujący tabor
Śląskie jest jednym z najbardziej zurbanizowanych regionów w kraju. Nasze województwo jest na pierwszym miejscu pod względem natężenia ruchu. Po drogach krajowych każdej doby przejeżdża ponad 20 tys. aut, a po międzynarodowych – 38 tys.! Tak duża liczba samochodów przyczynia się do znacznego zanieczyszczenia środowiska. Jeśli do tego doda się wysłużony transport publiczny (średni wiek taboru to ok. 6-18 lat), który także emituje trujące gazy, to sytuacja w regionie nie rysuje się w zbyt „zielonych” barwach. W dążeniu do redukcji szkodliwych emisji pomóc mogą ograniczenie ruchu samochodowego, wdrażanie Inteligentnych Systemów Transportowych oraz inwestycje w niskoemisyjny transport publiczny. Coraz więcej polskich samorządów decyduje się na działania w tym zakresie. Ponieważ inwestycje te wymagają sporych nakładów finansowych, z pomocą przychodzą Fundusze Europejskie.
zrównoważona komunikacja
Środki w ramach Działania 4.5 rozdysponowywane są zarówno w trybie ogólnodostępnego konkursu (38 mln złotych), jak w formule Zintegrowanych/Regionalnych Inwestycji Terytorialnych. W pierwszym przypadku pieniądze można pozyskać na budowę i przebudowę liniowej infrastruktury tramwajowej (torowisk wraz z wyposażeniem i infrastrukturą towarzyszącą, a także przystankami dla podróżnych) oraz zakup taboru tramwajowego. Na finansową pomoc liczyć mogą inwestycje realizowane poza subregionem centralnym. Z kolei w ramach ZIT/RIT możliwości wsparcia jest więcej. Realizowane mogą być m.in. inwestycje budowy, przebudowy liniowej i punktowej infrastruktury transportu zbiorowego. Są to: zintegrowane węzły przesiadkowe (w tym dworce autobusowe i kolejowe), parkingi Park&Ride oraz Bike & Ride na obrzeżach miast, buspasy, systemy miejskich wypożyczalni rowerów. Pieniądze można przeznaczyć także na wdrażanie inteligentnych systemów transportowych (ITS), zakup taboru autobusowego czy wymianę oświetlenia w gminach (w szczególności przy drogach i placach) na instalacje o wyższej efektywności energetycznej.
O unijne środki mogą ubiegać się jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki, podmioty działające na zlecenie samorządów realizujących zadania z zakresu transportu publicznego, a także podmioty, w których większość udziałów posiadają gminy i realizują na podstawie statutu zadania z zakresu transportu publicznego. Dodatkowo, w ramach ZIT/RIT, w zakresie wzrostu efektywności oświetlenia w gminach o dotacje wystąpić mogą: samorządy, jednostki zaliczane do sektora finansów publicznych oraz spółdzielnie, wspólnoty mieszkaniowe i towarzystwa budownictwa społecznego.
W regionie trwają aktualnie nabory w ramach Działania 4.5 w formule ZIT/RIT. W lutym 2018 r. rozstrzygnięty zostanie konkurs dotyczący RIT Subregionu Zachodniego, w maju 2018 r. — RIT Subregionu Północnego, a w czerwcu RIT Subregionu Południowego i ZIT Subregionu Centralnego.
Szczegółowe informacje na temat naborów można znaleźć na stronie: www.rpo.slaskie.pl w zakładce „Zobacz ogłoszenia i wyniki naborów”.
ŁK
Copyright 2017 © Razem Zmieniamy Śląskie | Logowanie