Kompetencje to podstawa!
Nowoczesna szkoła tworzy warunki do rozwoju kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy. Uczy kreatywności, innowacyjnego myślenia i pracy zespołowej. Fundusze na działania w tym zakresie pozyskać można w ramach Poddziałania 11.1.4 Poprawa efektywności kształcenia ogólnego RPO WSL 2014-2020.
WIELE MOŻLIWOŚCI
Dziś o zawodowej przyszłości myślimy już od najmłodszych lat.
W ramach konkursów Wnioskodawcy - organy prowadzące szkołę/placówkę systemu oświaty, do której kierowane jest wsparcie, mogą składać wnioski na cztery typy projektów. Pierwszy z nich dotyczy kształtowania i rozwijania u uczniów (w tym z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego) kreatywności, innowacyjności i pracy zespołowej, a także kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy. Należą do nich: porozumiewanie się w językach obcych, kompetencje matematyczne, naukowo-techniczne, informatyczne, umiejętność uczenia się, kompetencje społeczne, inicjatywność i przedsiębiorczość. W ramach dotacji możliwa jest realizacja projektów edukacyjnych, dodatkowych zajęć dydaktyczno-wyrównawczych służących zmniejszaniu dysproporcji edukacyjnych, a także prowadzenie różnych form rozwijających uzdolnienia uczniów. Wsparcie obejmuje też organizację kółek zainteresowań, warsztatów, laboratoriów, doradztwo edukacyjno-zawodowe i realizację zajęć organizowanych poza lekcjami lub poza szkołą.
Drugi typ projektów dotyczy tworzenia w szkołach warunków do nauczania opartego na metodzie eksperymentu (w powiązaniu z zaplanowanymi w projekcie zajęciami). Celem interwencji EFS jest podniesienie efektywności kształcenia uczniów lub słuchaczy w zakresie przedmiotów przyrodniczych oraz matematyki, w tym stworzenie w szkołach lub placówkach systemu oświaty warunków dla nauczania opartego na metodzie eksperymentu. Wsparcie obejmuje wyposażenie szkolnych pracowni w narzędzia do nauczania przedmiotów przyrodniczych lub matematyki, doskonalenie umiejętności, kompetencji lub kwalifikacji zawodowych nauczycieli, niezbędnych do prowadzenia procesu nauczania opartego na metodzie eksperymentu, a także kształtowanie i rozwijanie kompetencji uczniów.
W ramach Poddziałania 11.1.4 możliwa jest też realizacja kompleksowych programów wspomagających szkołę lub placówki systemu oświaty w procesie indywidualizacji pracy z uczniem. Celem podejmowanych działań jest przygotowanie systemu oświaty do pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnością oraz bezpośrednie wsparcie uczniów, którzy mają trudności w spełnieniu wymagań edukacyjnych, ale także wsparcie najzdolniejszych dzieci. Pomoc ma na celu również działania wspomagające rozwój ucznia młodszego w procesie przekraczania tzw. progu szkolnego (edukacyjnego).
Zakres udzielanego wsparcia obejmuje w szczególności doposażenie szkół lub placówek systemu oświaty w pomoce dydaktyczne oraz specjalistyczny sprzęt do rozpoznawania potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i możliwości psychofizycznych oraz wspomagania rozwoju i prowadzenia terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pieniądze będzie można przeznaczyć również na podręczniki szkolne i materiały dydaktyczne dostosowane do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością, przygotowanie nauczycieli do prowadzenia procesu indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (w tym wsparcia ucznia młodszego), rozpoznawanie potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów i efektywnego stosowania pomocy dydaktycznych w pracy, jak również wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi (w tym uczniów młodszych) w ramach zajęć uzupełniających ofertę szkoły lub placówki systemu oświaty.
Ostatni typ projektów przewidziany do dofinansowania to doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli w zakresie zgodnym z zaplanowanymi działaniami. Dopuszczalne formy wsparcia w tym zakresie to m.in. kursy i szkolenia doskonalące oraz studia podyplomowe; staże i praktyki nauczycieli realizowane we współpracy z podmiotami z otoczenia szkoły; współpraca ze specjalistycznymi ośrodkami edukacyjnymi (np. szkołami kształcącymi dzieci i młodzież z niepełnosprawnościami, młodzieżowymi ośrodkami socjoterapii, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi). Należy pamiętać, że kluczowe jest indywidualnie zdiagnozowane zapotrzebowanie szkół lub placówek systemu oświaty, a wnioski z diagnozy powinny stanowić element wniosku o dofinansowanie.
Grupą docelową realizowanych przedsięwzięć powinny być: szkoły oraz placówki realizujące kształcenie ogólne (w tym szkoły artystyczne i zawodowe, które realizują podstawę programową kształcenia ogólnego z wyłączeniem szkół dla dorosłych, a także szkoły specjalne), uczniowie (w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi), rodzice i opiekunowie prawni, nauczyciele i pracownicy pedagogiczni szkół i placówek oświatowych, pracodawcy oraz partnerzy społeczno-gospodarczy. Udział nauczycieli i kadry pedagogicznej jest możliwy jedynie jako dodatkowy, uzupełniający element względem działań skierowanych do uczniów.
Na działania wspierające równy dostęp do dobrej jakości edukacji elementarnej, kształcenia podstawowego i średniego w ramach zakończonego konkursu przeznaczonych zostało ponad 60 mln zł (środki zostały podzielone między cztery subregiony województwa śląskiego z uwzględnieniem liczby uczniów, PKB/dochodów na jednego mieszkańca oraz wyników egzaminów szkolnych), natomiast w ramach konkursu obejmującego Obszary Strategicznej Interwencji - Obszary wiejskie przeznaczonych zostało ponad 40 mln zł. Do dofinansowania wybrano 67 projektów.
- Pieniądze zostały rozdzielone tak, aby niwelować występujące jeszcze dysproporcje w dostępie do wysokiej jakości kształcenia. Jest to ważne, ponieważ dziś wiedza i kwalifikacje zdobywane na każdym szczeblu edukacji należą do najważniejszych czynników budowania silnej pozycji zawodowej. Pozwalają też z łatwością przystosować się do szybko zmieniającego się świata i odpowiadać na potrzeby rynku pracy. Poza tym bez rozwijania własnych umiejętności nie ma też mowy o samorealizacji i pełnym uczestnictwie w życiu społeczno-zawodowym - mówi Anna Cekiera, zastępca dyrektora Wydziału Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.
Kolejne konkursy w ramach Poddziałania 11.1.4 ogłoszone zostaną w listopadzie br. Na ich realizację zarezerwowano kwotę ponad 44 mln zł. Więcej informacji w tym zakresie dostępnych jest na stronie www.rposlaskie.pl w zakładce Zobacz ogłoszenia i wyniki naborów wniosków. Na stronie dostępny jest też harmonogram spotkań informacyjnych poświęconych poszczególnym naborom.
SG
Copyright 2017 © Razem Zmieniamy Śląskie | Logowanie